Pelintekijä: hitot piraateista
Laadukkaista strategiapeleistään tunnettu Stardock-studio on pelitalo, joka tunnetaan hyvin tietyissä pelaajapiireissä. Firman tuotannosta löytyvät muun muassa sellaiset vaatimattomat pelit kuin Galactic Civilizations ja Galactic Civilizations II. Vaikka Stardockin pelit ovatkin siellä medianäkyvyyden toisella puolella kaiken maailman hypetettyihin räiskintöihin verrattuna, niin firmalla kuitenkin menee hienosti: pienellä budjetilla tehdyt pelit myyvät satojatuhansia kappaleita eikä niissä ole edes kopiosuojausta.
Stardockin Brad Wardell näkeekin pelimaailman tilanteen hieman eri tavoin kuin monet muut.
”Mitä hyötyä on tehdä megapeli, joka päätyy kaikkien lehtien kansiin mutta jota vain harvat voivat pelata?”
”Minun on täytynyt melkeinpä leikata päätoimittajien nurmikot, että meidän pelimme edes mainitaan. Mutta silti uusin tuotteemme, Sins of a Solar Empire, on myynyt kuukaudessa 200 000 kappaletta. Se on jo vuoden 2008 (Yhdysvalloissa) parhaat arvostelut saanut peli ja ehkä vuoden myydyin PC-peli. Galactic Civilizations II myi 300 000 kappaletta, sen tekeminen maksoi alle miljoonan ja teimme sillä kahdeksannumeroisen summan verran voittoa.”
”Silti me emme saa samaa huomiota kuin monet paljon huonommin pärjäävät Isot Pelit. Meidän pelilajiamme, avaruusstrategioita, ei pidetä coolina.”
”Monet hardcore-pelaajat ja hardcore-lehtinä itseään pitävät lehdet suhtautuvat pilkallisesti Roller Coaster Tycoonin ja Simsien kaltaisiin peleihin, jotka kuitenkin myyvät paljon enemmän kuin moni isolla rahalla tehty PC-peli.”
Ja piratismi sitten?
”Ymmärrän täysin pelintekijöitä, jotka haluavat tehdä huippupelejä mutta piraatit syövät heidän leipänsä. Minä puolestani en piittaa piraateista pätkääkään. Heillä ei ole mitään sananvaltaa meidän tekemisiimme.”
”Emme laita peleihimme kopiosuojauksia siksi että olisimme mukavia kavereita. Me jätämme suojaukset pois siksi, että meidän ostavat asiakkaamme eivät tykkää niitä. Meidän asiakkaamme tekevät säännöt, eivät piraatit. Piraateilla ei ole merkitystä.”
”Loppumetreillä piraatit satuttavat vain itseään. PC-pelintekijät joko siirtyvät tekemään pelejä sellaisille ihmisille, jotka oikeasti ostavat pelejä – tai sitten siirtyvät uusille alustoille.”
Lue lisää: Piracy & PC Gaming
Lue lisää eDomesta
Fire to the Stars marssii Planetarionin jalanjäljissä – hyvästi elämä?
Stardock pistää galaksit polvilleen: Sins of a Solar Empire
Sword of the Stars – avaruusstrategioiden uusi kingi?
Piraattipelikohu Pekingin olympialaisista
Piratismi yllätti Nintendon, osa 2 – sotku syvenee
Piratismi yllätti pelikehittäjän
Piratismi yllätti tällä kertaa Nintendon
Square Enix jäynäytti Final Fantasy- piraatteja
Jenkit ostaneet kuusi miljoonaa biisiä Rock Bandiin
LucasArtsin seikkailujen nerokas iMUSE-musiikkijärjestelmä retroanalyysissä