Uusimmat

Muutkin saisivat ottaa oppia Nokialta

30.09.2008 17:46 Jukka O. Kauppinen

Nokian totaalisesti epäonnistuneen N-Gage-peliluurin epäonnistumisesta ei tarvinne enää hirveästi selitellä. Hyvä puhelin, surkea pelikonsoli, paskat pelit. Siinä se. Tilannetta lähietäisyydeltä seuranneena teki suorastaan kipeää katsoa, kun alusta alkaen oli jo selvää että nyt mennään karikolle ja kovaa.

Nokian yritys paikata tilannetta N-Gagen QD-mallilla oli iso askel oikeaan ja täytyy sanoa, että ainakin näin toimittajan silmiin firman myöhempi panostus pelien laadun parantamiseen ja pelikehittäjien hyvänäpitämiseen näytti asialliselta. Hetken tuntui jo siltä, että tästähän voisi sittenkin tulla jotain. Mutta liian vähän, liian myöhään. Kaameat lanseerauspelit ja pelipuhelimen surkea ensimmäinen malli olivat loanneet N-Gagen brändin liian pahoin.

Erään asian Nokia kuitenkin teki niin hyvin, että toivoisin muidenkin ottavan oppia. Nokian peliporukka piti huolen lehdistöstä. Tämä ponnahti mieleen, kun uusinta testailin Nokian N95-puhelinta ja sen tuoretta N-Gage-pelien latauspalvelua. Päätin samalla vilkaista myös kodin pelihyllyä ja kurkistaa N-Gage-nyssykkään. Ja voi pojat noita N-Gage-pelien määrää. Nokia todellakin piti huolen siitä, että medialle toimitettiin testikoodeja – yleensä kaksin kappalein, että moninpelinkin pystyi testaamaan. Monesta pelistä löytyi useita versioita, niin betaversioita kuin valmiita pelejä.

Jos Nokia teki N-Gagen suhteen yhden asian hyvin, niin lehdistösuhteet ja testipelit. Tästä saisivat pelitalot ottaa oppia. Mieluusti toki paremmilla peleillä. N-Gage-hyllyni puhdistuksen jälkeen jätin itselleni vain yhden pelin: erinomaisen Settlers of Catanin. Muut siirtyivät toimistolle museoitavaksi. Ja entä N-Gaget itse? Yhä käytössä – toinen hätävaraluurina, toinen GPS-paikantimena.

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat