Uusimmat

PS3:n ja Xbox 360:n prosessorisuunnitelija pureutuu konsolisodan ytimeen

19.01.2009 17:35 Jukka O. Kauppinen

IBM:llä PlayStation 3:n ja Xbox 360:n prosessorit suunnitellut David Shippy julkaisi äskettäin kirjan, jossa hän muun muassa paljasti Sonyn päätyneen maksamaan merkittävän osan Xbox 360:n Xenon-prosessorista. PS3:n Cell ja Xbox 360:n Xenon ovatkin käytännössä melkeinpä veljeksiä, niin samanlaisia ne ovat. Shippy surffaa tuoreessa haastattelussa konsolisodan ytimeen miettimään kumpi olikaan se tehokkaampi konsoli, PlayStation 3 vai Xbox 360.

Gamasutran haastattelussa Shippy laukoo asiantuntijan olemuksessaan karuja faktoja, joita kiivaimpien fanipoikien – olivat he sitten Microsoftin tai Sonyn leirissä – voi olla vaikea niellä.

David: kumpi on tehokkaampi konsoli?

”Se riippuu. Ne ovat niin erilaisia.”

”PS3:lla Cellillä on hurjasti rinnakkaista laskentakykyä PowerPC-ytimessä ja SPU-signaalinkäsittelysuorittimissa. Mutta sen näytönohjain laskee asioita enemmän Cell-prosessorin kuin näytönohjaimen prosessorin puolella.”

”Xbox 360:n järjestelmä on perinteisempi. Konsolissa on kolme PowerPC-ydintä, jokaisessa voidaan ajaa kahta threadia. Xboxilla voidaan ajaa kuutta threadia, PS3:lla kahdeksaa tai yhdeksää. Mutta Xboxilla on myös erittäin tehokas näytönohjainprosessori.”

”Loppumetreillä konsolit ovat erittäin tasavertaisia. Vaikka ne käyttävät täysin erilaisia prosessointimalleja, ne ovat ajettavasta softasta riippuen hyvin tasaväkisiä.”

Shippyn kirjasta ja sen paljastuksista voit lukea lisää täältä:

Sony maksoi Xbox 360:n prosessorikehityksen

Sekä PlayStation 3 että Xbox 360 käyttävät ytimenään samaa IBM:n kehittämää prosessoria. Cell-prosessorin suunnitellut David Shippy kuitenkin kertoo, että käytännössä Sony päätyi maksamaan merkittävän osan Xbox 360:een päätyneestä prosessorista.

Cell-prosessorin kehitystyö alkoi vuonna 2001 Sonyn, Toshiban ja IBM:n yhteistyönä. Microsoft kuitenkin lähestyi IBM:ää vuonna 2002 etsiessään prosessoria Xbox 360:een. IBM:llä oli oikeus käyttää ja myydä Cellin tekniikkaa muillekin, joten yhtiö näytti Cellin speksejä Microsoftille, joka tykkäsi näkemästään.

Niinpä IBM aloitti yhä kehitteillä olevan Cellin pohjalta rinnakkaisen projektin, jossa Cell-tekniikan pohjalta luotiin myös Xbox 360 -konsolin prosessori. IBM:n suunnittelijat tekivät ja testasivat saman prosessorin eri versioita samassa rakennuksissa, jopa vierekkäin.

Toki PS3:n ja Xbox 360:n prosessorien sukulaisuussuhde on tiedetty aiemminkin. Xbox 360:ssä oleva Xenon-prosessori koostuu kolmiytimisestä PowerPC-prosessorista. Rautalangasta väännettynä Xboxissa  on siis kolme kappaletta 3,2 gigahertsistä prosessoria. PlayStation 3:n Cell puolestaan koostuu yhdestä (1) 3,2 gigahertsisestä PowerPC-ytimestä, jota avustaa kuusi SPE-signaalinkäsittelysuoritinta. Konsolien prosessorien tiedettiin aiemminkin olevan IBM:n PowerPC:tä, mutta kieltämättä on melkoinen yllätys kuulla niiden olevan näin läheistä sukua toisilleen.

David Shippyn haastattelu, jossa hän kertoo lisää konsolien prosessorien suunnittelusta ja muun muassa vertaa PS3:n ja Xbox 360:n ohjelmointia toisiinsa löytyy täältä:

Processing The Truth: An Interview With David Shippy

Lue myös

Arvostelu: Euro Truck Simulator (PC)

Bioware puolustaa PC-pelaamista

Nettipelaajan unelmatuoli: Emperor Workstation

Valve: piraatitkin ovat asiakkaita

Viikonloppupähkinän vastaukset: retroseikkailujen kannet paljastuvat

Muropaketin uusimmat