Uusimmat

Sataa. Rankasti. Tänään.

11.02.2010 18:40 Jukka O. Kauppinen

Quantic Dreamin odotettu Heavy Rain -seikkailupeli lähestyy vääjäämättä. Ja tänään, juuri tänään, astelemme ulos. Pimeyteen. Rankkaan sateeseen. Kastumaan.

Sillä ensinnäkin, Sony on julkaissut Heavy Rainin pelattavan demon PSN-kaupassa. Hus, lataamaan.

Toisekseen. Maestro Lehtonen on saanut seikkailunsa päätökseen. Oliko hovimestari syyllinen? Vai joku muu? Se selviää illemmalla….

Vaikka Heavy Rain onkin pääasiassa rikosdraama, se ei ole pelin ainoaa sisältöä, vaan Cagen tiimille tyypillisesti tarinaa pohjustetaan ja rytmitetään erinomaisesti arkisen uskottavilla hetkillä. Moni netissä on pyöritellyt silmiään kohtauksille, joissa Ethan Mars tekee poikansa kanssa läksyjä tai valmistaa tälle iltapalaa. Nämä ihmiset missaavat pointin.

David Cage varoitti jo ennakkoon, että Heavy Rain ei ole varsinainen peli. Toki se sisältää pelillisiä elementtejä, mutta rytmitykseltään ja tyyliltään se on paljon lähempänä elokuvaa tai vielä osuvammin kirjaa.

Peli uskaltaa käyttää reippaasti aikaa hahmojensa persoonallisuuksien ja taustojen kartoittamiseen, mutta tyylikkäästi: mitään ei lyödä selvänä tekstinä ruudulle, vaan pelaajan tehtäväksi jää itse tajuta hahmojen persoonallisuuksien ja ympäristöjen perusteella, mistä on kyse. On ihailtava sitä, että Quantic Dream uskaltaa asettaa näin paljon vastuuta pelaajien harteille, mutta jos pelin ääreen osuu oikean tyyppinen pelaaja, vaikutus on fantastinen.

Mitä muuta mösjöö Lehtonen, tuo vanha kunnon xbotti, kirjoittaa? Se selviää illalla. Tänään. Kun sade rummuttaa peltikattoa.

Lisää aiheesta

Heavy Rain -ennakko (PS3)

Monien mielestä pelit ovat vain aivotonta testosteronimättöä aikuisen ruumiissa asustaville lapsukaisille. Vastaväitteenä moisille harhaluuloille esitän Heavy Rainin, ranskalaisen seikkailupelin, joka käsittelee arkisia ihmisiä mahdottomien tilanteiden äärellä. Huuhtooko sade pois syntimme vai peittääkö se vain kyyneleemme?

Heavy Rain on peli, josta moni on puhunut paljon, mutta josta kannattaisi puhua vielä enemmän. Se on nimittäin huippuharvinainen tapaus pelien joukossa. Ei yliluonnollisia ilmiöitä, ei ase kädessä riehuvia supermiehiä eikä mitään, mitä olisi edes teoriassa suunnattu lapsille tai lapsenmielisille.

Lue myös

Lisää Mass Effectiä alkuvuodesta 2011

Settlers 7 ja markkinatalouden aakkoset

Tom Clancy’s Ghost Recon tekee comebackin

Virtuaalimunalla 69 000 taalaa

Muropaketin uusimmat