UUSIMMAT

Sokea mies selätti Zeldan

03.03.2010 12:45 | Tero Lehtiniemi

Vaikka pelit viime aikaisten tietojen mukaan voivat aiheuttaa myös sokeutta, ei tämä valitettava tila ole kuitenkaan täydellinen este peleistä nauttimiselle. Umpisokea yhdysvaltalaismies on nimittäin läpäissyt vanhan seikkailuklassikko The Legend of Zelda: Ocarina of Timen.

Mistään pikaprojektista ei ollut kysymys, ja siihen käytetty aika ja vaiva saattaa monesta tuntua hullujen hommalta. Oli miten oli, saavutus on varsin kunnioitettava. Mutta miten tämä oikein onnistui?

Koko homma sai alkunsa siitä, kun Ocarina of Time -fani Roy Williams löysi Youtubesta videon, jossa joku pelasi pätkiä Ocarinasta sokeana. Mies oli Jordan Verner, joka myöhemmin pyysi Zelda-yhteisöltä apua koko pelin läpäisyyn. Verner ei luonnollisestikaan odottanut, että joku lähtisi tähän projektiin, mutta näin kuitenkin kävi.

Williams ja kolme muuta fanaattista Ocarina-pelaajaa aloittivat kunnianhimoisen projektin, jossa he jakoivat pelin pieniin osiin ja kirjoittivat tarkasti ylös jokaisen liikkeen mitä tekivät. Verner sitten antoi tietokoneensa lukea tekstin, ja pelasi annettujen ohjeiden mukaan.

Kaiken kaikkiaan koko suoritukseen meni aikaa noin kaksi vuotta, ja pituutta tekstiohjeelle tuli lopulta yli sata tuhatta merkkiä. Normaali pelaaja läpäisee pelin noin viikossa. Jordan Verner on saavutuksestaan luonnollisesti hyvin innoissaan, eikä hänen ja hänen auttajiensa sinnikkyyttä voi kuin ihailla.

Sokeus ei siis ole mikään ehdoton este videopeleistä nauttimiselle, joskin projektin vaatima työ ja ääninäyttelyttömän pelin tarinasta nauttimisen kyseenalaisuus ovat merkki siitä, että ihan jokaisen näkövammaisen hupia videopeleistä tuskin tulee. Ainakaan tasohyppelypainotteisista toimintaseikkailuista.

Lähde: Camden man’s project helps blind man beat video game

Lisää aiheesta

Neljän päivän pelimaraton sokeutti kiinalaispelaajan

Lue myös

Modern Warfare -perseily jatkuu – tässä uusimmat käänteet

Ota päivän naurut loistavalla Team Fortress 2 -piirretyllä

Sony nappasi LittleBigPlanetin tekijät – onnea liitolle

Keskustelu

onko saman sarjan pelit kuinka hyvin vertailtavissa keskenään half life ja jatko osat.

@7 vertaappa half lifea johonkin kaltaiseensa peliin, miten olisi vaikka: sarjan kakkos-osa… Ei kestonsa suhteen paljoakaan eroa. Eikä minusta ainakaan codit helppoja ole, jos siltä alkaa tuntua niin voi sitä vaikeustasoa hieman isommalle säätää, ja samanlainen säätö löytyy monista muistakin peleistä, ja sitä voi ihan vapaasti säätää vaikeammalle jos siltä tuntuu.

@7 Kyllähän se näin on. Nykypelit etenkin COD:it tahtoo olla putkijuoksuja vaikkakin näyttäviä sellaisia. Pelifirmat ovat kai päättäneet ettei nykynuoriso muuta kaipaa, en tiedä onko sitten näin todellisuudessakin. Poikkeuksiakin toki on, esim. Fallout3 jne…

Tuntuuko musta vaan, että nykypelit ovat järkyttävän helppoja ja lyhyitä verrattuna vanhempiin? Eka half life tuntui kestävän 15-20 kertaa niin kauan kuin modern warfare 2.

” Normaali pelaaja läpäisee pelin noin viikossa. ”
En näköjään ole mikään normaali pelaaja kun peleissä kestää yleensä aivan helvetin kauan, vaikka osaan pelata todella hyvin. Aivoni tosin inhoavat puzzleja…

Huh. Kovaa hommaa toi pelaaminen, kun oikein tosissaan pelataan. Välillä löytyy aina näitä, että menee hetki miettiessä, kuinka helkkarissa jollain riittää pinna tuollaseen vääntöön.

Vähän niinku pelaisi pelin läpi walkthroughin kanssa, jee.

Muropaketin uusimmat