Uusimmat

Toinen mielipide: Star Wars: The Old Republic

09.02.2012 10:39 Jukka O. Kauppinen

Tero Lehtiniemi on pelannut ahkerasti tuoretta Star Wars -morppia ja tarjoilee meille omaa näkemystään pelin maailmaan, jotta meidän ei tarvitsisi uskoa pelkästään Lehtosen profeetalliseen viisauteen.

Kokomittaisen, pienen arvostelun kokoisen mielipiteen löydät varsinaisesta arvostelusta leipätekstin jälkeen.

Star Wars: The Old Republic (PC)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Kirjoitus- ja erityisesti näyttelytyö onkin ollut valtavaa. Jokaisella pelin kahdeksasta hahmoarkkityypistä on oma itsenäinen tarinansa, jonka lisäksi sekä Republicilla että Sithien Imperiumilla on oma, planeetalta toiselle etenevä erillinen juonikaarensa. Tämän lisäksi jokainen, siis täysin jokainen pelin keskustelupätkä on puhuttu, oli sitten kyseessä perustehtävän antaja tai kadulla huuteleva nobody.

Ensimmäiset tunnit The Old Republicin parissa ovatkin perinteiseen MMORPG:en tottuneille todella hämmentäviä. KOTOr-henkinen eri valintoihin pohjautuva keskustelu Light- ja Dark-pisteiden kertymisineen ja satunnaisten npc:ien välinen keskustelu luovat hienolla tavalla vaikutelman yksinpelistä, jossa nyt vain sattuu olemaan muita pelaajia. Pientä huvittuneisuutta tosin luo se, että monia hahmoja seuraa lähes identtinen seuralainen.

Slavery gets shit done

Seuralaiset ovatkin massivisen tarinan ohella pelin tärkeimpiä omia ideoita. Jokainen pelin hahmoluokista saa mukaansa laskutavasta riippuen viisi tai kuusi seuralaista, jotka kuta kuinkin kattavat kaikki lajityypin hahmoluokat erityyppisistä tankeista parantajiin. Vaikka jokaista pelaajaa seuraavat seuralaiset kustomointimahdollisuuksineen tuntuvatkin toisinaan huvittavilta, ovat companionit erinomainen lisä kahdestakin syystä.

Ensinnäkin ne tuovat monipuolisuutta monesti yksipuoliseen puurtamiseen. Vaikka nettiroolipelien yleistrendi onkin tarjota yksinpelaajille jonkinlaista sisältöä, puhdas yksinpelaaminen asettaa sisällölle melkoisia rajoitteita. Ylimääräisen, vaihtuvaroolisen seuralaisen läsnäolo mahdollistaa huomattavasti monipuolisemmat taistelut, ja tätä hyödynnetäänkin aktiivisesti.

Tero Lehtiniemi

Lue koko arvostelu:Star Wars: The Old Republic (PC)