Uusimmat

Kehittäjä: Megapelien kustannukset kasvaneet liikaa tuottoihin nähden

30.05.2011 16:50 Jukka O. Kauppinen

Relic Entertainment -studion Raphael Van Lierop, Warhammer 40,000: Space Marine -pelin ohjaaja, on mietiskellyt pelialan ammattilaisjulkaisu Gamasutrassa AAA-luokan megapelien nykytilannetta ja tulevaisuutta.

Van Lieropin näkemyksen mukaan kalliit megapelit ovat edelleen se alusta, joka puskee pelialan kehitystä eteenpäin. Niin Gyruss, Deus Ex kuin ensimmäinen Halokin ovat teoksia, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi asioihin. Kuten esimerkiksi Halo Xbox Live -palvelun ja konsolimoninpelaamisen kehittymiseen.

Mutta…

”Megapelien kohdalla puhutaan aina rahasta. Mutta ei aina tarpeeksi. Julkaisijat ovat päästäneet kustannukset leviämään käsiin. Pelien budjetit ovat nousseet eksponentiaalisesti, mutta tulot eivät ole kasvaneet samassa tahdissa. Yhä harvempi peli tienaa kulunsa takaisin, ja menestyksekkäätkin pelit maksavat aina vain enemmän.”

Van Lierop laukoo artikkelissa lisää näkemyksiään niin kulujen ja tuottojen aiheuttamista riskeistä, genrejen kapeudesta ja pelien kalleudesta.

Lue juttu: Gamasutra, CGC 2011: Relic’s Van Lierop On Saving The Blockbuster Game

Lue myös

Amiga Immortal 3 on tuplalevy täynnä hittejä

Yhtä seikkailua koko viikko!

Xboxin viimeinen isä jätti Microsoftin

MotoGP 10/11 (PS3, Xbox 360)

Muropaketin uusimmat