Crytek: grafiikalla häikäiseminen on nykyään vaikeaa
Saksalainen Crytek tunnetaan yhä ennen kaikkea älyttömän hyvännäköisten ja vaikuttavien pelien tekijänä. Kiitos Crysis, 2007-2014. Mutta tänään wow wow woah –efektien aikaansaaminen pelkällä grafiikalla on jo vaikeampaa, valittelee Crytekin grafiikkainsinööri Nicolas Schulz.
Leukojaloksauttavaa grafiikkaa on nykyään haastavaa tehdä, sillä Schulz myöntää valmiiden pelimoottorien kehittyneen hurjasti muun muassa materiaalien visuaalien, valaistuksen ja kasvoanimaatioiden saralla. Toki myös pelikonsolien vääntö on kasvanut, ja siinä missä ensimmäinen Far Cry -peli kiritti PC-koneita vuonna 2004, konsolit olivat yhä ensimmäisen Xboxin ja PS2:n tasolla. Tehokuilu oli jokseenkin valtava, eikä vuonna 2007 julkaistu Crysiskään säälinut raudanrakastajia.
Kehitettämisen varaa on yhä silti, joskin PC-pelaajat ovat puskemassa taas vahvasti edelle tehokkaampien prosessorien, näytönohjainten ja 4K-pelaamisen myötä. Pelkän CryEngine-tekniikkavirittelyn ohella Crytek aikoo panostaa myös työkalujensa hiomiseen niin, että pelien tekeminen on aiempaa nopeampaa ja helpompaa.
Lue juttu: DSOG, Crytek Talks Ryse Tech: Consoles vs PC, Textures Resolution, Mantle, VRAM Specs, LOD Solution