Design – suomalaisen pelialan salainen ase?
Suomalaisen työn liitto julkaisee silloin tällöin vieraskynä-kolumneja kotimaisilta ajattelijoilta ja tekijöiltä. Viimeisin kolumni on pelialan taustalla vaikuttavan pelialakeskus Neogamesin johtajan KooPee Hiltusen käsialaa. Hiltunen mietiskelee kirjoituksessaan kotimaisen pelialan kasvukuvioita ja ennen kaikkea sitä, että mikä voisi olla se juttu, jolla suomipelit pysyvät listoilla jatkossakin.
Yksi mahdollinen kilpailuedun tuottaja on design. Pelit ovat eittämättä tuotteita, joissa designilla on merkitystä. Miten sana design pelialan yhteydessä sitten voidaan käsittää? Pelialalla termi on hyvin kokonaisvaltainen. Designia on yhtä hyvin pelin tarinan, visuaalisten elementtien tai peliäänien suunnittelu. Designia löytyy myös käyttöliittymien (user interface), pelimekaniikan (game mechanics) ja pelattavuuden (playability) takaa. Peli on olemukseltaan tuote, jonka kilpailuetu saavutetaan huolellisen käyttäjälähtöisen suunnittelun kautta. Koko suunnittelun tarkoituksena on luoda omia lakejaan noudattava universumi joka tarjoaa pelaajalleen muistettavan ja miellyttävän pelikokemuksen.
Lue koko juttu: Vieraskynä: Peliteollisuus
Lisää aiheesta
Suomalaispeli lainaa Cannon Fodderista ja Commandosta
Miljardi Angry Birdsiä – Roviolta viimein jotain uutta?
Rovio: Suomesta löytyy hämmästyttävää osaamista
Lue myös
Disgaea 4: A Promise Unforgotten (PS3)
Infinity Wardin oikeusjuttu sai James Bond -luokan käänteitä
Pyhän helapäivän foorumiviihdettä
Videojysäys: Secret World, NHL 13, Sniper Elite V2, Game of Thrones, Hitman Sniper Challenge