Uusimmat

Heavy Rain teki mukavasti rahaa ja muutti käsitystä pelaamisesta

21.04.2013 16:00 Juho Anttila

Quantic Dreamsin Heavy Rain oli rohkea peli, joka esitteli paitsi upeaa teknologiaa, myös totuttua huomattavasti aikuisempaa tarinankerrontaa. Riskien välttelyyn ajautuneella pelialalla uusien urien aukominen suurehkolla budjetilla oli rohkea veto, joka myös kannatti.

Kehittäjäfirman Guillaume de Foundaumiere kertoi juuri puheessaan Puolassa, että pelin tekeminen maksoi vain 16,7 miljoonaa euroa, mutta se tuotti lopulta yli 100 miljoonaa. Vaikka mukaan laskettaisiin markkinointi- ja jakelukulut, kustannukset eivät silti nousseet juuri yli 40 miljoonan euron. Riskiprojekti osoittautui siis menestykseksi.

Foundaumieren mukaan peliteollisuuden pitäisikin päästä irti ajatuksesta, jonka mukaan innovatiivisuus tarkoittaa automaattisesti heikkoja tuottoja. Menestystä voi saada myös uusien ideoiden avulla, kunhan toteutus on tarpeeksi laadukas ja pelaajat löytävät lopputuotteen.

Lisäksi uudenlaiset pelikokemukset laajentavat markkinoita. Sellaiset henkilöt, jotka eivät ennen ole pelanneet pelejä lainkaan voivat hyvinkin päätyä sijoittamaan Quantic Dreamsin seuraavaan peliin Heavy Rain -kokemuksensa innoittamana.

Foundamiere kertoi myös, että yleinen asenneilmapiiri pelejä kohtaan on muuttunut merkittävästi. Foundamiere tapasi peleistä jo tuolloin kiinnostuneen Leonardo DiCaprion vuonna 2004 keskustellakseen mahdollisuuksista saada DiCaprio mukaan pelialalle. Tuolloin DiCaprio kieltäytyi lopulta, koska näki, ettei peleissä esiintyminen edistäisi miehen näyttelijäimagoa.

Nyt tilanne on toisin. Quantic Dreamsin seuraavan pelin, Beyond: Two Soulsin pääosissa nähdään tunnetut näyttelijät Ellen Page ja Willem Dafoe. Peleissä esiintymistä ei nähdä enää uran kannalta epäedullisena – sanavalinta tahaton – peliliikkeenä, vaan aidosti kiinnostavana ja arvostettuna tapana tehdä näyttelijäntyötä. Tällaista kehitystä ei voida saada aikaiseksi ilman innovatiivisten uudenlaisten pelikokemusten avulla tehtävää pioneerityötä.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

Heavy Rain kiersi kädestä käteen, kehittäjä käärmeissään

Warren Spector ihailee Heavy Rainia, mutta ei itse tekisi koskaan sellaista peliä

Heavy Rain -ohjaaja: Peliala ei tahdo aikuistua

Muropaketin uusimmat