Uusimmat

Valve uusii sääntöjään ja yrittää pistää Early Access -kusettajia ruotuun

21.11.2014 11:00 Muropaketin toimitus

Steamin Early Access -osio on varmasti jokaiselle Steam-käyttäjälle tuttu juttu, sillä siellä pyöriviä pelejä on etusivu täynnä. Monikaan niistä ei koskaan tule sellaiseksi kuin tiimi rahoittajilleen lupailee, mikä ärsyttää varmasti monia. Niin myös Valvea, sillä firma uusii sääntöjään ja yrittää kitkeä perseilyä.

 

Valven Early Access -proggis on antanut kehittäjille tilaisuuden julkaista pelejään keskeneräisinä Steamissa sillä idealla, että kehitysvaiheeseen mukaan haluavat pelaajat voivat ostaa pelin kehitysversion ja näin rahoittaa jatkokehitystä. Samalla he pääsevät ainakin teoriassa myös ohjaamaan hieman pelin kehityskulkua ja näin auttamaan tekemään siitä niin hyvän kuin voi olla.

Teoriassa. Mutta käytännössä yhä useammin on käynyt niin, että kehitystiimi lupaa kuun taivaalta ja jossain vaiheessa kehitysprosessia kyllästyy hiomaan peliään, jolloin versio 0.0.54a onkin sitten se ”julkaisuversio” ja homma tyssää siihen. Eikä ihme. On ihan tunnettu fakta, että pelikehityksessä se projektin hiominen ja tuunaaminen sekä niihin liittyvät iteraatiot ovat todella aikaavieviä ja raskaita hommia, mutta myös pakollisia, jos pelistä tulee hyvä. Vanhan sanonnan mukaan se ensimmäinen 90% pelistä vie noin 10% kehitysajasta, mikä on vähän kärjistettyä, mutta antaa vähän kuvaa siitä, miten paljon viilailua ja tuunailua oikeasti vaaditaan.

Valve on selvästi kyllästynyt myös siihen, että paske toisensa jälkeen suututtaa asiakkaat, sillä sääntöjä on nyt tuunailtu selkeämmiksi. Valve kieltää jatkossa esimerkiksi sen, että asiakkailta kinutaan rahaa tulevien ominaisuuksien varjolla. Pelit täytyy myydä ja markkinoida niin, että ne ostava asiakas tietää saavansa sen pelin, joka sillä hetkellä on valmiina.

Lisäksi Valve ripittää kehittäjiä muutenkin. Firma varoittaa, että kenenkään ei pitäisi olettaa saavansa hirvittävän paljon pelimyyntejä ja laskea budjettiaan niiden varaan. Tässä viitataan ehkä muun muassa Double Finen Spacebase DF-9:ään, jonka raakilemainen kehitysversio muuttui lopulta julkaisuversioksi, kun pelistä ei tullutkaan viraalimarkkinointihittiä, kuten oli laskettu. 

Yhtäläisesti Valve varoittelee, että kehittäjien pitää olla varovaisia kun he asettavat pelaajiensa odotuksia pelinsä suhteen. Tästäkin löytyy useita korkean profiilin esimerkkejä: pelistä on ollut kasassa purkalla ja jeesusteipillä toimiva alfa-versio, johon on sitten lupailtu kaikki mahdolliset hienot ominaisuudet. Kun niiden tekeminen sitten osoittautuu vaikeaksi, projekti hylätään ja kaikkia ottaa päähän.

On hienoa, että Valve yrittää palauttaa vähän järkeä ja sääntöjä Early Accessin villiin länteen, sillä nykykunnossaan se tuntuu olevan pääasiassa hämäräveikkojen kusetusmesta. Toki oikeasti hyviä ja kiinnostaviakin projekteja löytyy, mutta ne ovat aika vauhdikkaasti hukkumassa DayZ-kopioiden loputtomaan ja harmaaseen paskaläjään.

Lähde: Giant Bomb

Muropaketin uusimmat