Uusimmat

Vihollisen lippu johti sotapelin hylkäämiseen

14.09.2012 23:00 Jukka O. Kauppinen

Loukkaavia lippuja.

On se muuten niin kamalaa, kun sotapelissä saattaa olla jopa vihollisia. Ajatelkaa nyt! Sen sijaan että teamkillailisi vain kaikessa rauhassa kamuja, niin sieltähän saattaa tulla vihollinen. Joka ampuu!

Useimmille räiskintöjen ystäville vihollisten olemassaolo on jokseenkin ymmärrettävä ja luonnollinen juttu. Pacific Fleet -peli oli kuitenkin Applen mielestä ihan liian vaarallinen, sillä vihollisten lisäksi siinä näytettiin myös vihollisten lippu. Ja se oli ihan liikaa.

Pacific Fleet -pelissä strategioidaan jenkkien riveissä toisen maailmansodan taisteluissa Tyynellämerellä. Keitähän siellä on vastassa? Brittejä? Savolaisia? Italia? Ehei. Japanilaisia tietenkin. Ja pelissä uskallettiin oikein näyttää Japanin lippukin. Se johti koko pelin bannaamiseen App Storesta.

App Storen säännöissä näet määritellään, että ”pelien viholliset eivät voi viitata mihinkään tiettyyn kulttuuriin, rotuun, todelliseen hallitukseen tai yhtiöön.”

Muistakaa siis: iOS-alustoille julkaistuissa toisen maailmansodan peleissä vihollisten täytyy olla esimerkiksi Suur-Aasian Vinosilmät ry:n jäseniä tai vaikkapa kuunatseja. Mutta ei missään nimessä japanilaisia, saksalaisia tai jenkkejä.

Pacific Fleetin luonut Paul Sincock sai pelin lopulta julkaistua, kun siitä poistettiin kaikki Japanin liput.

Onko järkee vai ei?

Lähde: App Store rejects WWII game over Japanese flags

Yhdysvallat vs. Epämääräinen, Anonyymi Vihollinen Jolla Ei Ole Lippua

Lisää aiheesta

Battle Academy (PC)

Gary Grigsby’s War in the East: Don to the Danube (PC)

Lue myös

Silent Hunter Online -haastattelu – yhdessä kohti aavaa merta

Uudistunut Nelinpeli.com avaa ovensa

Ubisoft tykkää RedLynxistä: ”he tuovat meille tuoreita ideoita ja uusia lähestymistapoja”

Yli puolet naispelaajista on joutunut ahdistelluksi