Ensituntumat | Scifi-räiskintä Outridersissa on paljon hyvää, mutta kaksi isoa ongelmaa saavat epäröimään ostamista

01.03.2021 20:00 | Tuukka Hämäläinen

Räiskintää ja roolipeliä yhdistävä Outriders on yksi kevään suurimmista pelijulkaisuista, ja nyt siitä on tarjolla myös muutaman tunnin demoversio. Ensivaikutelma on ikävä kyllä ristiriitainen.

Bulletstormista (2011) ja muun muassa Gears of War -sarjan käännöksistä tunnettu People Can Fly -studio on julkaisemassa kenties suurimman pelinsä koskaan. Square Enxin julkaisema Outriders on AAA-luokan räiskintä-roolipeli, josta on nyt myös tarjolla demoversio useille alustoille.

Pelasin demoversion sivutehtäviä myöten PlayStation 5:llä. Noin kolmen tunnin edestä viihdettä tarjoava demo vaikuttaa ihan kattavalta vilkaisulta pelin tyyliin ja tarinaan, mutta kaikki Outridersissa ei todellakaan vakuuta.

Pelin tarina herättää sentään kiinnostuksen heti ensi metreillä. Ihmiskunta on tuhonnut Maapallon elinkelvottomaksi, ja viimeinen pakoalus on saavuttanut elinkelpoiselta vaikuttavan planeetan nimeltä Enoch. Pioneerit lähtevät tutkimaan vierasta maailmaa, mutta tuntematon energiamyrsky tappaa osan heistä hetkessä ja osa taas kokee muodonmuutoksen ja saa erikoisvoimia.

Yksi jälkimmäisistä on pelaajan luoma Outrider-hahmo, joka voi olla mies tai nainen. Käy kuitenkin niin, että prologin jälkeen päähenkilö jää vuosikymmeniksi jäihin ja herää keskelle uutta apokalypsiä. Ihmiskunnan riippeet kamppailevat viimeisistä resursseista Enochin pinnalla, ja pelaajan kontolle jää tietysti loputtoman sodan ratkaiseminen sekä vieraan maailman vaarojen kohtaaminen.

Hyvää tarinassa on se, että Outriders maistuu oikeasti tieteisfiktiolta, jonka taustakertomukseen on pistetty ajatusta. Sen sijaan ihmisten jaostot, niiden väliset sodat ja ankean ränsistynyt pelimaailma tuntuvat turhankin tutuilta sadasta muusta pelistä. Kiinnostukseni tarinaan romahti siinä kohtaa, kun aikahyppy lennätti vieraan planeetan metsistä ankealle sotatantereelle.

Itse pelaaminen on Outridersissa yhdistelmä erikoisvoimia ja cover shooter -tyylistä räiskintää, joka tuo lievästi mieleen juuri Gears of Warin. Ammuskelu toimii ihan hyvin, vaikka alkumetrien aseet eivät mitään tarkka-ampujan unelmia olekaan. Eriskoisvoimat määräytyvät valitun hahmoluokan mukaan, joita on neljä mahdollista. Testaamassani Technomancer-luokassa voi hyvin pitää etäisyyttä vihollisiin ja käyttää ansoja ja botteja apunaan, mikä muodostui myös elintärkeäksi selviytymiselle.

Perusjutut toimivat pääasiassa ihan kivasti, mutta demon perusteella pelillä voi olla kaksi isoa ongelmaa.

Ensimmäinen pulma on tekninen, sillä pelin toimivuudessa on valtavasti parannettavaa. Välivideoissa ääni ei synkkaa kuvan kanssa, repliikkejä keskeytyy ja sanoja toistuu. Itse pelitilassa taas ohjaamisessa epätarkkuutta ja tahmeutta, joka on taistelun keskellä todella hermostuttavaa. Demotestiin mahtui myös käynnistymisvaikeuksia ja kaatuilua.

Lisäksi on sanottava, että en saanut matchmakingia toimimaan kertaakaan. Outridersin pitäisi olla pelattavissa kavereiden tai satunnaisten pelaajien kanssa, jotka ovat tarinassa samassa kohtaa, mutta tätä en pystynyt kokeilemaan hetkeäkään. Matchmaking käynnistyi kyllä, mutta yhteyttä muihin ei muodostunut.

Tekniset ongelmat saatetaan vielä korjata tyydyttävästi, mutta toinen ongelma on suurempi. Jo kolmen tunnin aikana Outriders alkaa nimittäin toistaa itseään.

Käytännössä joka tehtävä on täysin samasta puusta veistetty, erityisesti sivutehtävät. Pelaaja saapuu rajatulle alueelle, tappaa joukon vihollisia, siirtyy seuraavalle rajatulle alueelle, tappaa joukon vihollisia ja lopussa on välivideo. Pelialueet tuntuvat ahtailta, kamppailuissa ei paria välibossia lukuunottamatta ole mitään mikä niitä erottaisi toisistaan, ja alkupelin sotatanner tarjoaa hyvin samankaltaisia maisemia. Tarinallinen konteksti ei välity tehtäviin, jolloin räiskinnän keskellä saattaa unohtaa, mitä tässä ollaan oikeastaan tekemässä.

Kyse on tietysti vain demosta, mutta jos ensituntien aikana alkaa vähän haukotuttaa, ei se lupaa hyvää täyspitkälle pelille.

Outridersin tehtävien suunnittelu haisee loot shooterilta, erityisesti Destinyn hengessä. Kyseessä ei kuitenkaan ole live service -peli, eli sitä ei tulla tukemaan jatkuvasti uudella sisällöllä ja tapahtumilla. Tämä yhdistelmä on vähän erikoinen ratkaisu. Demon perusteella tuntuu, että kehittäjät ovat tavoitelleet samaan aikaan tarinavetoista toimintaropea sekä kavereiden kanssa pelattavaa räiskintää, jossa tehtäviä toistetaan parempien palkintojen toivossa. Omaan makuuni tasapaino ei kuitenkaan toimi, ainakaan tässä vaiheessa.

Pari pikkujuttua osaa myös ärsyttää: ainakin demoversio vaatii Square Enix -käyttätilin luomista ja sille kirjautumista, ja jostain syystä pelin runsaita välivideoita ei voi pausettaa. Tällaisia ratkaisuja on hieman vaikea ymmärtää.

Outriders voi vielä yllättää, eikä sitä demon perusteella voi lähteä tuomitsemaan. Toisaalta kuka tahansa voi ladata demon ilmaiseksi ja muodostaa oman mielipiteensä.

Itse en kuitenkaan ole ensivaikutelman perusteella vakuuttunut. Jos kaipaat enemmän tarinaa ja vaihtelevaa pelisisältöä, eikä sinulla ole tiimiä jonka kanssa pelata, suosittelisin odottamaan arvosteluja ennen ostopäätöstä. Outridersissa on paljon hyvää, mutta se hyvä saattaa jäädä toteutuksen jalkoihin.

Outriders ilmestyy 1. huhtikuuta PC:lle, PlayStation 4:lle, PlayStation 5:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X/S:lle. Demo on saatavilla ilmaiseksi kaikille alustoille, paitsi Stadialle.

Muropaketin uusimmat