Haastattelu: Kotimainen RedLynx teki South Park -pelin sarjan luojien kanssa – ja joutui salaamaan koko asian vuosia

09.11.2017 08:52 | Tuukka Hämäläinen | 1166

Suomalainen pelistudio RedLynx julkaisee tänään maailmanlaajuisesti mobiilipelinsä South Park: Phone Destroyer. Reaaliaikainen korttitaistelupeli syntyi läheisessä yhteistyössä South Park Digital Studiosin ja sarjan kehittäjien kanssa.

Maailma on hädin tuskin toipunut South Park: The Fractured But Whole -roolipelistä, kun markkinoille saapuu täysin uusi South Park -peli, tällä kertaa mobiilialustoille. Androidille ja iOS:lle kehitetty South Park: Phone Destroyer ilmestyi Pohjoismaissa jo kesällä, pian E3-julkistuksen jälkeen, ja tänään se saadaan vihdoinkin maailmanlaajuiseen levitykseen.

RedLynx-studion mobiilipelien luova johtaja Justin Swan kertoo pelin kehityksen käynnistyneen jo kolme vuotta sitten. Vuonna 2014 ilmestyneen Trials Frontierin valmistuttua osa tiimistä alkoi suunnitella uusia projekteja, silloin heillä ei ollut aavistustakaan, että tekeillä olisi South Park -peli.

– Kokeilimme prototyyppejä monista ideoista. Yksi niistä oli korttipeli, jossa pelattavat kortit heräisivät henkiin taistelukentällä. Tarkastelimme monia korttipelejä, ja ryhdyimme kokeilemaan, kuinka se toimisi reaaliaikaisessa pelitilassa.

Kun projekti oli hyvässä vauhdissa, kuulivat RedLynxin kehittäjät studion omistavan Ubisoftin kautta, että South Parkin tekijät olivat kiinnostuneet mobiilipelistä.

Trey Parker on suuri lautapelien ystävä, kuten minäkin, ja kuulimme heidän haluavan tehdä lautapelin mobiilialustoille. En uskonut, että lautapeleille on kovin suuria markkinoita, vaikka itse niitä iPadilla pelaankin, joten ryhdyimme kokeilemaan South Park -versiota reaaliaikaisesta prototyypistämme.

Kehittäjät tarjosivat South Park -kuvilla varustettua prototyyppiään sarjan kehittäjille jo lähes kolme vuotta sitten, joten he saivat säilyttää salaisuutta todella pitkään.

Yhteistyössä sarjan kanssa

South Park: Phone Destroyer on todella uskollinen alkuperäisen tv-sarjan ulkoasulle, vaikka RedLynx on tehnyt itse kaiken kuvituksia ja animaatioita myöten, yksinpelin välianimaatioita lukuun ottamatta. Tässä kehittäjät ovatkin olleet läheisessä yhteistyössä South Park Digital Studiosin kanssa, ja peli sisältää myös heidän kanssaan yhteistyössä tehdyn käsikirjoituksen sekä alkuperäisten South Parkin ääninäyttelijöiden äänet.

– Se oli huikea oppimiskokemus. Olen ollut South Park -fani koko ikäni, joten tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus, Swan kuvailee.

South Parkin visuaalisen tyylin tavoittaminen ei kuitenkaan ollut yksinkertainen juttu, ja esimerkiksi pelin keräilykorttien kuvituksista tehtiin lukemattomia versioita, ennen kuin kaikki saatiin kohdalleen.

– South Parkin brändin olemus ja vaativuus ajoi meitä tekemään asiat niin hyvin ja niin uskollisesti alkuperäiselle sarjalle kuin mahdollista.

Kuten myös The Fractured But Wholen kehittäjät ovat kuvailleet, tuottaa South Parkin leikkuuanimaatiota muistuttava tyyli erityisiä haasteita pelintekijöille.

– Ensi alkuun pelin animaatio oli liian tasaista. Voisi helposti luulla, että sarjan tyyli tekee siitä jotenkin helpompaa toteuttaa, mutta itseasiassa se tekee hommasta vain vaikeampaa, etenkin klassisesti koulutetuille animaattoreille ja kuvittajille.

Phone Destroyeria on kehitetty samaan aikaan The Fractured But Wholen kanssa, mutta mitään erityistä yhteyttä peleillä ei ole. Ubisoft San Franciscon kehittämässä pelissä on kuitenkin (ainakin) yksi viittaus Phone Destroyeriin, jonka voi löytää käyttämällä pelin sankareista Call Girliä taistelussa.

– Se oli tosi hauska huomata, koska emme edes tienneet siitä ennen kuin se oli jo pelissä. Löysimme pelistä muitakin juttuja, joista puhuimme heidän kanssaan pelien kehityksen aikana.

 

Kuinka tehdä F2P oikein

South Park: Phone Destroyer on ilmaispelattava korttipeli, joten mahdolliset mikromaksut huolestuttavat helposti pelaajia. RedLynxin kehittäjät olivat tästä hyvin tietoisia, ja halusivatkin tehdä pelistä mahdollisimman avoimen kaikille pelaajille. Pelissä ei esimerkiksi ole rajoituksia peliajan suhteen sen paremmin yksin- kuin moninpelissäkään, ja kaikki sisältö on avattavissa myös oikeaa rahaa käyttämättä.

– Halusimme kiertää kaukaa kaikki ne asiat, joista ilmaisia mobiilipelejä kritisoidaan.

Phone Destroyerin rajoitettu julkaisu tehtiin kesällä, ja tällä hetkellä peli kerää päivittäin kymmeniä tuhansia pelaajia. Pelistä löytyy nyt noin 90 kerättävää korttia, mutta Swan painottaa, että maailmanlaajuinen julkaisu on vasta alku pelille.

– Näen sen niin, että olemme vasta saaneet auton koottua ja ajoradalle. Nyt kilpailu vasta alkaa.

Swanin mukaan peliin tullaan lisäämään jatkuvasti uutta, ajankohtaista sisältöä. Jo kolme viikkoa sitten kehittäjät alkoivat lisätä pelisisältöä suoraan sarjan tuoreimmista jaksoista, heti niiden esittämisen jälkeen. Tämä tuottaa tietysti haasteita, koska South Parkin jaksot tehdään yhä vajaassa viikossa.

– Me emme tiedä, mistä jaksoissa on kyse, ennen kuin maanantaiaamuna. Ja perjantaihin mennessä meillä täytyy olla jotakin rakennettuna, testattuna ja julkaistuna. Siinä ajassa pitää tehdä kaikki kuvituksesta animaatioon ja tasapainotukseen. Se on todella jännittävää.

Lisäksi suunnitteilla on, että peli voisi sarjan tapaan reagoida ajankohtaisiin aiheisiin silloinkin, kun sarja on tauolla. Tämä on Swanin mielestä vielä jännittävämpää kuin jaksojen tukeminen reaaliajassa.

– Jos jotain älytöntä tapahtuu heinäkuussa, ei ole uutta South Park -jaksoa pilkkaamaan sitä, mutta me voimme toimia sarjan äänenä.

South Park: Phone Destroyer on saatavilla Androidille ja iOS:lle, ja PvP-taistelut toimivat ristiin molempien alustojen välillä.