Paljastus pelihistoriasta: Nintendon klassikkopelissä räiskittiin alunperin haulikolla

10.12.2019 12:10 | Muropaketin toimitus

Donkey Kong 64:ään suunniteltiin aikanaan tavanomaista haulikkoa, kunnes Shigeru Miyamoto puuttui peliin.

Nintendon koko perheen peleissä nähdään harvemmin varsinaisia aseita. Siksi ajatus Donkey Kongista haulikko kädessä tuntuu täysin mahdottomalta, vaikka tämä melkein nähtiin vuoden 1999 peliklassikossa Donkey Kong 64.

Games Radarin pitkässä artikkelissa kerrotaan, kuinka peliin päätynyt kookospähkinäase oli alunperin haulikko. Pelin luova johtaja George Andreas muistelee artikkelissa esitelleensä peliä Donkey Kong -hahmon luoneelle Shigeru Miyamotolle, joka järkyttyi haulikosta.

”Se oli realistinen haulikko, josta lensi luoteja ja jolla oli kauhea äänitehoste”, Andreas kertoo. ”Ammuin pelissä majavia, katsoin viereeni ja näin kauhistuneen ilmeen Miyamoton kasvoilla!”

Andreasin mukaan Miyamoto kuitenkin ratkaisi ongelman siltä istumalta. Legendaarinen Nintendo-kehittäjä nimittäin keksi ja piirsi välittömästi paperille kookospähkinöitä ampuvan aseen, jollainen peliin sitten päätyikin.

Donkey Kong 64 muistetaan klassikkopelinä, jonka ilmestymisestä tuli marraskuussa kuluneeksi 20 vuotta. Peli oli myös Nintendo 64:n menestyneimpiä julkaisuja, ja sitä myytiin kaikkiaan yli 5,2 miljoonaa kappaletta.