Uusimmat

SSX4 – tekijät paljastavat snoukkasalaisuuksia

29.08.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Electronic Artsin Kanadan studio työstää neljättä osaa suosittuun lumilautailusarjaan SSX. Jotakuinkin joka ikisellä pelilaitteella nähty sarja nähdään vielä ainakin kerran nykykonsolisukupolvella.

SSX3 vei pelisarjan uuteen suuntaan vapaamman pelattavuuden myötä. Mitä uudistuksia ja parannuksia on luvassa SSX4:ssä?

Olemme keskittyneet antamaan pelaajan toiminnalle valinnanvaraa ja tarkoituksen Career-pelitilassa. Aikaisemmissa SSX-peleissä eteni mitalin ansaittuaan, mutta nyt pelikokemus rakentuu uralla etenemiselle, taitojen kasvattamiselle ja omille valinnoille.

Career-tila on tiukasti sidoksissa hahmonluontiin. Pelaaja voi siis luoda oman hahmonsa ja kilpailla sillä SSX-hahmojen kanssa.

Pelissä on viimein myös sukset. Laskettelulle on omat animaationsa, gräbit, slämmit ja alastulot. Tämän lisäksi skimbaajat voivat tehdä omia Monster Trickejään. Tähän mennessä saamamme palaute on ollut mahtavaa – pelaajat rakastavat mahdollisuutta valita joko skimbaaja tai stikkaaja.

SSX on yksi EA:n harvoista hardcore-pelaajille suunnatuista pelisarjoista. Yritättekö tehdä neljännestä osasta enemmän valtavirtapelaajiin vetoavan?

Kehitämme SSX-peliä, josta pitävät niin hardcore- kuin valtavirtapelaajatkin. Mukana on myös joitain tunnettuja tuotemerkkejä laskettelun ja lumilautailun parista.

Onko pelissä vanhoja, tuttuja hahmoja?

Pelissä on seitsemän hahmoa SSX3:sta sekä kolme uutta tuttavuutta.

Entä onko pelissä useita ratoja eri paikoissa, vai jälleen kerran yksi ainoa vuori?

Pelialue käsittää jälleen kerran yhden vuoren, jonka rinteiltä löytyy paljon vaihtelua. Kehittäjäryhmä keskittyi luomaan entistä kiehtovamman vuoristokokemuksen, mutta he halusivat myös pitää kiinni pelillisestä vaihtelusta ja visuaalisesta ilmeestä, jotka ovat pelisarjan tavaramerkki. Kun siirryimme tänä vuonna streaming-systeemiin, peli rullaa tasaisesti vuorenhuipulta sen juurelle.

Minkälaisia ratoja on luvassa?

Vuori käsittää keskuspaikan ja neljä aluetta, North Peakin, East ja West Resortin sekä Village Basen. Pelillisesti olemme siirtyneet kauemmas perinteisistä, yksittäisistä radoista. Tulevassa SSX-pelissä jokainen radoista sisältää kaikki pelilliset kilpailumuodot: Racen, Freestylen, Big Airin ja Half Pipen. Me todella halusimme pelaajien valitsevan omat pelilinjansa.

Näin jälkeenpäin ajatellen oliko SSX3:ssa mitään, mihin ette olleet tyytyväisiä ja jota haluaisitte parantaa SSX4:ään?

Olimme erittäin tyytyväisiä siihen, mitä saavutimme SSX3:lla, mutta aina riittää parannettavaa. Kuten olen jo maininnut, Career-pelitilan rakentaminen pelaajan valintojen varaan sekä kaiken tarkoituksenmukaisuus on ollut avainasemassa tässä projektissa.

Viime vuonna eteneminen oli hyvin lineaarista. Tänä vuonna haluamme pelaajan määräävän sen, miten hän pelissä etenee. Toinen tärkeä tekijä on pelimaailma. Viime vuonna ratkaisu sitoa pelimaailma yhteen vuoreen tehtiin projektin puolivälissä, joten emme kyenneet hyödyntämään vuorta täydellisesti. SSX4:ssä olemme lähteneet heti alusta alkaen siitä, että peli sijoittuu yhdelle vuorelle. Uskon, että eron huomaa heti.

Kehittääkö peliä sama ryhmä, joka vastasi SSX3:sta?

Meillä on edelleen muutama vanha jäsen, jotka ovat työskennelleet sarjan parissa ensimmäisestä osasta lähtien. Tämän lisäksi mukana on uusia jäseniä, jotka ovat tuoneet mukaan joitain uusia ja tuoreita ideoita. Uskon, että tämä uuden ja vanhan sekoitus on auttanut meitä viemään peliä uusiin suuntiin.

SSX-sarja on tunnettu hyvästä musiikista ja ääniefekteistä. Mitä SSX4:ltä on odotettavissa äänipuolella?

Olemme ottaneet käyttöön uuden työkalun peliäänille ja uudistaneet äänikirjastomme. Peli kuulostaa aivan uskomattomalta! Pelimusiikin kerääminen on vielä kesken, mutta uskon, että uusi suunta, jonka otamme musiikissa, tarjoaa jälleen kerran jotain kaikille pelaajille.

Onko SSX4:ssä verkkopelituki, ja jos on, voitteko kertoa eri verkkopelimuodoista?

Emme aio tehdä verkkopelitukea tähän versioon. Olemme päättäneet keskittyä Career-pelitilaan ja uusiin ominaisuuksiin, jotta kykenemme tarjoamaan parhaan mahdollisen kokemuksen pelaajille. Päätös oli vaikea tehdä, mutta uskomme, että ratkaisu oli oikea.

Mitä pelimuotoja SSX4 sisältää?

Tärkein pelimuoto on Career-moodi, jonka lisäksi pelissä on Free Ride- ja moninpelitilat.

Tekijä: EA Canada
Julkaisija: Electronic Arts
Tulossa: PlayStation 2, Xbox, GameCube, Xbox 2 – marraskuu 2005
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivu: easportsbig.com