”Virtuaalitodellisuudesta ei saa tulla huono olo” – Haastattelussa kolme suomalaista VR-pelistudiota

14.11.2017 20:33 | Skye Borg | 889

Helsingissä sijaitsevan VR Nordic Startupsin toimitiloissa tuetaan uutta suomalaista peliosaamista virtuaalitodellisuuden rintamalla. Mitä kaikkea on tekeillä nyt ja mihin VR-markkinat ovat kaikessa hiljaisuudessa kehittymässä?

Muropaketti kävi tapaamassa tiimejä, jotka työskentelevät tällä hetkellä Nordic VR Startupsin tiloissa Helsingissä. Yrityskiihdyttämö, joka on Nordisk Filmin ja japanilaisen peliyhtiö Gumin yhteistyö, tarjoaa tilojen lisäksi mentorointia ja tukea tekijöille, keskittyen AR/VR -teknologian parissa työskenteleviin yrityksiin.

VR-pelaaminen koetaan vielä harvojen herkkuna, ja moni arastelee edelleen pelien kokeilemista. Ei ihme, sillä laitteiden hintataso on edelleen liian korkea monen lompakolle, ja jopa perinteisemmästä PC- ja konsolipelaamisesta poikkeava sanasto ja pelitapa voivat olla joillekin kynnyskysymys.

Näitä haasteita ongelmia ovat lähteneet taklaamaan uusien pelien luomisen ohessa kolme suomalaista yritystä. Yhteistä kaikille kolmelle haastattelemallemme kehittäjälle on halu viedä pelialaa eteenpäin ja tarjota pelaajille hyviä kokemuksia VR:n parissa. Alan pariin kaikkia on ohjannut ennen kaikkea VR-pelaamisen tarjoamat mahdollisuudet kehittää alaa innovaatioiden kautta sekä halu olla kasvavan alan tulevaisuuden kärjessä sekä tietenkin tehdä hyviä pelejä.

Evocat Gamesin tavoitteet ovat korkealla

Evocat Games koostuu kahdeksasta kajaanilaisesta tekijästä, jotka tapasivat aikoinaan ammattikorkeakoulussa. Evocatin Technical Artist Meri Mattilan mukaan ajan kanssa rakentui kasaan hyvä porukka, joka on tehnyt pelejä nyt pari vuotta. Keväällä 2018 ilmestyy uusin peli, Nemesis Realms, joka on Mattilan mukaan kavereiden kanssa pelattava eeppinen bossimatsi. Pelissä ratkaistaan – ei sen enempää tai vähempää kuin – maailman kohtalo. Jo tässä vaiheessa Nemesis Realms oli paitsi hauska myös hikinen kokemus.

Nuoret kehittäjät ovat lähteneet mukaan VR:ään, koska kartoittamaton alue ja innovaatiot innostavat.

”Aloitin itsekin mobiilipeleistä,” toteaa Marko Järvi, Evocatin Game Designer.

”Sitten huomasin, että kaikki on jo tehty. Kun laitoin VR-lasit päähäni, niin tajusin että mitään ei ole tehty valmiiksi, ja tämä ruokkii omaa intoani keksiä uutta. VR on täydellinen alusta uusille ideoille. VRn tulevaisuus on oikeastaan kokonaan kehittäjien valinta, kehittäjien hallussa. Jos kehittäjät eivät lähde tekemään juttuja jotka ovat aidosti VR:lle hyödyksi, ja tee sitä oikein alusta saakka, jää se pienen piirin jutuksi. Pitää osata tehdä pelejä, jotka hyödyntävät kaikki VR:n osa-alueet, ja tehdään aidosti sellaisia pelejä, jotka soveltuvat myös ensikertalaiselle.”

Hyvänä esimerkkinä tästä voidaan Järven ja Mattilan mukaan pitää pahoinvointia, jota jotkut pelit ovat pelaajille aiheuttaneet.

”Me ei sallita sitä, että meidän peleissä tulee paha olo. Jos joku kokeilee VR:ää ensimmäistä kertaa ja tule paha olo, niin se on varmasti myös viimeinen kerta.”

Meri Mattilan mukaan Suomi on hyvä maa tehdä uutta, ja varsinkin VR:ää. Järven mukaan varjopuolena alalla voidaan pitää sitä tosiasiaa, että alan keulakuvat lähtivät Suomessa kenties liikkeelle liian aikaisin.  “Me ajatellaan että VRn aika on nyt”, hän lisää.

Evocatissa halutaan tehdä pelejä, jotka ovat hauskoja ja pelattavia mahdollisimman monipuoliselle pelaajakunnalle.

”Meillä on kaikilla Evocatissa sama visio: tehdään pelejä joita on kiva pelata kavereiden kanssa. Sellaisia joita on helppo lähestyä myös ensikertalaisen,” toteaa Mattila.

Järven mukaan tavoitteena on käyttää teknologiaa niin hyvin kuin mahdollista, ja mennään sen ehdoilla. Seuraavaksi taklausvuorossa on esimerkiksi syvyys, asia joka ei VR-peleissä ole vielä kovin hyvä.

VR-peleillä on vielä matkaa joka kodin elämykseksi

”Se on pitkälti laitteistokysymys. Laitteisto on kallista, mutta kun hinnat laskevat huokean älypuhelimen tasolle, voi jo miettiä lähtisikö pelaamista kokeilemaan.”

Pitkällä juoksulla Evocat tähtää Suomen suurimmaksi pelifirmaksi VR-puolella.

”Siitä sitten joskus maailmaa valloittamaan,” Järvi toteaa, “kunhan on ensin rakennettu maine itse pelaajien keskuudessa kunnolla.”

Hipfire Games keskittyy moninpelaamiseen

Hipfire Games Oy on kolmen hengen tiimi, jonka tekijöiden taustalla on kokemusta mm. Supercellistä ja Roviosta. Hipfire keskittyy moninpelattaviin VR-peleihin. Toimitusjohtajan ja Art Directorin virkaa toimittavan Antti Sartasen mukaan suurin potentiaali ja kasvu on siellä.

”Me halutaan ottaa kaikki irti ihmisten keskinäisestä kanssakäymisestä, aiemmin tällainen toisen kanssa yhdessä oleminen ei ole ollut mahdollista,” Sartanen toteaa.

“Verkkopelit ja moninpelaaminen on kasvanut räjähdysmäisesti yksinpeleihin verrattuna. VRssä tapahtuu selkeästi tämä sama trendi. Ei tässä heti tule mitään Team Fortressin kaltaista räjähdystä, mutta me halutaan olla aikaisin liikkeellä ja saada oppia samalla.”

Seuraavat kolme vuotta tulevat olemaan edelleen yhtä ahaa-elämystä, uskoo Sartanen.

”Tämä on meillekin oppimiskokemus. Eihän kukaan oikeastaan tiedä miten VR-pelejä tehdään hyvin – kaikki tekee jotain, ja se joko toimii tai ei toimi. Opittavaa on paljon. PC-peleillä on ollut 20 vuotta aikaa kehittyä huippuunsa, meillä vasta pari vuotta. Me tykätään pioneerityöstä.”

Suomi on Sartasen mukaan hyvä maa tehdä VRää juuri nyt.

”Vaikka suurin osa alan tekijöistä on jenkeissä tai Saksassa, on meillä täällä pohjoisessa kiihdyttämöitä ja osaamista. AR ja VR vetää, ja haluan paljon lisää tekijöitä alalle.”

VRssä Hipfire Gamesin tekijöitä innostaa halu olla mukana kehittämässä alaa. Yksi peli voi liikuttaa alaa eteenpäin. Sartanen toteaa, että jos nyt ei olisi lähtenyt alalle mukaan olisi sitä voinut katua jatkossa.

”Meidän tavoite on, että meidän firmasta tulee ns. “household name” VR:n moninpeleille. Me mennään käytettävyys etulinjassa: jos sä joudut opettamaan VR:ssä pelaajalle jotakin alussa niin periaatteessa olet jo epäonnistunut. Jos sulla on ekaa kertaa pönttö päässä etkä joudu selvittämään miten homma hoituu, niin me ollaan onnistuttu.”

Hommaa tehdään yrittämisen ja erehtymisen kautta. Antti Sartasen mukaan omissakin töissä on ollut epäonnistumisia. Esimerkkinä mies antaa pelikokemuksen, jossa hän joutui selittämään pelaajalle ensin viisi minuuttia sitä, miten kivääriä käytetään. Kokemus opetti paljon.

VRn tulevaisuuden Sartanen näkee valoisana.

”Pelien immersiivisyys on täysin eri luokkaa, ja niissä pystyy tekemään asioita joita esim. konsolipeleissä ei. Joku sanoo, että ensi vuonna laitteita pitää olla näin monta miljoonaa, tai koko ala on feilannut. En minä näe sitä näin. Ala vaatii oman aikansa kehittyä, ja siitä tulee tulevaisuudessa yksi viihdemuoto muiden rinnalle.”

Toiveena on, että VR-pelaaminen ei katsoisi ikää tai pelitaustaa. Vaikka nyt tuntuu, että VR on paljon laiteurheilua, uskoo Sartanen alan menevän siihen suuntaan, että pelit ovat kohta useamman ulottuvilla. Tällä hetkellä innokkaimmat pelaajat ovat niitä, joilla on uusin tekniikka muutenkin hallussa, uusimmat näytönohjaimet parin vuoden välein.

”En usko, että tulee olemaan vain yhtä VR:ää, vähän niin kuin ei ole vain yhtä konsolia tai PC:tä. Ehkä siitä tulee Nintendo Wiin kaltainen elämys, en tiedä. Kun tulee enemmän huokeampia laseja, kuten vaikka PS VR, niin pelit saadaan useampien ulottuville.”

Catland Studio haluaa myös jakaa hyvää eteenpäin

Catland Studion porukka päätyi Nordic VR Startupiin Forssasta. Seitsemän hengen tiimi on juuri julkaissut Taphouse VR:n, baarimikkopelin, jonka pelaamista Muropaketti on ehtinyt jo kokeillakin. Peli kuvastaa pitkälti sitä mitä Catland haluaa pelaajille tarjota.

”Me aloitettiin pienellä porukalla ja päädyttiin yllättäen tänne Nordic VR startupiin,” toteaa toimitusjohtaja ja “kaikkea mahdollista tekevä” Tomi Toikka.

VR:n pariin tekijöitä on vetäneet uuden alan mahdollisuudet, sekä immersiivinen tapa kokea asioita pelin sisällä. Kaikkeen lähdetään rohkeasti, ja hyppy uuteen on ollut helppo ratkaisu. Tiimin tavoitteena on tehdä pelejä, jotka aidosti sopivat VR:ään.

”Me halutaan selvittää ja keksiä miten VR toimii, sillä koko alahan on vielä aika kokeellisella asteella. Pelit, joista käyttäjä ei heti alussa ymmärrä mitään, tai mistä tulee paha olo pelaajalle, ovat huonoa mainosta alalle. Me halutaan antaa pelaajan eteen juttuja, joita se ymmärtää intuitiivisesti tehdä, luoda hulluja maailmoja ja olla hauskoja.”

Catlandin pitkän tähtäimen tavoitteena on tehdä pelejä useimmille mahdollisille alustoille, sekä löytää oma resepti omalaatuisille ja uniikeille peleille.

”Olisi hienoa, jos meillä olisi pieniä tiimejä jotka tekevät omia pelejä Catlandin sisällä, hyvällä meiningillä, ja me autettaisiin pelien julkaisussa,” Toikka kertoo.

Studio haluaa inspiroida ja keksiä uusia tapoja tehdä asioita ja viedä alaa eteenpäin.

”Annetaan takaisin samalla kun itse ollaan saatu mahdollisuuksia – ei mennä vain yksin eteenpäin”.

Tomi Toikan mukaan ala tarvitsee aikaa kehittyä: ”Lasit maksaa, koneet maksaa, mobiili VR on lähinnä vitsi ja osa peleistä aiheuttaa huonoa oloa.”

On täysin loogista, että mitä enemmän laseja, halvemmalla, sekä mitä enemmän oikeanlaisia pelejä saadaan ulos, on alalle hyväksi.

”Isojen kehittäjien pitää ottaa tärkeitä askeleita alalla, mutta ala tasaantuu ja menestyy. Edessä on vain pitkä matka,” Toikka summaa.