Uusimmat

Amnesia: A Machine for Pigs (PC)

11.09.2013 15:00 Heikki Takala

Tekijä: The Chinese Room
Julkaisija: Frictional Games
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: 3.2 GHz tuplaydin, 4 GB keskusmuistia, 5GB kiintolevytilaa, DirectX 9 yhteensopiva näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://aamfp.com
Arvostelija: Heikki Takala

Amnesia: A Dark Descent -peliin tutustuneet voivat vahvistaa, että se on merkkipaalu kauhupelien historiassa. Frictional Gamesin Penumbra-sarja kulminoitui Amnesiassa, yhdistäen yhdisti kaiken studion oppiman yhteen pakettiin. Peli laukaisikin studion kerralla kulttikehittäjien kartalle. Sen armottomat jännitteet ja silkat sekopäiset kauhun hetket keräsivät nopeasti laajan kannattajakunnan, ja se mielletään tänäkin päivänä merkkipaaluksi kauhupelien historiassa.

Siksi Amnesian jatko-osa A Machine for Pigs on aiheuttanut närää jo ennen julkaisuaan. Frictional on syystä tai toisesta ulkoistanut kehityksen Dear Estherista tutulle Chinese Roomille, jolla on hyvin vähän, jos lainkaan, kokemusta kauhupelien kehityksestä. Kauhun ystävien huoli on kuitenkin kuitattu. A Machine for Pigs on kauhua sanan jokaisessa mielessä.

Se ei vain ehkä ole sitä, mitä Dark Descentin ystävät olisivat halunneet.

Sikapelottava

Amnesia kertoo nimensä mukaisesti muistinmenetyksestä. Kuten edeltäjässä, päähenkilö herää sängystä vailla muistikuvia . Selvää on vain se, että päähenkilön lapset ovat kadonneet. Joku tai jokin myös ravistelee taloa sen perustuksia myöten.

Tätä enempää juonesta ei voi puhua. A Machine for Pigs on ottanut oppia Walking Deadista, ja toisin kuin edeltäjässään, kaiken keskiössä on kokemus, eikä niinkään itse peli. Amnesia kulkee jatkuvasti ohuella nuoralla, tasapainotellen pelin ja interaktiivisen kerronnan välillä. Kentät ovat yllättävän staattisia. Suurin osa ovista pysyy lukittuina, eikä jokaista kiveä pysty kääntämään ympäri vihjeiden toivossa jotka toisivat järkeä talon tapahtumiin. Myös inventaario on hävitetty tyystin, ja pelin ongelmat on virtaviivaistettu joidenkin esineiden hakemiseen paikasta a paikkaan b.

Jopa lyhtynä toimiva valonlähde on jatkuva, ja Dark Descentista tutut tinderboxien kanssa sekoilut on kuopattu täysin. Tämä yhdistettynä protagonistiin, joka osaa ainoastaan piiloutua, tuo teoksen vaaralllisen lähelle animaatiota. Nuorallatanssi on kuitenkin onnistunut, sillä peli imaisee mukaansa.

Yksinkertaistettu mekaniikka tekee tietä tunnelmalle, jonka eteen on nähty julmetusti vaivaa. Ensimmäinen tunti vuodenvaihdetta viettävässä viktoriaanisessa Lontooossa sujuu paskat housuissa, niin pelin graafista suunnittelua kuin  kauhua ja epätoivoa maalaavia, täydellisiä  äänitapetteja ihaillen ja kauhistellen. Pienet muistilaput ja ympäristöön ripotellut äänitallenteet muodostavat hiljalleen kuvaa palapelistä, jonka keskiössä ovat eri sosiaaliluokat sekä visio uudesta maailmanjärjestyksestä. Niin, ja siat.

Pikku possun nimipäivät

Amnesia alleviivaa vahvasti allegoriaansa sioista ja yhdistää ne aikakauteensa tyypilliseen ajattelutapaan. Osansa vertauksista saavat niin orvot kuin huorat, ja muu yhteiskunnan pohjasakka. Ja koska työväenluokat lopulta nousevat aina sortajiaan vastaan, myös päähenkilö päätyy pelkäämään sikoja, jotka ovat päässeet vapaiksi orjuutensa ikeestä.

En tahdo kertoa asiasta enempää, sillä miltei kaikki mitä Amnesiasta voi kertoa on spoileri tavalla tai toisella. Sanottakoon että hirviöitä liikkuu siellä täällä, ja ne ovat pelottavia. Tiettyyn pisteeseen asti. Onneksi Amnesia on ymmärtänyt kauhupelin rytmin olevan sen olennaisin elementti, ja kuljettaa tarinaa juuri oikealla tempolla eteenpäin niin, etteivät asiat ala toistamaan itseään.

Kauhun luonne näet on se, että kun pari pelottelua on nähty, ne kaikki on nähty. Ja olipa tunnelma kuinka jäätävä tahansa, se alkaa latistumaan kun säikyttelyjä toistetaan liiaksi. Tämä on kenties Amnesian paras puoli, sillä juuri kun pelaaja luulee nähneensä kaiken siirretään painopiste  kauhusta kerrontaan, ja pelottelujen luonne muuttuu. Tarina itsessään on yhtä kiinnostava kuin tunnelma, ja sen tulkintaan on jätetty varsin paljon tilaa. Pieniä viestejä on ripoteltu laatikoihin ja esineiden taakse, ja näiden missaaminen saattaa tarkoittaa sitä ettei lopussa ymmärräkään aivan kaikkea. Niinpä koko kupletin juonen selvittämiseksi tarvittaneen kaksi pelikertaa.

Tämän jälkeen nähtävää ei kuitenkaan juuri ole. Ne, jotka haluaisivat tutkia vielä tutkimasta päästyään, tulevat pettymään, sillä Amnesia kulkee vahvoilla raiteilla. Pelaajan tie on jatkuvasti selkeä, eikä harharetkille juuri eksy. Hyvä puoli tässä on se, ettei kerran nuohottuihin paikkoihin tarvitse palata kuin harvoin, silloinkin perustellusti. Mutta Dark Descentin kaltaista kahlaamista Machine for Pigs ei tarjoa. Tästä kertonee jo sekin etteivät pelaajat pysty enää modaamaan omia kertomuksiaan, mikä oli Dark Descentin suola.

Amnesia: A Machine for Pigs on äärimmäisen huono jatko-osa Dark Descentille. Puzzleja ei enää ole, tutkittavat paikat on typistetty täysin pois ja inventaarion häviäminen tarkoittaa väkisin yksinkertaisempia puzzleja.

Se on kuitenkin äärimmäisen hyvä itsenäinen jatko-osa kauhusarjan ystäville. Tunnelma voi leikata veitsellä loppumetreille saakka. Osittain suomalaisvoimin rakennettu äänimaailma hakee vertaistaan, ja käsikirjoitukseen on nähty enemmän vaivaa kuin monessa kolmen A:n julkaisussa. Lienee turvallista sanoa että jos Walking Dead oli mieleesi, uusi Amnesia kuuluu kovalevyllesi. Sikäli jos uskallat pelata sitä.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Amnesia: The Dark Descent (PC) 

Amnesia: The Dark Descent on lovecraftmainen tarina pelosta, pimeydestä ja hulluudesta. Tie vie syvemmälle raunioituneen linnan ja horjuvan mielenterveyden syövereihin. Uskaltaako tätä matkaa käydä loppuun saakka?

Pelin kehittänyt Frictional Games on ansainnut kannuksensa innovatiivisella Penumbra-sarjalla. Kyseessähän on sarja kauhupelejä, joissa pääpaino on taistelemisen sijaan tutkimisessa ja ongelmanratkonnassa. Jopa siinä määrin, että useimmissa tilanteissa pakeneminen tai piiloutuminen on ainoa tapa selvitä hengissä kohtaamisesta pimeyden hirviöiden kanssa.

Lisää aiheesta

Lucius (PC) 

Resident Evil 6 (PC, PS3, Xbox 360)

Silent Hill HD Collection (PS3, Xbox 360) 

The Walking Dead episode 1: A New Day (Mac, PC, PS3, Xbox 360) 

Lue myös

Diablo III (PS3, Xbox 360)

Killzone: Mercenary (PSV)

Sid Meier’s Ace Patrol (iOS, PC)

Space Hulk (Mac, PC)

The Bureau: XCOM Declassified (PC, PS3, Xbox 360)