Uusimmat

Arvostelu 10 euroa on pieni hinta Deep Rock Galactic: Survivorin kaltaisesta laatupelistä

07.03.2024 17:18 Joonas Pikkarainen
Deep Rock Galactic: Survivor

Kuva: © Funday Games

Deep Rock Galactic: Survivor iskee kaksi ötökkää yhdellä iskulla ja tuo suositun kaivospelin sitäkin suositumpaan genreen.


Deep Rock Galactic: SurvivorJulkaisupäivä: 14.2.2024
Kehittäjä: Funday Games
Julkaisija: Ghost Ship Publishing
Saatavilla: PC (Windows, testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: –
Peliä pelattu arviota varten: 13 tuntia


Galaksienvälinen kaivosyhtiö Deep Rock Galactic on rekrytoinut jo yli kahdeksan miljoonaa mainaria muukalaisplaneetta Hoxxes IV:n rikkauksien äärelle. Yhteistyöllistä louhintaa ja bugien harvennusta vuodesta 2018 lähtien tarjoillut selviytymisräiskintä on ollut erityisen suosittu kaveriporukoiden keskuudessa, mutta yksinäisille urakoitsijoille toiminta ei ole välttämättä ollut aivan yhtä antoisaa.

Ennen kuin nyt.

Deep Rock Galactic: Survivor on samaan universumiin sijoittuva sivupeli, joka tuo tutun konseptin eri genreen ja yksinäisille susille. Emopelin lailla pelaajat ovat tälläkin kertaa Hoxxes IV:lle lähetettäviä kaivostyöläisiä, joiden tehtävänä on louhia vihamielinen muukalaisplaneetta rikkauksista.

Ensimmäisen persoonan sijaan hakkua heilutetaan vain isometrisestä vinkkelistä.

Deep Rock Galactic: Survivor

Kuva: © Funday Games

Koukuttavaa räiskintää

Funday Gamesin luoma Survivor on parin vuoden takaisen hittipeli Vampire Survivorsin sementöimän automaattisen räiskintägenren jalanjäljissä kulkeva teos, johon on tuotu emopelisarja Deep Rock Galacticin tunnistettavat piirteet. Lajityyppiä mukaillen pelaajan ei tarvitse välittää ampumisesta tai edes tähtäämisestä, sillä tämän ohjaama hahmo hoitaa räiskinnän automaattisesti tällä olevien aseiden perusteella. Vampyyrien tyytyessä pyörimään pitkälti vain tämän konseptin ympärillä, kääpiöt kokevat velvollisuudeksi lisätä soppaan myös louhinnan.

Toisin sanoen pelaajien tehtävänä on kulkea proseduraalisesti luoduissa tasoissa louhien kallioon kätkettyjä arvokkaita mineraaleja ja vältellen bugeja. Kenttien edetessä näissä oleva vihollismäärä kasvaa tasaisesti, minkä seurauksena ruutu täyttyy lopulta valtavasta pelaajaa jahtaavasta ötökkämerestä tämän yrittäessä kaivaa tiensä kohti evakuointia. Viiteen tasoon jaetut juoksut päättyvät pomokohtaamiseen, jonka kukistettua – tai pelaajan kuoltua tai missattua evakuoinnin – annettu tehtävä on ohitse.

Yksi sukellus on lisäksi ohi noin vartissa, joten pelikerrat ovat mukavan näpäköitä. Silti ruudun ääressä huomaa usein viettävän kevyesti tunnin tai parikin, mikä vain kielii pelin koukuttavuudesta.

Early access -versiossa pelattavana on kolme toisistaan eroavaa biomia, jotka esittelevät omat haasteet kuten polttavan laavan ja liikkumista estävät köynnökset. Kullakin biomilla on lisäksi alati haastavammat vaikeustasot, joita avataan tiettyjä määreitä suorittamalla. Uusia alueita on tarkoitus tuoda lisää ennen virallista julkaisua.

Deep Rock Galactic: Survivor

Kuva: © Funday Games

Metaprogressiosta toiseen

Yksittäisten juoksujen kohdalla tärkeimmiksi mineraaleiksi nousevat kulta ja nitriitti, joilla päivitetään omaa hahmoa ja aseita tasojen välissä. Parannukset ovat muista peleistä tuttua yleistä tauhkaa, kuten aseiden osalta nopeampaa latausta tai tehokkuutta ja hahmokohtaisesti nopeampaa louhintaa, kävelyä tai paranneltua kestävyyttä. Näitä avataan myös kokemustason noustessa, mikä tapahtuu niin ötököitä tappamalla kuin mineraaleja kaivamalla.

Samaista logiikkaa seuraamalla kuhunkin juoksuun tipahdetaan niin sanotusti housut kintuissa, kun hahmo on heiveröinen ja aloitusase ei tee vahinkoa nimeksikään. Tehtävän edetessä taskuun tarttuu onneksi kolme muuta pyssyä hahmon kasvaessa alati voimakkaammaksi. Lisäksi kutakin asetta – joita on jo varhaisversiossa nelisenkymmentä – saa ylikellotettua näiden omien tasojen noustessa, jolloin niissä aktivoituvat muun muassa viholliset läpäisevät luodit ja muita erikoisuuksia.

Pomoa kohti mainatessa voikin tuntea tyydyttävää voimafantasiaa, kun hampaisiin asti varustettu kääpiö lanaa vihollisia ympäriltään. Silti Deep Rock Galactic: Survivor heittää kapuloita tasaisin välin rattaisiin muun muassa ötökkäparvilla, alati kestävämmillä vihollisilla ja vaihtoehtoisilla haasteilla, jolloin pelkkä tulivoima ei riitä selviytymiseen. Pelaaja joutuukin silmäilemään jatkuvasti sopivia pakoreittejä ja eritoten vaikeammilla tasoilla myös yhteen pelaavia asekombinaatioita, jotka tukevat toisiaan moninkertaistamalla vahingontuotannon tai parantamalla esimerkiksi pakomahdollisuuksia.

Deep Rock Galactic: Survivor

Kuva: © Funday Games

Juoksukohtaisen hahmonkehityksen ohella Survivorin taustalla kulkee genrelle luonnollisesti myös metaprogressio, jota avataan kentistä löytyvillä harvinaisemmilla mineraaleilla. Nämä lisäävät kaikille hahmoille prosentuaalisia parannuksia pitkälti samoihin kykyihin kuin yksittäisissä juoksuissa, mutta ne ovat voimassa alituiseen. Näihin panostaminen on oikeastaan edellytys kaikkein haastavammilla vaikeustasoilla pärjäämiseen.

Ja ettei keräiltävä ja avattava loppuisi tyystin kesken, on varhaisversiossa pelattavana neljä toisistaan poikkeavaa hahmoluokkaa. Eroavaisuudet näkyvät ensisijaisesti kunkin omassa asevalikoimassa, jotka laajentuvat hahmojen kerätessä tasoja, mutta luokissa on myös pieniä poikkeavuuksia kykyjen osalta. Esimerkiksi poraaja pystyy louhimaan tiensä pikavauhtia kallion läpi, kun taas sotilas luottaa ensisijaisesti raakaan tulivoimaan. Kullekin hahmoluokalle on lisäksi kolme erikoistumista, jotka muuttavat hieman optimaalista pelityyliä.

Deep Rock Galactic: Survivor

Kuva: © Funday Games

Hintansa väärti urakka

Deep Rock Galaxy: Survivorin nautinnollista voimafantasiaa edesauttaa visuaalisesti miellyttävä ulkoasu, joka on jo varhaisversiossa viimeisen päälle hiottu ja mietitty. Esikuvan hillitty estetiikka on muutettu aavistuksen sarjakuvamaisemmaksi, mutta silti hyvin tunnistettavaksi ilmeeksi, jota sietää silmäillä. Pelattavuuden kannalta toiminta pysyy lisäksi selkeänä, mikä on ihan hatun arvoinen suoritus ottaen huomioon, kuinka paljon vihollisia, liekkejä, plasmaa ja luoteja ruudulla saattaa yhdellä kertaa vilistä.

Varhaisversiossa riittää lisäksi jo nyt varsin mukavasti pelattavaa, sillä 13 tunnin jälkeen avattuna on kenties noin kaksi kolmasosaa pelin sisällöstä. Ottaen huomioon, että Deep Rock Galactic: Survivor irtoaa huokeaan kympin hintaan, voi euroille kokea saavansa vastinetta. Sisältö luonnollisesti vain kasvaa kuukausien edetessä, ja valmis tuote on kehittäjien mukaan määrä julkaista 6-12 kuukauden päästä. En olisi täysin ihmeissäni, jos hintalappua vielä nostettaisiin ennen tätä.

Deep Rock Galactic: Survivor sovittaa miljoonien rakastaman kaivoselämyksen vähintään yhtä nautinnolliseksi soolourakaksi. Kehittäjät ovat yhdistäneet taitavasti emopelin ominaiset piirteet viime vuosina valtaisan suosituksi nousseeseen automaattiseen räiskintägenreen luoden jotain uutta ja erilaista. Lopputuloksena syntyykin syvällinen, viihdyttävä ja ennen kaikkea äärimmäisen koukuttava kokemus, jota ei malta lopettaa kesken.

DEEP ROCK GALACTIC: SURVIVOR (EARLY ACCESS)

Arvosana: 4/5

”Automaattiset räiskinnät saivat juuri uuden louhijan.”

Suosittelemme

Joonas Pikkarainen

"Olen lähetellyt outoja raaputuksiani peleihin ja elokuviin liittyen Muropakettiin vuodesta 2018 alkaen. Läpi elämäni jatkunut intohimo on jostain syystä kiinnostanut myös TechRadarin, Pelaajan, IGN:n, KonsoliFIN:in ja muiden medioiden lukijoita, jotka ovat saaneet sietää turinoitani jo toista vuosikymmentä. Kun en kirjoita peleistä, elokuvista ja/tai teknologiasta, käytän kaiken vapaa-aikani näiden parissa. Pääväylien lisäksi meikäläistä voi seurata myös useimmissa sometileissä tunnuksella @Pjorkkis."

Muropaketin uusimmat