Uusimmat

Arvostelu: Ghost Giant on satumainen VR-peli, jossa pelaaja on kyynelistä tehty jättiaave

16.05.2019 09:00 Joonas Pikkarainen

Omintakeisista peleistään tunnettu ruotsalaisstudio Zoink jatkaa osaamistaan seuraavaksi virtuaalisessa todellisuudessa. PlayStation VR:lle yksinoikeudella saapunut Ghost Giant määrittelee uusiksi, miten satuja voidaan jatkossa kertoa.


Julkaisupäivä: 16.4.2019
Studio: Zoink
Julkaisija: Zoink
Saatavilla: PlayStation VR
Pelaajia: 1
Ikäraja: 3
Peliä pelattu arvostelua varten: 4 tuntia


Olipa kerran pieni kissapoika nimeltä Louis. Eräänä päivänä hän käveli syvälle metsään ja lyyhistyi lammikon rannalle keho hytkyen. Kyyneleet valuivat pojan poskilta valtoimenaan muodostaen pienen puron kohti lammikkoa. Yksittäiset pisarat eivät kadonneet kuitenkaan veteen, vaan ne alkoivat vähitellen ottaa muotoaan.

Pisarat yhdistyivät yhä isommaksi muodostaen ihmismäisen hahmon, joka kohosi korkealle pojan yläpuolelle. Sitä kävi sääliksi tämän alapuolella hytkyvä pieni otus, joten se kurotti kättään ja kosketti poikaa lohduttaakseen tätä.

”Miksi olet niin allapäin?” kysyi jätti, mutta poika ei kuullut.

Sen sijaan hän säikähti, hypähti ilmaan ja huusi:

”A-A-AAVE!”

Ja niin alkoi meidän tarinamme.

Zoink-studion Ghost Giantissa pelaaja ottaa kyynelistä muotonsa saaneen nimikkoroolin aavejättinä. Alun säikähdyksestä selvittyään Louis uskaltautuu luottamaan uuteen jättimäiseen ystäväänsä, joka ryhtyy puolestaan auttamaan pientä kaveriaan tämän arjen askareissa. Kuihtuneet auringonkukat irtoavat maasta kätevästi valtaisan apurin riuhtaistaessa, ja pian mukana kulkeva jätti osoittautuu suureksi hyödyksi – niin fyysisten kuin mieltä vaivaavien ongelmien selvittelyssä.

Pelin suloisen ulkoasun ei kannatakaan antaa hämätä. Vaikka Ghost Giantin maailma on luotu värikkäistä kartongeista ja hullunkurisista eläinhahmoista, kehittäjät eivät pelkää käsitellä asteen raskaampia teemoja. Ruotsalaiskirjailija Sara Elfgrenin luoma tarina johdattelee pelaajan mielenterveydellisen aiheen lähteelle hienovaraisesti, mutta käsittelee sitä silti tarpeeksi syvällisesti, ettei se tunnu liian päälle liimatulta. Tekijät tarkastelevat aihetta lisäksi viisaasti ulkopuolisen silmin, mikä tarjoaa erinomaisen samaistumispinnan juuri virtuaalitodellisuudelle.

Pelaajan ja Louisin välinen side on nimittäin elintärkeässä roolissa tarinan suhteen. Jo alun itku metsässä kielii asioiden olevan pielessä, mutta tunne vain voimistuu pitkin tarinaa ripoteltujen vihjeiden myötä. Kannatteleva emotionaalinen yhteys luodaan kuitenkin jo ensikosketuksesta, joten hälyttäviä merkkejä alkaa kuunnella huolestuneena. Auttamisen halu ja läsnäolo syntyvät pelaajan osalta luonnostaan, vaan aivan kuten todellisuudessakin, oma apu tuntuu kuitenkin riittämättömältä. Pienen Louisin tuskan lailla myös pelaaja tuntee itsensä välillä voimattomaksi, mutta tekee silti parhaansa piristääkseen allapäin olevaa ystäväänsä – mikä osaltaan vain vahvistaa haettua tematiikkaa.

Ghost Giantin tunteikkaan tarinan pohjavire on surumielinen, mutta se ei estä tekijöitä lähestymästä aihetta kuitenkin elämänmakuisesta tulokulmasta. Reaalimaailman tavoin elämässä on yhtäältä hyviä ja huonoja hetkiä, jotka Zoink yhdistää omaperäisessä maailmassaan täynnä yllätyksiä ja mieleenpainuvia hahmoja. Siinä, missä pelin tarinalliset tahdit etenevät raskaampien teemojen parissa, varsinainen pelattava osuus keskittyy juuri elämän iloisempien hetkien korostamiseen.

Tarina itsessään rakentuu lyhyistä jaksoista, jotka muodostuvat näyttävistä kolmiulotteisista panoraamoista. Virtuaalitodellisuuden vuoksi pelaaja on keskellä näitä valtavia lavasteita, jotka elävät tämän ympärillä omaa elämäänsä. Kaupungin vilskeessä torimyyjät myyvät tuotteitaan, siivoojat lakaisevat katuja ja Louis etsii milloin auringonkukansiemeniä tai sopivia säveliä. Pelaajan tehtäväksi jää auttaa näiden etsimisessä.

Ongelmat eivät ole kuitenkaan millään tapaa monimutkaisia. Vaikka pelaaja voi periaatteessa naputella ja olla tekemisissä koko lavastuksen kanssa, varsinaiset interaktiiviset pisteet on vuorattu kuparilla. Näitä sorkkimalla rakennuksia pystyy muun muassa pyörittämään tai niiden julkisivun voi repäistä kokonaan irti nähdäkseen paremmin niiden sisälle. Useimmiten ratkaisu löytyy juuri taloon kätketyistä esineistä, jotka liitetään tai heitetään toisaalle kohtauksen edistämiseksi. Vaikka maailma elää pelaajan tekemisistä tai tekemättömyydestä huolimatta, varsinaiset avainkohdat eivät kuitenkaan käynnisty ennen kriittisiä toimenpiteitä. Siten näyttäviin lavasteisiin voi uppoutua niin pitkäksi aikaa kuin haluaa.

Tämä on ollut osittain tekijöiden tarkoituksena, sillä kohtauksiin on piilotettu iso kirjo erilaista kerättävää. Tapahtumat itsessään ovat myös niin yksityiskohtaisia ja eläviä, että miniatyyrirakennelmia tutkiskelee ihan omasta ilosta. Ikkunoista kuikuilu herättääkin ympäristön täysin toisenlaisella tapaa eloon, mikä yhdistettynä eläinhahmoista koostuvaan hullunkuriseen maailmaan saa Ghost Giantin tuntumaan parhaimmillaan kolmiulotteiselta ja immersiiviseltä Mauri Kunnaksen satukirjalta. Jäin silti kaipaamaan hieman lisää interaktiivisuutta erilaisten objektien ja henkilöiden kanssa.

PSVR:n kameraongelmat tuovat myös omat murheet lavasteista nauttimiseen. Esineet jäävät toisinaan juuri muutamien senttien päähän pelialueen/kameran rajojen ulkopuolelle tai ne on tarkoituksella sijoitettu heittoetäisyyden päähän. Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin yrittää mukauttaa oma heittorata kapean seurantakehyksen sisälle ja epäonnistua kerta toisensa jälkeen, koska käsi ylitti silmille näkymättömän rajan. Nämä ovat toki jossain määrin sidoksissa kameran sijoitteluun.

Onneksi Ghost Giantin pääpaino on pohjimmiltaan tarinallisuudessa, joten kokemus on lähtökohtaisesti lähempänä interaktiivista novellia kuin puhdasveristä peliä. Sellaisenaan sille antaa osittain anteeksi myös sen lyhyen keston, vaikka olisin mieluusti viettänyt tekijöiden luomassa maailmassa vielä muutaman tunnin pidempään. Pituudesta huolimatta peliin on onnistuttu pakkaamaan koskettava ja syvällinen tarina, joka käsittelee vakavia aiheita pääosin onnistuneesti.

Uudenlaisena tarinankerronnan formaattina Ghost Giant onkin mielenkiintoinen askel VR:n mahdollisuuksista, vaikka lupaus lunastetaan todennäköisesti vasta tulevaisuudessa.

GHOST GIANT

”Ghost Giant esittelee uudenlaisen tavan kertoa satuja entistä immersiivisemmin ja vetävämmin.”

Muropaketin uusimmat