UUSIMMAT

Bodycount -ennakko (PS3, Xbox 360)

28.08.2011 15:00 | Heikki Takala

Tekijä: Codemasters
Julkaisija: Codemasters
Testattu: Xbox 360
Tulossa: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu:http://www.bodycountgame.com
Testaaja: Heikki Takala

Moni muistaa viime vuonna ilmestyneen Bulletstormin. Sen idioottiräiskinnän joka hankki ilmaista julkisuutta Fox Newsin kautta, ja suututti ihmiset jo ennen julkaisuaan. Peli teki itseeni valtavan vaikutuksen ilmestyessään, ja toimii edelleen usean läpipeluun jälkeenkin satunnaisena iltojen ilona.

Codemastersin Bodycount haluaa jatkaa henkisesti Bulletstormin perinnettä. Se on nopeatempoista räiskintää, sisältää eräänlaisen Skillshot-järjestelmän, jonka käyttö lataa supervoimia ja antaa pelaajien tahkota kenttiä uudestaan parempien pisteiden toivossa. Mutta siinä missä Bulletstorm oli ääliö-hauskaa ammuntaa, tuntuu Bodycount ottavan asiat turhan vakavasti.

Kolikoita ja kääntöpuolia

Ja vakava on joskus tylsä. Jos Bulletstorm on töihin humalassa saapuva toimitusjohtajan kaveri, joka saa pitää paikkansa firmassa vain koska hän on niin pirun hyvä äijä, Bodycount on se tylsän luotettava työntekijä, joka vain haaveilee irtiotoista, napsahtaa joku päivä, työntää kissan tehosekoittimeen, vie sen Kiasmaan ja alkaa kutsua itseään taiteilijaksi.

Olkoonkin että edellinen lause oli liian pitkä ja analogia ontuva, tämä on tunne joka Bodycountin lyhyt ennakkoversio antoi. Ennakko ei vielä esittele itse kampanjaa, mutta tarjosi välähdyksen pelin Bodycount-pelitilasta, jossa kenttiä tahkotaan läpi pisteiden toivossa.  Tarina on selkeästi jätetty Codemastersin harjoittelijoiden huoleksi, sillä päähenkilön nimi on Soldier, joka ikisen tehtävän tavoite The Target, ja tehtävänantajan nimi Agency. Mutta mikäpä siinä, turhat tarinat ovat usein vain räiskinnän tiellä, eikä Bodycount selvästikään aio panostaa kerrontaan niin paljoa kuin suojan takaa käytävään räiskimiseen.

Ja räiskinnässä löytyy. Bodycountin koukkuna toimii varsin oivaltava suoja-järjestelmä, sekä erilaisista tapoista saatavat taitopisteet. Suojajärjestelmä on jotain, josta muiden sopisi ottaa oppia, ainakin teorian tasolla. Painamalla liipasimen pohjaan sotilas pysähtyy. Nurkkien taakse pääsee kurkkimaan analogitattia liikuttamalla. Tämä toimii mainiosti suuremmissa taisteluissa. Liikeratakin on tarpeeksi laaja, joten käytännössä mikä tahansa toimii suojana.

Suojautumisessa on kuitenkin varjopuoli, sillä samalla napilla tähdätään. On vaikea kuvailla sitä hämmennystä, kun kiivaimman taistelun tuoksinnassa yrittää tiputtaa lähimmän vihollisen tähtäämällä, ja sotilas pistää jonkinlaiseksi Matrix-tanssiksi heiluen sivulta toiselle. Ensin hyvä ratkaisu muuttuu tätä myöten täysin käsittämättömäksi, sillä ilman tähtäystä räiskintä on lähinnä roiskimista eikä tue pelin taitojärjestelmää.

Tappoa taidotta

Taitosysteemissä ei valitettavasti ole ainakaan vielä kehumista. Erilaisia tappotapoja on tällä hetkellä vain muutama, eivätkä ne ole räjähdystä tai pääosumaa kummempia. Bulletstormin gag-reflexistä tai jugglingista jäädään todella kauaksi, eivätkä erilaiset tapot kannusta juuri käyttämään mielikuvitusta. Ainoa syy pisteiden metsästykselle ovat näillä aktivoituvat erikoisvoimat, joihin kuuluvat räjähtävät ammukset, kuolemattomuus, tutka ja ilma-isku.

Voimat ovat ainakin vielä sekavia. Ilmaisku toimi silloin tällöin, ja kuolemattomuus ei juuri kuolemalta suojellut. Tutka tuntui lähinnä turhalta, sillä ruudun alalaidassa roikkuva pikkukartta kertoi vihollisten sijainnin. Räjähtävät ammukset olivat kenties se kiinnostavin vaihtoehto spektaakkelinomaisilla räjähdyksillään, ja seiniä hajottavilla ominaisuuksillaan.

Periaatteessa kaikki ympäristöt voi laittaa päreiksi hieman Battlefieldin tyyliin. Seinien läpi on toki mukava työntyä, mutta ahtaat kentät eivät anna tähän paljoakaan aihetta. Puhumattakaan vihollisista, jotka tässä vaiheessa seisoskelivat keskellä katua, ja joskus aivan pelaajan vieressä tekemättä yhtään mitään.

On vielä vaikea sanoa mitä Bodycountista tulee. Tuntuu kuin kehittäjä olisi heittänyt useita hyviä ideoita yhteen, toteuttamatta yhtäkään kunnolla. Hajoavat ympäristöt ovat yhtä tyhjän kanssa liian ahtaissa kentissä, taitojärjestelmä on torso ja erinomainen suojautuminen rampauttaa muun toiminnan. Bodycountissa on sitä kuuluisaa potentiaalia, mutta tällaisenaan se ei vielä säväytä oikein millään tasolla.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lue myös

Captain America: Super Soldier (PS3, Xbox 360)

E.Y.E.: Divine Cybermancy (PC)

Formula 2011 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Insanely Twisted Shadow Planet (Xbox 360)

Journey-ennakko (PS3)

Might & Magic: Heroes VI -ennakko (PC)

Ms. Splosion Man (Xbox 360)

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad -ennakko (PC)

 

Keskustelu

”Codemastersin Bodycount haluaa jatkaa henkisesti Bulletstormin perinnettä.”

Öö…itselleni jäi mielikuva että Bodycountista olisi puhuttu jonkinlaisena henkisenä ”jatkona” Blackille? Vai muistelenko ihan päin honkia…

Black oli muuten hieno peli; mukavaa aivot nollille-menoa :)

Muropaketin uusimmat