Ensituntumat | Vuodelle 2019 odotettu Babylon’s Fall on vieläkin niin pahasti kesken, ettei sitä uskoisi edes PS4:n peliksi

02.12.2021 21:00 | Henrik Savonen

Babylon's Fall

Babylon’s Fall vaikuttaa ennakkotestailun perusteella peliltä, jota ei tulla lämmöllä muistelemaan.

Kesäkuussa 2018 julkistettu Babylon’s Fall on saattanut jäädä monilta silmäpareilta välistä muun pelitulvan alla. Alun perin vuodelle 2019 kaavailtu yhteistyövetoinen toimintaroolipeli on sittemmin virunut kehityksessä ilman julkaisupäivää – tai saatika edes ympäripyöreää julkaisuikkunaa.

Babylon’s Fallin kehittäjäksi on pestattu NieR: Automatan, Bayonettan ja Astral Chainin kaltaisilla hiteillä nimeä niittänyt PlatinumGames. Pelillä on takanaan jo kaksi aiempaa testivaihetta, joten luulisi, että pelaajapalautteen pohjalta tehty työ paistaisi edes jollain tasolla. Viimeisin beeta-versio kuitenkin osoittaa, että hiottavaa vielä riittää ja runsaalla kädellä.

Babylon's Fall

Testijaksossa valittavana oli kolme, yliluonnisilla kyvyillä varustettua Sentinel-soturia, jotka eivät aloitusasetta ja ulkoista habitusta lukuun ottamatta juuri tuntuneet poikkeavan toisistaan. Valittua hahmoa pystyy muokkaamaan itselleen mieluisaksi kasvojen, puheäänen ja ihonvärin osalta. Myös sukupuoli oli sekin valittavissa vapaasti.

Hahmoista jokaisella on käytössään neljä aseen mentävää näppäinkomentopaikkaa, mikä muodostuu taistelumekaniikan kantavaksi voimaksi. Aselokerikoista kukin on omistettu yhdelle näppäinpainikkeelle, mikä mahdollistaa hahmon kustomoinnin myös omaan pelitapaan sopivaksi. Kontrollit tuntuivat aluksi sekavilta, mutta lopulta helposti omaksuttavilta. Noin yleisesti pelimekaniikoiltaan Babylon’s Fall tuntui asettuvan johonkin Monster Hunterin ja Nierin välimaastoon. Väistely hoidetaan hieman NieRin ja Bayonettan tapaan ajoitetulla takaliipaisimen painalluksella.

Torjuntapainiketta ei sen sijaan löydy, ellei sellaista ole sitten varta vasten räätälöity esimerkiksi mukaan tarttuneen kilven muodossa. Vihollisjoukkoja kaataessa toiminta vesittyi itsellä nopeasti hyppykomennon ja miekalle pyhitetyn hyökkäysliikkeen yhdistäväksi, ylivoimaiseksi kombotteluksi. Tämä teki pelaamisesta toki sangen helppoa, joskin sitä kautta myös nopeasti melko puuduttavaa puurtamista.

Babylon's Fall

Tekniseltä toteutukseltaan Babylon’s Fall vaikuttaisi olevan yritys sulauttaa PlatinumGamesin nopeatempoinen toiminta ja Square Enixin peleistä tutut jrpg-elementit saumattomasti yhteen. Pelimekaniikan puolesta peli onkin selvästi tunnistettavissa PlatinumGamesin luomukseksi. Julkaisijan puheet palvelimiin juurrutetusta live-service-tekeleestä ovat kuitenkin kokonaisuudesta havaittavissa, mikä saattaa varmasti jakaa pelaajakuntaa kahtia.

Tehtäviä lähdetään suorittamaan Monster Hunter Risen Kamura-kylää etäisesti muistuttavalta alueelta, jossa haahuillessaan pelaajat voivat myös muun muassa päivittää ase- ja asuvarusteluaan. Testijaksoon saaduista kentistä osalla oli tarjota myös sopivasti esimakua pelin pomotaisteluista, jotka osoittautuvat pienen grindaamisen myötä helpoksi palaksi – varsinkin kolmen muun pelaajan kanssa kohdattuna.

Mikäli peliseuraa ei ehdi tarttua mukaan, voi tehtäviä lähteä koluamaan myös yksikseen.

Babylon's Fall

Parin tunnin testailun jälkeen Babylon’s Fall tuntui monin paikoin jokseenkin ontolta kokonaisuudelta. Varsinkin kalpeahkon kenttäsuunnittelun ja itseääntoistavan tehtävärakenteen osalta. Neljän aseen samanaikaisen käytön mahdollistava järjestelmä osoittautui idealtaan toimivaksi, mikä ei onnistu kuitenkaan yksin kannattelemaan noin muuten hyvin keskeneräiseltä näyttävää ja tuntuvaa teosta.

Hiomattomuus näkyy myös Babylon’s Fallin graafisessa ulosannissa, jonka perusteella peliä ei uskoisi PS5:n tai saatika edes PS4:n julkaisuksi. PlatinumGames on aiemmin ilmoittanut parantavansa pelin ulkoasua saamansa palautteen pohjalta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kyseiset ehostukset ovat vielä joko matkalla tai sitten jääneet tyystin muiden kiireiden alla toteutumatta.

Babylon's Fall

Vaikka kyseessä oli vasta niin ikään pieni pala kakkua vielä keskeneräisestä pelistä, on Babylon’s Fallille silti hyvin vaikea maalailla järin suuria odotuksia – ainakaan nähdyn ja koetun pohjalta. Testijakson jättämän ensivaikutelman perusteella Square Enixin päätäntävalta on selvästi ajanut PlatinumGamesin muista peleistä tunnistettavan, kieliposkella vedetyn luovuuden edelle.

Lopputuloksena voi olla pahimmassa tapauksessa pelaajapulan kanssa kärvistelevä games as a service -rahanlypsykone, jota kukaan ei tule vuoden parin kuluttua enää muistamaan.

PlatinumGamesin monista aiemmista teoksista pitäneenä toivon olevani toki väärässä.

Babylon’s Fall on kehitteillä PlayStation 4:lle, PlayStation 5:lle sekä PC:lle. Julkaisupäivästä ei ole tietoa.