Uusimmat

Jurassic Park: The Game (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

05.12.2011 17:15 Miikka Lehtonen

Tekijä: Telltale Games
Julkaisija: Telltale Games
Testattu: Windows 7, Intel Core i5-750, GeForce 570 GTX 1280 Mb, 8 Gt keskusmuistia
Saatavilla: Mac, PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: vähäiset
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu:http://www.telltalegames.com/jurassicpark
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Amerikkalainen Telltale Games on tähän saakka kunnostautunut mainioilla seikkailupeleillään. Sam & Max, Tales of Monkey Island, Strong Bad’s Cool Game For Attractive People ja Back to the Future olivat kaikki mitä muikeinta viihdettä.

Puhun menneessä aikamuodossa, sillä firman tuorein peli ei ole varsinaisesti seikkailupeli. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, ei aina myöskään niin mainio. Hyvät naiset ja herrat, tervetuloa Jurassic Parkiin!

Vuoden erikoisimman lohkaisun palkinto menee aika selkeästi Telltalelle, joka korkkaa 90-luvulla miljoonia tienanneen dinosaurus-lisenssin peliksi. Jurassic Park –pelejä on toki nähty ennenkin, mutta ne ovat kaikki olleet melkoista kuraa. Luotto Telltaleen oli kuitenkin luja: onhan firma tehtaillut persoonallisia ja toimivia seikkailupelejään jo vuosien ajan.

Sitten tuli kuitenkin yllätys. Jurassic Park ei ollutkaan varsinaisesti seikkailupeli. Pelaajien vielä raapiessa kollektiivista päänahkaansa Telltale nykäisi pelinsä aivan viime hetkillä pois julkaisujonosta ja raahasi sen takaisin kulissien taakse yli yhdeksäksi kuukaudeksi.

Lopullista peliä viikonlopun verran pelanneena en halua oikeastaan edes kuvitella, millainen sekametelisoppa Jurassic Park oli vuoden alussa, sillä se on yhä monien ristiriitaisten ideoiden ja ajatusten yhteentörmäys, jossa hyvät ideat ja kehno toteutus kulkevat käsi kädessä viidakon keskellä.

Neljä episodia yhden hinnalla

 Olisi kovin mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea kulissien takana on viimeisen yhdeksän kuukauden aikana tapahtunut, sillä hieman ristiriitaisen kuntonsa ohella Jurassic Park herättää kysymyksiä myös julkaisutavallaan. Peli kun on selvästi rakennettu episodipohjaiseksi, kuten kaikki Telltalen muutkin pelit. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että kaikki episodit on heitetty kylmästi kerralla ulos yhtenä pakettina. Miksi? Vaatiko sopimus, että pelit oli julkaistava vuoden loppuun mennessä, vai halusiko firma vain pestä kätensä ongelmallisesta lisenssistä ja siirtyä eteenpäin? Sen kun tietäisi.

Eikä Telltalen perinteisillä alueilla mennä muutenkaan. Seikkailu on jäänyt paitsioon ja tarkoittaa tässä tapauksessa lähinnä sitä, että välillä liikutellaan kameraa ympäri huonetta klikkailtavia kiintopisteitä etsien. Mitään perinteistä inventorya tai muitakaan tyypillisiä puzzleja pelistä ei oikein löytynyt, vaan esineiden klikkailu oikeassa järjestyksessä on päivän teema. Edes liikkuminen ei ole vapaata, vaan tapahtuu alakulman kameranapin avulla välittömästi ja staattisesti.

Tätä seikkailupelin kevytversiotakaan ei paljon nähdä, sillä valtaosa pelistä kuluu paljon toiminnallisemmissa merkeissä erilaisten quick time eventien parissa. Juoksitpa sitten karkuun T-Rexiä, hakkasit machetella viidakkoa palasiksi tai kiipesit liukasta kalliota pitkin, valtaosa peliajasta kuluu kyttäillen ruudulle ponnahtelevia nappulan kuvia ja niitä oikeaan aikaan painellen.

Jos pelin tämä osa-alue olisi tehty Telltalen perinteiden velvoittamalla laatutasolla, se voisi hyvin toimiakin. Olihan Heavy Rainkin hyvä peli. Mutta Jurassic Parkissa myös quick time eventeissä on ongelmansa. Näistä merkittävin on se, että eräs pelin vakiotempuista on pistää pelaaja painamaan useaa nappulaa putkeen. Dinosaurus laskeutuu auton katolle ja aikoo syöksyä päälle. Väistö tehdään painamalla ensin alaspäin, sitten vasemmalle, sitten ylös.

Ongelma onkin siinä, että peli näyttää painettavan sarjan nappi kerrallaan ja aikarajat ovat aina todella tiukkoja. Niinpä useat näistä komboista päättyvätkin ensin pariin epäonnistumiseen, joiden aikana sarja opetellaan ulkoa ja sitten läpäistään. Ja kun töppää, yleensä myös kuolee. Kyllä. Telltalen pelissä.

Kuolemat ovat myös kärsineet pienen vesityksen Jurassic Parkin ensimmäisten demojen jälkeen. Tuolloinhan dinosaurukset popsivat pelaajan hyvinkin graafisesti tämän epäonnistuessa. Nyt punanestettä ei lennä, vaan T-Rexin popsiessa pelaajan kamera pysähtyy juuri leukojen sulkeutuessa. No, enhän minä Telltalen pelejä toki goren takia pelaa, mutta kun verisiä dinosaurus-murhia kerran mainostettiin, olisi niitä voinut myös tarjoilla.

Isä ja tytär

 Jurassic Parkin tekninen toteutus on siis hieman ongelmallinen, eikä tarinakaan varsinaisesti pääse läpi puhtain paperein. Idea on taas ollut hyvä. Pelaaja ei suinkaan ohjaa elokuvista tuttuja hahmoja, vaan näkee lisää taustoja saaren tapahtumille. Pelin alussa ohjataan saarelle saapuvaa vakoilijaa, jonka tehtävänä on tavata saarella työskentelevä ATK-insinööri ja ottaa tältä vastaan kallisarvoinen partavaahtopurkki.

Kuulostaako tutulta? Jos kuulosti, varaudu saman idean toistoon: noin 30% pelin dialogista koostuu Jurassic Park –viittauksista ja onpa mukaan saatu myös elokuvissa huvittanut Unix-käyttöliittymä. Tästä siis peukkua Telltalelle, sillä firma osaa yhä tarjoilla fanserviceä.

Epäilenkin, että ongelma on ollut Jurassic Park –lisenssin aiheuttamissa velvoitteissa. Vakoilijan jälkeen valokeilaan astuvat isä ja tytär, joiden perhe-elämässä riittää säröjä, mutta jotka dinosaaren kauhujen keskellä löytävät taas yhteyden toisiinsa. Ja sitten saarelle laskeutuu helikopterillinen palkkasotureita, jotka… no, tiedätte kyllä lopun.

Tarina ei yllätä, vaan tarjoilee juuri niitä biittejä, joita Jurassic Parkilta odotetaankin. Laskisiko tämän sitten innottomaksi tarinankerronnaksi vai taas fanserviceksi? Ehkä ensimmäiseksi, koska se tuntuu niin värityskirja-meiningillä tehdyltä. Pysykää viivojen sisällä ja muistakaa värittää T-Rex vihreäksi.

Ja näin peli sitten etenee sen vajaat kahdeksan tuntiaan, lyhyestä kohtauksesta toiseen lineaarisesti virraten. Ihan rehellisesti sanoen olin saanut tarpeekseni Jurassic Parkista jo reilusti ennen tarinan päätöstä, mikä on Telltalen peleissä ennenkuulumatonta. On todettava, että mukaan mahtuu paljon toimivia ja oikeasti jännittäviä kohtauksiakin, mutta kokonaisuus vain tuntuu siltä, kuin se olisi kaivannut vielä pari kuukautta lisää viilailua ja tuunailua.

Olisi todella kiva tietää, mitä kulissien takana on tapahtunut. Oliko Telltalen visio jo alunperinkin laho vai onko oletettava ja sitkeä elokuvastudion sekaantuminen pilannut pelin? Sitä emme välttämättä saa koskaan tietää, eikä se lopputulosta muuta. Jurassic Park on teknisesti asiallinen, mutta ongelmallinen ja innoton peli, joka seisoo selvästi erillään muusta Telltalen tuotannosta – myös selvästi niitä taaempana arvoasteikossa.

 

Lisää aiheesta

Hector: Badge of Carnage Episode 1: We Negotiate With Terrorists (iOs, Mac, PC)

Puzzle Agent 2 (Mac, PC, iPad, iPhone)

Steven Spielberg: ”Jurassic Park 4 on todellakin tekeillä!”

Tales of Monkey Island: Premium Edition (PC, Mac)

Lue myös

L.A. Noire (PC)

Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

Lord of the Rings: War in the North (PC, PS3, Xbox 360)

Star Wars: The Old Republic -ennakko (PC)

Super Mario 3D Land (3DS)

Trine 2 –ennakko (Linux, Mac, PC, PS3, Xbox 360)