Arvostelu: Noita on jo Early Access -vaiheessa vaikuttava roguelite – Valmis peli saattaa olla jopa viiden tähden arvoinen

13.10.2019 18:00 | Teemu Purhonen

Noita on viihdyttävän yksinkertainen kuolemasimulaattori, jossa ryhdytään tutkimaan vuoren syvyyksiä taikasauvat tanassa. Täysin arvaamatonta peliä on helppo pelata, jonka ansiosta maaginen roguelite onkin niin hemmetin koukuttava.


Julkaisupäivä: 24.9.2019 (Early Access)
Tekijä: Nolla Games
Julkaisija: Nolla Games
Saatavilla: PC (Windows, testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: –
Peliä pelattu arvostelua varten: 2 tuntia


Suomalainen Nolla Games on tuonut kehittämänsä Noita-luolastosekoilun Early Accesiin. Noita on maaginen roguelite-tyyppinen toimintapeli, jossa jokainen kuolema on lopullinen. Pikselipelissä ryhdytään vuoren syvyyksiä tutkivaksi ja tuhoavaksi noidaksi, jolle ei ole annettu sitä kaikkein helpointa tehtävää. Hämärissä tunneleissa lymyilevät otukset eivät ole pelaajan suurin uhka, sillä itse luolasto käy usein Noidan turmioksi.

Pelikerrat ovat täysin erilaisia, sillä Noita mallintaa luolaston aina uudelleen, eli peli pysyy mielenkiintoisena yllättävän pitkään. Lisäksi se on on visuaalisesti tyylikäs pikselipamaus, joka tuo mieleen mahtavat Kingdom-sarjan pelit. Noita on pelinä täysin armoton, eikä sitä opi pelaamaan, kuin kokeilemalla ja kuolemalla. Lisäksi Noita saa tunnelit kuulostamaan sopivan pahaenteiseltä, ja sen musiikki osaa yllättää tismalleen sopivilla hetkillä.

Noidan jokainen pikseli mallintaa fysiikkaa niin, että kaikki toiminta aiheuttaa sellaisia seurauksia, joita ei usein osaa ennakoida laisinkaan. Pieni tulipalo voi helposti räjähtää silmille, jolloin pelaaja syttyy palamaan, samoin lähiympäristö. Tuli ei sammu itsekseen, joten vuoren syövereistä pitää äkkiä löytää vettä, jos lyhyt elämä ihmiskynttilänä ei satu kiinnostamaan. Sama pätee esimerkiksi syövyttävään happoon ja moniin muihin elementteihin, joiden kanssa pitää olla samalla tapaa tarkkana.

Elementeillä on useita ominaisuuksia, ja esimerkiksi öljyssä kikkailu saa jalat liukkaiksi, kun veressä puljaaminen taas toimii suojana tulta vastaan. Pelin ytimessä oleva fysiikkamallinnus on todella toimivaa ja huvittavaa, sillä sen ansiosta luolastoissa pelleily tuntuu tuoreelta ja virkistävältä. Nesteet ja kaasut liikkuvat Noidassa realistisesti, ja peli onnistuu välittämään painovoiman tiukan otteen yllättävän hyvin.

Noitaa ohjastetaan perinteiseen malliin näppäimistöllä – tähtäys ja ampuminen hoidetaan hiirellä osoittaen. Noita ei joudu pelkästään juoksemaan luolastoissa, sillä sankari osaa myös lentää. Muun mallintamisen lisäksi myös lentäminen on kehitetty asiallisesti, mutta ilmojen teillä ei voi luovia jatkuvasti, sillä kyky toimii vain rajallisen ajan yhdellä kertaa. Onneksi näkymätön rakettireppu lataa itsensä nopeasti käyttökuntoon. Lentämisen kanssa pitää kuitenkin olla tarkkana, sillä äkillinen lentokyvyn katoaminen voi hyvin helposti tehdä Noidasta hakkelusta lukemattomissa erilaisissa tilanteissa.

Noita osaa lisäksi myös potkia, ja tämä yksinkertainen kenkäisy on odotettua oleellisempi osa pelimekaniikkaa. Monotus voi saada liikkeelle vaikkapa erilaisia räjähtäviä laatikoita, joiden pamauttaminen vihollisten päälle on hyvin tyydyttävää. Myös itse tunneleiden tuhoaminen pahisten niskaan on mukavaa puuhaa, mutta se saattaa nopeasti kääntyä pelaajaa vastaan – aivan kuten kaikki muukin pelissä tapahtuva toiminta.

Noidan aseina toimivat erilaiset taikasauvat. Niillä on valtaisa merkitys, sillä tietynlaisia varpuja tarvitaan tiettyihin tilanteisiin. Jos tunnelia pitää esimerkiksi räjäyttää oikein kunnolla, löytyy siihen oma sauvansa. Ja mikä parasta, näitä sauvoja voi modata lähes mielensä mukaisesti, jolloin pelaaja voi valita mieleisensä pelityylin.

Tunneleissa hiippailevien otusten murhaamisesta palkitaan kullalla, jota voi käyttää vaikkapa uusien loitsujen hankintaan. Loitsut ovat eräänlaisia sauvoihin ladattavia ammuksia, jotka toimivat jokainen omalla tavallaan.

Lisäksi kullalla saa ostettua erilaisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi vampirismin, jolloin pelaaja saa lisää osumapisteitä veressä kahlaamisessa. Uusia sauvoja ja muuta mukavaa tulee pelissä vastaan juuri sopivasti, kuten esimerkiksi osumapisteitä palauttavia sydämiä. Niille on käyttöä, sillä kuten mainittu, luolasto on pelaajan pahin vihollinen, eikä se anna armoa.

Noita on jo Early Access -pelinä todella makoisa, vaikkakin hieman buginen ja epävakaa, joten odotukset sen kokonaista versiota kohtaa ovat kieltämättä lähes taivaissa. Peli ei varsinaisesti keksi pyörää uudelleen, mutta se onnistuu siitä huolimatta upottamaan koukkunsa pelaajan sieluun.

Noitaa on ilo pelata, vaikka peli aiheuttaakin usein turhautumista armottomuutensa vuoksi. 17 euroa tästä tiukasta sekoilusta ei ole liikaa pyydetty.

NOITA

4

”Noita on hillitön ja koukuttava luolastosekoilu, joka herättää suuret odotukset valmista peliä kohtaan. ”