UUSIMMAT

Pelikehittäjä sanoo suoraan: PlayStation 5 ei tule mullistamaan pelaamista

13.11.2019 16:31 | Muropaketin toimitus | 6

Sonyn seuraavaa pelikonsolia on sanottu jopa vallankumoukselliseksi pelikoneeksi.

PlayStation 5:stä on keskusteltu entistä laajemmin sen jälkeen, kun Sony on paljastanut yksityiskohtia tulevasta pelikoneesta.

Monet pelikehittäjät ovatkin sanoneet, että PS5 tulee ottamaan suuren loikan kohti parempaa pelaamista, sillä sen SSD-kiintolevy takaa nopeat latausajat, ja siten paremman pelikokemuksen etenkin avoimen pelimaailman julkaisuissa.

Danny Weinbaum, Eastshade Studion -studion johtaja, on todennut, ettei PS5:n vaikutus konsolipelaamiseen ole niin mittava kuin luullaan.

“Monet pelit toimivat hyvin jo nyt, joten PS5 parantaa pelikokemusta lähinnä avoimen maailman peleissä, jotka vaativat suoratoisto-ominaisuuden”, Weinbaum sanoo.

Weinbaumin mielestä PlayStation 5:n tehokkuus on sellainen piirre, jota kohtaan on tarpeettoman suuret odotukset.

“Se ei tule muuttamaan mitään, mutta sen ansiosta ruudulle saa samaan aikaan enemmän kohteita. Se ei ole vallankumouksellista, vaan pikemminkin normaalia konsoleiden kehitystä”, Weinbaum lataa.

PlayStation 5 tullee saataville ensi vuoden lopulla. Asiasta uutisoi Comicbook-sivusto.

Keskustelu

“Se ei tule muuttamaan mitään, mutta sen ansiosta ruudulle saa samaan aikaan enemmän kohteita. Se ei ole vallankumouksellista, vaan pikemminkin normaalia konsoleiden kehitystä”, Weinbaum lataa.

…Joka on edelleen kymmenen vuotta PC-puolta jäljessä.

Atros

…Joka on edelleen kymmenen vuotta PC-puolta jäljessä.

Kaikki on aika suhteellista. Kerroppa minkä hintaisella rigillä pyörität 4K 144p? Ja kyllä! Omistan PS4 Pro:n kuten myös kohtalaisen peli PuuCeen (32gb RAM GTX 1080). Mä vaan sanon että aika usein unohdetaan jo että pelkästään käyttöjärjestelmä (peli koneiden kohdalla 90% Windows) minkä päällä PC pelejä ajetaan haukkaa resursseja aika paljon ja sen lisäksi paljon apuohjelmia joita ei saa väkisinkään pois päältä. Konsolipuolella tätä ongelmaa ei ole ja nyt kun komponentien hinnat ja saatavuus halpenee/helpottuu koko ajan ja kuten myös jäähdytys tekniikka, niin konsolit ottaa isoin harppauksin kiinni tätä ns. "Master Race" ajatusta.
Edelleen jos teet muutakin sillä koneella kun pelaat, niin toki tehokas mylly on aina kannattavampi hankinta, mutta jos vaan pelaat, katselet leffoja ja selaat nettiä niin tulevaisuudessa konsoli on 100 varmasti järkevämpi sijoitus. Huvittava juttu tässä artikkelissa oli lähinnä toi devaaja pomo joka itse työstää peliä aika vaatimattomassa pikku studiossa josta monikaan ei ole tietoinen. Onhan tämäkin hyvä PR kampanjointi tapa nostaa näkymätön kissa pöydälle :D Saapahan oman Studion kartalle kommentoimalla jotain PS5:sta.

Warjah

Kaikki on aika suhteellista. Kerroppa minkä hintaisella rigillä pyörität 4K 144p? Ja kyllä! Omistan PS4 Pro:n kuten myös kohtalaisen peli PuuCeen (32gb RAM GTX 1080). Mä vaan sanon että aika usein unohdetaan jo että pelkästään käyttöjärjestelmä (peli koneiden kohdalla 90% Windows) minkä päällä PC pelejä ajetaan haukkaa resursseja aika paljon ja sen lisäksi paljon apuohjelmia joita ei saa väkisinkään pois päältä. Konsolipuolella tätä ongelmaa ei ole ja nyt kun komponentien hinnat ja saatavuus halpenee/helpottuu koko ajan ja kuten myös jäähdytys tekniikka, niin konsolit ottaa isoin harppauksin kiinni tätä ns. "Master Race" ajatusta.
Edelleen jos teet muutakin sillä koneella kun pelaat, niin toki tehokas mylly on aina kannattavampi hankinta, mutta jos vaan pelaat, katselet leffoja ja selaat nettiä niin tulevaisuudessa konsoli on 100 varmasti järkevämpi sijoitus. Huvittava juttu tässä artikkelissa oli lähinnä toi devaaja pomo joka itse työstää peliä aika vaatimattomassa pikku studiossa josta monikaan ei ole tietoinen. Onhan tämäkin hyvä PR kampanjointi tapa nostaa näkymätön kissa pöydälle :D Saapahan oman Studion kartalle kommentoimalla jotain PS5:sta.

Kaikki merkittävästi pelin pyörimiseen vaikuttavat asiat sammuvat kun vaan suljet selaimen. Ei ne muut jutut viellä koneella juuri mitään resursseja vie.

Jäähdytystekniikan pohdinnassakin menet metsään. Eivät ne konsolit kehitystä hyödynnä tehoja paremmaksi pistämällä, vaan tekevät konsolista pienemmän. Muistat varmaan slim-mallit.

Warjah

Kaikki on aika suhteellista. Kerroppa minkä hintaisella rigillä pyörität 4K 144p? …

Mistä tuo 4K 144p (meinanet 144Hz) on peräisin?

Itse kun vilkaisin "julkaisutietoja" niin kaavailivat Ryzen+Radeon kombinaatiota, jolla tulee olemaan huomattavia vaikeuksia pyörittää mitään 4K:ta. Joo, on tuossa Ryzenissä komea määrä ytimiä, mutta Intel on edelleen nopeampi yhden ytimen ratkaisuja käyttäessä joita pelit lähes poikkeuksetta ovat ja Nvidia on aivan kiistatta kärjessä näytönohjaimien kanssa (jonka varmaan Nvidian omistajana tiedät).

Jopa tuo uutena hehkutettu SSD "kiintolevy" (:D) on vanhaa tekniikkaa PC-puoella, jossa jokainen tosimies on jo aikaa sitten siirtynyt ämkakkosiin… ;)

PS. Tämä "master race übermensch" pelailee pääosin retro-strategiaa, -simmejä ja isometrisiä RPG:itä, joten tuo [email protected] on hyvin pitkälle helmien heittelemistä sioille joka tapauksessa. ;)

PSS. Viimeksi kun tarkistin niin konsolien modituki oli edelleen aivan hanurista ja pelien kuten Fallout4 pelaamine ilman modeja on niin frustroivaa hommaa ettei konsoleita tarvitse harkitakkaan ennen kuin modituki on saanut paljon enemmän rakkautta.

PSSS. Konsolit ovat perinteisesti olleet loistavia split-screen pelaamiseen pienessä hönössä tuttavien kanssa, joten mikä ihme niilla konsolipelisuunnittelijoilla on ollut alkaa vaihtamaan split-screen tukea johonkin PC-puolen inet-soolo multiplayeriin? Split screen-pelejä alkaa jo joutua etsimään kissojen ja koirien kanssa konsoleille, varsinkin hyviä sellaisia.

Amd:n kannalta hyvä. Voi ryzeneille pelien optimointi kohentua tämän myötä kun molemmat uudet konsolit käyttää niitä.

Muropaketin uusimmat