BioWaren käsikirjoittaja ärsytti itkupillit liikkeelle

21.02.2012 11:45 | Jukka O. Kauppinen

BioWarella on töissä monenlaista porukkaa. Myös eräs Jennifer Hepler. Jennifer ei ole se kaikkein näkyvin firman hypetykki, mutta jos rouva on käsikirjoittanut muun muassa Dragon Age: Originsia, Dragon Age II:ta ja Star Wars: The Old Republicia, niin onhan siinä melkoista meriittiä.

Ja meitä ihmisiähän on monenlaisia. 11 kuukautta sitten Jennifer mainitsi eräässä haastattelussa, että hän on oikeastaan aika huono pelaaja.

”Päädyin tähän ammattiin, koska rakastin kirjoittamista, en niinkään pelaamista. Olen niin huono monissa asioissa, joihin videopelien pelaaminen perustuu. Minulla on tosi kurja koordinaatiokyky, en pidä taktikoinnista enkä pidä taistelemisesta. Enkä osaa lukea pelikarttoja, en pätkääkään.”

Sitten Jennifer tarjosi kiintoisan idean:

”Peleissä pitäisi olla pikakelausnappi. Peleissä on useimmiten mahdollisuus hypätä keskustelujen yli, koska kaikki eivät tykkää dialogin lukemisesta. Mutta samalla pelit pakottavat pelaajat vääntämään taistelut läpi, vaikka olisit pelaaja, joka tykkää nimenomaan keskusteluista.”

Eikä muuten yhtään hullumpi idea, myöskään meikäläisen mielestä. Jos Mass Effect 3.ssa on kerran mahdollisuus pelata seikkailu toimintatilassa, jossa keskustelut näytetään välivideoina ilman valintoja, niin miksei sitten täysin toisinpäin? Annettaisiin pelaajille mahdollisuus hypätä taistelujen yli, keskittyen seikkailuun, tarinaan ja käsikirjoitukseen?

Tämä siis 11 kuukautta sitten. Moni nettipeikko suuttui Heplerin sanoista ikuisiksi ajoiksi, vaikka kuohuna ei ensi alkuun levinnytkään kovin kauas, kiitos BioWaren foorumien fiksujen moderaattorien.

Mutta internet-idiootit eivät unohda kokemiaan loukkauksia.

Jennifer näet avasi jokunen päivä sitten Twitter-tilin, jonka vuoden takaisesta haastattelusta mielensä pahoittaneet heti löysivät – ja tukkivat hirvittävällä häirikköviestitulvalla. Ettäs joku kehtaakin olla nainen, kirjoittaa pelitarinoita, vihata pelejä ja poistaa kaikista peleistä taistelut! Mikä läski lesbolutka!

Kuten tiedämme, nettitrolleja ja sanasotia ei voi voittaa, etenkään jos kohdekin ärsyyntyy ja vastaa samalla mitalla. Kahina on myös levinnyt,  kun BioWaren studiopomo Aaryn Flynn erehtyi myös kommentoimaan rumahkosti kaverille, joka kutsui Flynniä BioWaren tappavaksi syöväksi. Nyt kaveri on kamalan loukkaantunut saamastaan vastauksesta. Yhyy.

Jennifer on jo sulkenut Twitter-tilinsä. Loppumetreillä peikkojen ainoaksi aikaansaannokseksi jää itseaiheutettu mielensäpahoitus ja se, että Jennifer Hepler tuskin tulee pitämään mitään kontaktia pelaajayhteisöön. Siihen järkevämpäänkään osaan. Mikä on sääli.

Lisäksi peikot todistivat, että aikuisyleisölle suunnattuja BioWaren pelejä pelaa iso lauma henkisesti keskenkasvuisia pellejä, jotka nauttivat nettihäiriköinnistä. Pieni kommentti trollille, iso isku nettikansakunnan kasvoille.

Lähde: Destructoid, BioWare writer’s vagina versus the Internet

Lisätietoja: Jennifer Hepler: ”Playing games is my least favourite thing”

Lisää aiheesta

Dragon Age: Origins (PC, PS3, Xbox 360)

Dragon Age Origins: Awakening (PC, PS3, Xbox 360)

Dragon Age II (PC, PS3, Xbox 360)

Star Wars: The Old Republic (PC)

Lue myös

Barcraft 24-25.2. Tampereella – StarCraft 2:ta ja nautintoaineita porukalla

Domen arvosteluviikko 7/2012: Katherine, Mass Effect 3, Men of War, Ski Region Simulator ja Vita – julkaisupelit

Tetris (3DS)

Wiikon wanha: Meridian 59

Keskustelu

LA Noiressahan oli jo mahdollisuus skipata toimintakohdat kolmen epäonnistumisen jälkeen. Oma ylpeys ei antanut periksi mutta ei tuo vaihtoehto minua häirinnyt ja varmasti jollekin ihan hyödyllinenkin.

Tuolla Dragon Agen wikiassa oli keskustelua asiasta ja siellä kerrottiin mitä Jennifer Hepler on tehnyt. Mm. DA2:n Legacy-dlc, joka on minun ja ilmeisesti monen muunkin mielestä koko sarjan paras dlc, Dwarf Commoner Origin ja Anvil of the Void-tehtävä. Ja ilmeisesti muutenkin Orzammarin tehtävät ovat hänen käsialaansa.

Suurin osa noista trolleista on niitä, jotka eivät pitäneet siitä, että heidän suosikkihahmonsa Anders muuttui Dragon Age: Awakeningin vara-Alistairista kostonhenkensä kanssa taistelevaksi vapaustaistelijaksi/terroristiksi.

Itekin tässä pari vuotta sitten pelasin Warcraft III: Frozen Thronea huijauskoodein läpi koska halusin vain nähdä miten juoni etenee välivideoin.

Kyllä nimenomaan pelien juonia juonimaan tarvitaan ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole kiinnostuneita peleistä, vaan itse tarinoinnista. Näin yleistettynä/keskiarvotettuna äksönnarkkarit eivät tule ikinä saamaan aikaan mitään luovaa ja hyvää. Toki se ei toisia äksönnarkkareita haittaa, mutta haittaa kyllä enemmän ajatustoimintaa omaavia yksilöitä.

Merkittävämpi uutinen olisi ollut käsikirjoittaja Drew Karpyshyn lähtö Biowarelta. Tyyppi oli 12 vuotta firmassa töissä ja nyt tästä eteenpäin keskittyy kirjojen kirjoittamiseen.

Blogi http://drewkarpyshyn.com/c/?p=369

Itse kyllä arvostan nimenomaan juonta ja tarinaa siinämielessä paljon, että tuollainen skippausnappi olisi ihan ok.

Taistelut, jossa on jotain uutta on ok, mutta joku grindaaminen ja saman roskan toisto ei itseltä luonnistu ilman hermon totaalista repeämistä tasan ollenkaan..

Onneksi voi jonkinverran äänestää ihan rahapussilla.

Baldursgate2: sessa oli esim parasta antia hahmojen välinen dialogi + juoni.

Olen pitkään ollut sillä kannalla että mahdollisuus olla anonyymi, on internetissä tärkeää, mutta trollien ja muiden peelojen takia olen viimeaikoina lämmennyt ajatukselle jossa idiootit bännitään internetistä.

Tuollainen ’pelin ohittaminen’-feature näyttäisi muuten olevan yleistymässä, esim. helpoimman vaikeustason säädössä. Deus Ex HR:ssä oli oma build pomotaistelujen ohittamiseen, samoin vanhassa biowareklassikossa Jade Empire. SWTOR:ssa tosin pomotaistelut oli niitä hauskoja, hermoille kävi loputtomat tusinamatsit joita ei voinut kiertää.

@7
Ensin haukutaan että peleissä ei ole mitään juonta ja niide tarina on aivan silkkaa paskaa, mutta kun kehittäjänä on mukana ihminen jonka ammattina on suunnitella ja kehittää tarinaa, niin se on se suurin piru itse. Myötähäpeän määrä on kyllä välillä aika suuri kun näitä tekstejä lukee.

Säälittävintä tässä on se, että kuvitellaan tuottajan olevan myös loppukäyttäjä poikkeuksetta. Hiukan sama jos joku tekee peliin musiikkia niin jostain syystä muusikko on täysi paska/osaamaton/väärällä alalla jos ei pelaa. Sillä kun ei ole MITÄÄN HEMMETIN tekemistä kaverin osaamisen kanssa. Veikkaan, että hirveän moni muusikko ei pelaa sitä peliä ja sitten tee musiikkia siihen. Sille annetaan käsis ja kaveri aloittaa työnsä.

By gamers for gamers mentaliteetti meni jo. Firmat kasvoivat isoiksi ja ihmiset ovat oman alansa ammattilaisia. Huono homma vaan, että noiden taitojen yhdistäjät tuppaa olemaan markkinahuoraamisen uhreja.

eiköhän täsä anneta Jenniferille hiukka liikaa kunniaa. Keskinkertaista romanssia kait vääntänyt lähinnä, ja biowaren parhaisiin tarinoihin ei ole koskenutkaan. Ja en nyt muista mitä nainen aikoinaan tölväytteli, mutta päähän jäi kyllä kehittäjänä, jonka pelejä en ole juurikaan kiinnostunut pelaamaan.
Sinällään surullista että kaikki ihmiset jotka erehtyvät antamaan palautetta viattomalle neitokaiselle yleistetään internetTrolleiksi.

@7

On meillä tässä perkele nero.
Mahtanee mami ja isi olla ylpeitä pikku nerostaan.

Oikeastaan, miksi enää edes tehdään pelejä? tulevaisuus on interaktiivisissa tuotteissa joissa painetaan X, jotta jotain tapahtuu.

ME3 demo voisi olla aika hyvä syy lopettaa sarjan fanitus. Mutta katsotaan nyt ensin, kunhan tulee myyntiin.

@18 Ei, vaan Biowarella on muuta kuin pelattavuutta ollut tekemässä ihminen, joka ei ole kiinnostunut pelattavuudesta. Miksi pitäisikään, jos se ei ole hänen vastuualueensa? lmeisesti oman sektorinsa hoitanut moitteetta. Normaalia ryhmätyötä.

@17 No, Biowaren omat vahvuusalueet: tarina, companionit yms toimii hyvin ja hyvää ryhmäpelattavaakin on, mutta morppipuoli jättää toivomisen varaa. Tietysti subjektiivista, mutta minun makuuni pitemmän päälle puuduttava pelimekaniikka a la WoW, turhaksi osoittautuva craftaus, puuttuva immersio, lineaariset maailmat ja paljon turhia rajoitteita, jne jne. Toimisi paremmin tiivistettynä online-pelinä.

18. Sanoisin melkein, että kun tekevät pelejä ”markkinatutkimuksien” mukaisesti niin siinä on suurempi uhka pelattavuuden poistolle kuin tuon neidon sanoista.

20. Voin luvata, että tulla vielä kauhempaa jälkeä kun kirjoittaja miettii ”pätkissä”, koska pelin välissä tapellaan. Kunnon tarina eka, sitten sen pilkontaa pelillisesti sopiviin osiin.

Jennifer voisi alkaa tekemään sitten 90-luvun cd-rom ”interaktiivisia” pelejä missä ei juuri muuta tarvinnut tehdä kuin klikata sopivaa keskusteluvaihtoehtoa. Ihan syystäkin pelaajat moisesta valittaa, mitä nyt twitterin spämmiminen tukkoon on turhaa.
Ihmekkään jos pelit pullamösssöttyy kun moiset ”käsikirjoittajat” on pelejä suunnittelemassa.

@7 Itse jaksan nykyään pelata aika harvoja pelejä, katson ennemmin vaikka youtubesta niiden walkthrough-videoita niin ei tarvitse itse vaivautua pelaamaan.

@14
ei tässä nyt ole kyse pelien mullistamisesta, tottakai uudet hienot pelit ja stoorit on hyvä juttu.

kyse on siitä että biowarella on äänessä joku ihminen joka haluaisi pelattavuuden pois peleistä :D

16. Se on kyllä totta ,mutta kuten 6. ilmaisi niin liian usein nämä ”juonellisetkin” pelit tuppaavat päätymään aivan järkyttävään grindaamiseen, missä ei ole enää juonellisesti, eikä pelillisestikkään, mitään tolkkua.

Tosin olen kyllä sitä mieltä, että tarve noilla napeilla johtuisi pelkästään siitä, että pelintekijät ovat kusseet jonkun osa-alueen tai henkilö pelaa väärää peliä.

Jos haluaa kelata pelien keskustelut niin silloin pelaa väärää peliä.
Menkää pelaa codia jos ette halua keskusteluja.

Näytä kaikki kommentit

7. Tai täysin oikealla alalla. Otetaan esimerkiksi insinöörifirma.

Kaikki ovat insinöörejä ja tekevät niitä hommia. Noh, tulee laatua mutta tasaista. Sitten palkataan henkilö, jolla ei ole ns. MITÄÄN hajua alasta niin luuletko, että kyseinen henkilö ajattelee eri tavalla, eikä asennoidu heti teknisiin rajoituksiin. Toisin sanottuna out of the box thinking. Itse huomanut useasti, että tarvitaan ”joku toinen” joka oikeasti ajaa kehitystä eteenpäin. Osaajat tuppaa turvautumaan helppoihin ratkaisuihin, eikä ns. hienoihin ratkaisuihin. Ei siinäkään mitään vikaa, mutta yleensä tarvitaan vähän ulkopuolisen ajattelua.

Sitä paitsi tuossa hommassa nyt ei oikeasti tarvita pelaamiseen liittyviä asioita. Hiukan sama pelien juonikirjoittajat pitäisi ymmärtää putkijuoksua ja kirjoittaa vain putkijuoksua…

Biowaren ”ongelma” on siinä että he ovat alkaneet ”virtaviivaistamaan” pelejään liikaa suurempien myyntilukujen toivossa. Se että annetaan vaihtoehtoja pelaajille jotka haluavat actionia tai tarinankerrontaa ei sinänsä ole pahasta, mutta kaikkia ei voi eikä pidä yrittää miellyttää, tai siitä tulee kertakäyttöviihdettä josta kukaan ei ole erityisen innostunut.

Ei Bioware tullut kuuluisuuteen tekemällä massapaskaa ja palkkaamalla porukkaa jota pelaaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Ennenpitkää nykyinen dollarinkuvat silmissä tehty sieluton ”jokaiselle jotain” huttu tulee potkaisemaan heitä omaan nilkkaan kun ihmiset ostaakin ennemmin jotain muuta mikä sopii juuri heille.

Ironista on, että joskus samoihin aikoihin Heplerin kommentin kanssa joku Biowaren pomo myös totesi, että Biowaren on vaikuttunut esim. CoDin kaltaisten sarjojen menestyksestä ja haluaisi mielellään lohkaista palan samasta kakusta. No sitä saa mitä tilaa: Keskenkasvuisia vihaisia teinihirviöitä vaikka parinkin foorumin täytteeksi ja tässä lopputulos.

Itsehän pelasin esim. Mass Effect 2:sen läpi puhtaasti kiinnostavan juonen ja upean maailman takia.

Taisteluosuudet pelissä ovat 10 vuotta aikaansa jäljessä ja kovin epäkiinnostavia.

”ei, vaan rage aiheutui siitä että tällainen ihminen on TÄYSIN väärällä alalla töissä jos haluaa vain kirjottaa tarinoita ja vihaa gameplay elementtejä.”

Aika ajatusköyhä olet.

Pelitalojen pitäisi nimenomaan hankkia enemmän puhtaita kirjoittajia riveihinsä, sen verran huttua ovat monet pelijuonet. Muut sitten sovittakoon tarinan ja gameplayn yhteen.

@7 Pelejä kuuluu pelata, mutta tekijätiimissä käsikirjoittajan ei välttämättä tarvitse. Kaikki harvoin tekevät kaikkea. Tuloksista päätellen Jennifer on ihan oikealla alalla. Pelimekaniikan suunnittelijoista en ole aivan yhtä vakuuttunut. IMHO hyvää jälkeä yksinpeliksi, mutta liian pinnallista että jaksaisi takoa morppimittakaavassa (vuosia). Jos olisi toisin, ei sitä (taistelujen) pikakelaustakaan tarvitsisi.

Tässä vain haukutaan väärää puuta. Miksi sylkeä paskaa tämän henkilön päälle. Erityisesti tyydytti lukea Aaryn Flynnin puolustuksesta. Aivan naurettavaa leimata tai henkilöidä Biowaren tekemisiä yksittäisiin henkilöihin, ja oikeasti peliyhteisön pitäisi nauraa henkilöille jotka tälläisiä väitteitä edes esittää. Osoittaisivat katkeruutensa studion johtoon, jos heidän kehittämisfilosofiat ei miellytä.

Kokonaiskuva tuntuu siltä että Biowaren tekemiset nostattaa tänä päivänä joka julkaisussa pettymysaallon joka purkautuu automaationa erittäin lapsellisena ja vastenmielisenä kiusaamisena yhteen henkilöön.

ei, vaan rage aiheutui siitä että tällainen ihminen on TÄYSIN väärällä alalla töissä jos haluaa vain kirjottaa tarinoita ja vihaa gameplay elementtejä.

tekisi kirjoja, tv-sarjoja ja leffoja, niissä ei tarvitse olla interaktiota tai mitään sellaista mistä hän ei tykkää.

pelejä kuuluu, yllätys, pelata.

Sääli Jenniferiä, mielestäni oikein hyvä idea tarinavetoisessa pelissä.

Niin paljon hupia kuin SWTORista riittikin (kiitos heroiceista!), jostain levelistä 40 ylöspäin oli niin puuduksissa, että ainoa motivaatio grindata cappiin oli nähdä luokkatarinan loppuhuipennus.

Ei nyt suorastaan uutinen, että internetissä(kin) on epäkypsiä ihmisiä.

kyl olis ihan jees jos sais valita pelaako niin että dialogit skipataan cinematikilla tai sitten taistelut skipattais. hirveetä valitusta taas niin ku aina. mitä tahansa tapahtuu, niin joku saatanan keskenkasvunen apina rupee aina itkemään tosin apina on huono vertaus koska se on järkevämpi kuin 1000 kakaraa yhteensä.

Jukka O. Kauppinen, interet white knight.

”Jos Mass Effect 3.ssa on kerran mahdollisuus pelata seikkailu toimintatilassa, jossa keskustelut näytetään välivideoina ilman valintoja, niin miksei sitten täysin toisinpäin?”

Vaikka periaatteessa olet aivan oikeassa, tämä on mielestäni yksi niistä syistä, miksi oikeasti hyviä pelejä tulee nykyisin niin harvoin. Samalla kun kaikkia yritetään miellyttää, väkisinkin tulee pyllistäneeksi jokaiselle. Jos pelintekijä ei lähde siitä lähtökohdasta että peliä tulisi pelata sillä tavalla kun on suunniteltu, on tuloksena yleensä keskinkertaista mössöä.

Samalla voisi kysyä että onko peli sitten ollenkaan oikea viihdeformaatti sellaiselle henkilölle jota ei pelimekaniikka kiinnosta tippaakaan. Tai onko RPG sitten oikea peligenre sellaiselle pelaajalle, jota kiinnostaa vain nopeatempoinen toiminta ja putkessa juoksu ilman minkäänlaisia valintoja.

Kyllä ainakin itselläkin on aika monessa pelissä tullut siihen tulokseen, että tuollainen pikakelausnappi olisi ollut poikaa. Huvittavaa kylläkin, jopa räiskintäpeleissä. Esim. crysis2:sta en ikinä jaksanut pelata läpi. ”juoni” olisi ihan hauska kokea loppuun, mutta ei vaan jaksa hakata sitä peliä. Kenties jollain jumalmoodilla voisi juosta suoraan tehtävien loppuun aina, mutta…Onko se sitten kiva vaihtoehto?

Mutta tämä persiely on kyllä suoraan sanottuna säälittävää.

Ei voi sanoa että ”käsikirjoitti DA ja SWTOR” jos Hamburger Hepler kirjoitti peleihin vain paskat romance plotit.

Muropaketin uusimmat