UUSIMMAT

Blizzardin teki sen taas: testasimme Overwatch-nettiräiskintää

19.04.2016 21:00 Jukka O. Kauppinen

Lähetimme Julius Jämsénin maailmalle suorittamaan tärkeää tehtävää: koeajamaan Blizzard Entertainmentin seuraavaa peliä. Jo pidemmän aikaa huolella ja rakkaudella viilattu Overwatch-räiskintäpeli on saapunut jo konsolitestausvaiheeseen, ja niinpä Julius pääsi tekemään jatko-osaa aiemmalle PC-ensikosketukselleen. Onko Blizzardin taika yhä tallella?

Yksi isoimmista uudistuksista on kaivattu etenemisjärjestelmä. Pelaajan taso nousee otteluista kerätyillä kokemuspisteillä, joiden määrä riippuu esimerkiksi erän pituudesta ja voittamisesta sekä kerätyistä MVP-mitaleista. Bonuskokemusta saa muun muassa päivän ensimmäisestä voitosta, erän loppuun asti pelaamisesta tai erään kesken kaiken saapumisesta.

Näin monen muuttujan laskeminen vaikeuttaa tulevasta erästä saatavien kokemuspisteiden arviointia, mikä on täysin positiivinen asia. Arvaamaton kertyminen vie huomiota siitä, kuinka monta ottelua tarvitsee seuraavan tason saavuttamiseksi.

Jokaisen tason saavuttaminen palkitaan satunnaisia, ja puhtaasti visuaalisia, esineitä sisältävällä laatikolla. Yllätyspaketteja voi valmiissa pelissä hankkia myös taskun pohjalla lämmenneellä käteisellä, mikäli haluaa hamstrata tilpehööriä hieman nopeammin.

Virtuaalisotilaan äitiyspakkaus voi sisältää hahmolle uutta ulkoasua, vaihtoehtoisia one linereita, poseerauksia, animaatioita sekä erilaisia tägejä. Laatikoiden sisällölle on myös oma harvinaisuusjärjestelmänsä: yleinen ulkoasu voi olla uusi maalipinta, kun taas legendaarinen ihokappale yleensä muuttaa hahmon ulkonäköä huomattavasti. Pelimaailmaan maalailtavia tägejä voi ansaita myös pelin sisäisten achievementtien kautta.

Lue koko artikkeli: Overwatch -ensikosketus osa 2: huikeita suorituksia ja käsittämättömiä aivopieruja

Overwatch

Lisää aiheesta

Kello valuu kohti nollaa, mutta emme pääse valtaamaan vastustajien tukikohtaa. Porteilla ovat kilvillä varustetut tankkirobotit, tornissa tarkka-ampuja ja selustasta niskaan hyppii ninja. Kolmas tunkeutumisyritys tyssää taas samaan sarjatuleen, eikä lähitaistelijoilla ja haulikoilla pääse kyllin lähelle edes vastatakseen tulitukseen. On aika vaihtaa taktiikkaa.

Tästä Overwatchissa on kysymys: vastustajaan sopeutumisesta. Kyse on myös pähkähulluista taidonnäytteistä, laajasta hahmorosterista ja ennen kaikkea hauskanpidosta. Genressä, jossa sateenkaarikin on harmaanruskea ja jokainen luoti tarkkaan laskettu, näkyy vihdoin pientä hymyn karetta ja pilkettä silmäkulmassa.

Overwatch-ensikosketus – pähkähulluja taidonnäytteitä ja hauskaa räiskintää