Uusimmat

Halo-kehittäjä kertoo, miksi Cortana esiintyy aina lähes alasti

31.10.2015 16:00 Juho Anttila

Vaikka todellisuus on nykyään kaikkea muuta, videopelit mielletään yhä helposti nuorten poikien huviksi. Asennemuutos ja tämän illuusion murtuminen nostaa pinnalle keskustelua myös siitä, miten naishahmot kuvataan videopeleissä. Nyt Halo-pelejä nykyään kehittävä 343 Industries on ottanut omalta osaltaan kantaa aiheeseen kertomalla oman näkemyksensä siitä, miksi Cortana-tekoäly esiintyy aina lähes alasti.

Halo-brändin kehitystä ohjaava Frank O’Connorin mukaan kyse on harhautustaktiikasta. Tekoälyn hologrammimuodon pukeutumisen, tai tarkemmin sanottuna sen puutteen, tarkoituksena on herättää huomiota. Tavoitteena on päästä henkisesti niskan päälle häiritsemällä keskustelukumppanien keskittymistä. O’Connorin mukaan Cortana projisoi keskustelukumppaneihinsa vanhaa painajaista, jossa menet esimerkiksi kouluun ja huomaatkin unohtaneesi vaatteesi kotiin.

Nytpä jokainen voikin sitten pysähtyä pohtimaan, kumpi on todennäköisempi selitysmalli: onko Cortana valinnut ulkomuotonsa Frank O’Connorin selittämiin monimutkaisiin psykologisiin syihin vedoten, vai onko kyse kuitenkin siitä, puolialastoman tekoälyhologrammin ajatellaan miellyttävän kohdeyleisön silmää?

Vähäpukeisena naisena esiintyvä tekoäly ei toki ole ihan uusi juttu. Esimerkkejä löytyy niin muista peleistä kuin tieteisfiktiosta yleensäkin. Silloinkin, kun tekoälyllä ei ole fyysistä tai hologrammina esitettävää ulkomuotoa, kommunikoi se usein seksikkäällä naisäänellä. Piti tätä itse sitten ongelmana tai ei, tämäkin asia nousee yhdeksi osaksi käynnissä olevaa keskustelua siitä, miten naiset videopeleissä kuvataan.

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisätietoja: Halo-kotisivu

Lisää aiheesta

“Kaikki loksahtaa kohdilleen” – Halo 5 nappasi Suosittelemme-peukun

“Halo voi elää yhtä kauan kuin Star Wars”, kehuu Xbox-jehu

Halo 5 valitsee ruudunpäivitysnopeuden resoluution sijaan