Uusimmat

Japanissa ei ole edes kuultu Call of Dutystä

23.09.2010 14:45 Miikka Lehtonen

Pelikehitys ei ole helppoa puuhaa, ainakaan globaalisti ajateltuna. Erilaiset markkina-alueet toimivat eri tavoilla ja arvostavat eri asioita: se, mikä on in Japanissa ei välttämättä kiinnosta tippaakaan meitä pyöreäsilmäisiä barbaareita ja tietenkin myös toisin päin. Vanquish-pelin tuottaja kertoo, että varsinkin räiskintäpelien kohdalla ongelma on todellinen.

Parhaillaan hillitöntä Vanquish-peliä työstävä Atsushi Itaba puheli Edge-lehden toimittajien kanssa siitä, miten räiskintäpelin tekeminen Japanissa ei ole helppoa. FPS:t kun ovat hyvin länsimainen juttu ja miehen mukaan Japanissa ei oikein ymmärretä länsimaalaisia pelejä. Ne kun eivät oikein koskaan ole lyöneet itseään läpi.

”Ei Japanilaisilla ollut koskaan tarvetta ostaa import-pelejä ja pelata niitä. Jos vertaamme länsimaisiin pelaajiin, he ostivat paljon japanilaisia pelaajia. Sanoisinkin, että ulkomaisilla pelaajilla ja pelikehittäjillä on jo pitkään ollut laajempi ja monimutkaisempi käsitys peleistä. Räiskintäpelit ovat esimerkiksi yhä pieni juttu Japanissa.”

Itaba kertoi myös, että länsimaiset pelit mielletään Japanissa helposti turhan monimutkaisiksi ja vaikeiksi. Yoge — japanilainen sana, joka kuulemma tarkoittaa länsimaista peliä — on siellä yhtä kuin räiskintäpeli, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu.

”Yoge tarkoittaa kuitenkin japanilaisten käsityksessä myös vaikeaa, mistä johtuen räiskintäpelit mielletään ’liian vaikeaksi minulle’. Ja jos rehellisiä ollaan, tosi harva on edes kuullut Gears of Warista, Mass Effectistä tai vaikka Call of Dutystä.”

Niinpä Itaba teki pelimiehen ratkaisun: japanilaiset pelaajat saavat haistaa pitkät ja Vanquishia kehitetään länsimaiseen makuun sopivaksi ja länsimaisin metodein.

”Jos teet peliä liikaa japanilaiset markkinat mielessäsi, on todennäköistä, että länsimaalaiset pelaajat eivät pidä siitä. Kurssimme oli siis selvä: keskitymme itsestään selvistä syistä länsimaisiin markkinoihin.”

Pelimiehen ratkaisu todellakin, sillä vaikka japanilaiset pelikehittäjät ovat tietyissä asioissa todella hyviä, paikallisesta yrityskulttuurista johtuen uusien asioiden omaksuminen ja vanhoista tavoista poikkeaminen on äärimmäisen hankalaa. Ja tämä siis unohtamatta sitä, että harva siellä päin edes piittaa räiskintäpeleistä niin paljon, että osaisi lähteä suunnittelemaan hyvää sellaista.

Vanquishin demo on ladattavissa sekä Xbox Livestä että PlayStation Networkista, joten jokainen voi itse vilkaista, elääkö Itaba kuten saarnaa.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

E3dome: Vanquish lokakuussa

Resident Evilin luoja perustaa uuden studion

Lue myös

Vietä iltasi ilmaisen pelisinfonian parissa!

Good Old Gamesin sulkeminen olikin huono jäynä

Arvostelu: Recettear: An Item Shop’s Tale (PC)