Uusimmat

PC-pelit: bugeja, bugeja, miksi aina vain bugeja

17.12.2009 16:35 Jukka O. Kauppinen

Ostin peli. Peli oli buginen. Nettipeli mätti. Ketutti ja flametin nettifoorumeilla. Kuulostaako tutulta? Luultavasti. Stardockin Brad Wardell ja muut pelialan vaikuttajat mietiskelevät bugisuusongelmia, joista tuskin päästään koskaan eroon.

Esimerkiksi aiemmin tänä vuonna julkaistu Demigod oli suorastaan malliesimerkki bugisesta julkaisusta, sillä erityisesti moninpeliksi suunniteltu naksusota failasi pahemman kerran juuri moninpelirintamalla. Moninpelikoodi ei näet kestänyt ollenkaan tositoimissa ja luhistui pelin ilmestyttyä.

”Ihmiset olivat tosi vihaisia. Mutta kenen vika se oli? Stardock oli vain julkaisija. Gas Powered Games teki pelin, mutta eivät moninpelikoodia”, Wardell etsii syyllisiä.

Wardell kuitenkin myöntää sitten, että ”minun vikanihan se oli, testimme ei ollut riittävän kattava.”

Mutta herran huomio vastuun jakautumisesta – tai siis syyllisen etsinnästä – on merkittävä, kun mietimme nykyajan pelintekemistä. Pelit kootaan nykyään monen eri putiikin kehittämistä tekniikoista. Pelimoottori voi olla yhdeltä firmalta, fysiikat toiselta, verkkopelikoodi kolmannelta, äänet neljänneltä, animaatiot alihankintana viidenneltä ja kuudennelta, tekoälyt ja muu pikkusälä taas muilta. Joskus tuntuu, että se varsinainen pelintekijä on enemmänkin kokoomalinja kuin kehittäjä.

Vastuukysymykset ja testaus menevätkin mielenkiintoisiksi. Onko enää ihmekään, että pelissä voi olla bugeja, jos kukaan ei hallitse kokonaisuutta?

Lähde: Will games always have buggy releases?

Lue myös

Demigod (PC)

Demigodissa, jos missä, on konsepti hiottu kohdilleen. Otetaan parhaat palat reaaliaikanaksuista ja toimintaroolipeleistä ja kääräistään paketti parhaimmillaan kymmenen pelaajan joukkuepohjaiseksi moninpelikokemukseksi.

Tasapainotus pelaa, äänimaailma on asianmukaisen jyhkeä ja näyttävä grafiikka luo viimeisen silauksen eeppiselle tunnelmalle. Arvatkaapas vain, kuinka paljon harmittaakin huomata, että peli ei toimi kunnolla.

Lue myös

Arvostelu: James Cameron’s Avatar: The Game (PC, PS3, Xbox 360)

Interplay nujersi Bethesdan Fallout-käräjillä

Red Dead Redemption -ensikosketus – Rockstar palaa villiin länteen

Värisokeat MW2-pelaajat pyytävät päivitystä