Pelinäppäimistöissä on eroja: Isku rönsyilee
Janne Mikola jatkaa näppäimistöjen maailmassa sukeltelua, tutkien tällä kertaa Roccat Isku -ihmevehkeen salaisuuksia.
Vaikka mietittäisiin kilpapelaamisen äärimmäisintä huippua, jossa marginaalit ovat pienet ja ratkaisut riippuvat millisekunneista, on ilmeistä että näppäimistö ei ole menestyksen kannalta aivan yhtä kriittinen peliväline kuin hiiri. Tiettyjen teknisten kriteerien täytyttyä alkaa enemmän merkitsemään se, miten mukavaa elämä näppäimistön kanssa on ja miten hyvin se sopii omistajalleen.
Pelaajan keskeisin tekninen vaatimus näppäimistölle on samanaikaisten painallusten suuri määrä. Testin perusteella Roccat Isku rekisteröi WASD-sektorin ympäriltä kuuden näppäimen samanaikaisen painalluksen, jonka jälkeen painettu välilyönti vielä huomioidaan. Kun näppäimistöllä lepäävässä kädessä on (yleensä) vain viisi sormea, voidaan todeta, että tavallisissa pelitilanteissa Iskun ei pitäisi rajoittaa pelaajan toimintaa millään tavalla.
On teoriassa mahdollista, että jonkinlaiset jaetun ruudun pelit – tai pelkkään näppäimistön käyttöön keskittyvät pelit, mitä ne sitten nykypäivänä ovatkaan, asettavat huippupelaajan kohdalla vaatimuksia, joita tämä lauta ei pysty täyttämään. Mahdolliset ongelmat ovat kuitenkin niin marginaalisia, että on tältä osin on yhdentekevää, valitseeko Roccatin Iskun vai kaikkien 103:n näppäimen samanaikaisen painalluksen rekisteröivän SteelSeries 6Gv2:n.
Lue koko juttu: Roccat Isku – upea ja jopa rönsyilevä pelinäppis
Lisää aiheesta
Logitech G13 -pelinäppäimistö – onko mininäppiksestä hyötyä?
Logitech G510 -pelinäppäimistö on iso kasa ohjelmoitavia nappeja
SideWinder X4 -pelinäppäimistö – funktionaalisen yksinkertainen pelilaite
SteelSeries 6Gv2 – jämäkkä ja tarkka mekaaninen pelinäppis
SteelSeries Merc Stealth – FPS-pelaajien häivenäppis
Steelseries Shift Cataclysm Keyset – rahat pois WoWittajilta?