Pelinsisäiset mainokset – positiivista huomiota vai ärsytystä?
Videopelien sisäiset mainokset ovat olleet jo useamman vuoden ajan kova keskustelunaihe pelialalla ja pelaajien keskuudessa. Parhaimmillaan ne istuvat peliin hyvin, pahimmillaan ne ovat kamalan räikeitä ja lähinnä potuttavat pelaajia.
Ben Lewis on työskennellyt pelien sisäisen mainonnan parissa ja teki Disneyllä tutkimuksen, jossa futuristiseen toimintapeliin ympättiin erilaisia pelimainoksia. Tulokset olivat melkeinpä ennalta-arvattavia.
Mitä siis tapahtuu, kun tuhansien vuosien päähän sijoittuvaan peliin isketään mainoksia pikaruuasta, tukkatarvikkeista, urheiluvekottimista sun muista, eikä mainoksia edes yritetä tuunata pelin maailmaan sopivaksi?
No, pelaajat eivät tykänneet, eivät sitten yhtään.
Lewisin tutkimusten johtopäätös onkin selkeä: jos mainos sopii ympäristöön ja pelin teemaan, myös pelaajat nielevät ne mukisematta. Jopa tykkäävät. Esimerkiksi Battlefield 2142:ssa olleet Discovery Channelin Future Weapons –ohjelman futuristiset aseet ja sotavarusteet sopivat pelin teemana kuin nappi silmään.
Lue lisää: When In-Game Ads Go Bad.
Lisää aiheesta
EA ja Massive pitkään sopimukseen pelien sisäisestä mainonnasta
EA: pelien sisäinen mainonta ei tule laskemaan hintoja
Lisää mainoksia peleihin – kansa hurraa
Sony ja Activision epäileväisiä pelien sisäisestä markkinoinnista
Lue lisää eDomesta
Arvostelu: Assassin’s Creed Director’s Cut (PC)
Arvostelu: Condemned 2 (PS3, 360)
Nintendon kevätjulkaisut, Wiiware saapuu toukokuussa
Osallistu Assassin’s Creed -kilpailuun – palkintona peli, huppari ja figuuri!
Pelisensuuri: EU:n viestintäkomissaari hakotiellä
Pornotähti himoitsee kovaa GTA-tykkiä
Retrokolikkopelien ääressä: Tetris
Koetko pelien sisäiset mainokset häiritsevinä?
Vastaus | Vastanneiden osuus tällä hetkellä |
---|---|
En ole edes kiinnittänyt huomiota | |
Eivätpä juuri | |
Jonkin verran | |
Erittäin häiritsevinä |