Uusimmat

Pelinsisäiset mainokset – positiivista huomiota vai ärsytystä?

24.04.2008 13:16 Jukka O. Kauppinen

Videopelien sisäiset mainokset ovat olleet jo useamman vuoden ajan kova keskustelunaihe pelialalla ja pelaajien keskuudessa. Parhaimmillaan ne istuvat peliin hyvin, pahimmillaan ne ovat kamalan räikeitä ja lähinnä potuttavat pelaajia.

Ben Lewis on työskennellyt pelien sisäisen mainonnan parissa ja teki Disneyllä tutkimuksen, jossa futuristiseen toimintapeliin ympättiin erilaisia pelimainoksia. Tulokset olivat melkeinpä ennalta-arvattavia.

Mitä siis tapahtuu, kun tuhansien vuosien päähän sijoittuvaan peliin isketään mainoksia pikaruuasta, tukkatarvikkeista, urheiluvekottimista sun muista, eikä mainoksia edes yritetä tuunata pelin maailmaan sopivaksi?

No, pelaajat eivät tykänneet, eivät sitten yhtään.

Lewisin tutkimusten johtopäätös onkin selkeä: jos mainos sopii ympäristöön ja pelin teemaan, myös pelaajat nielevät ne mukisematta. Jopa tykkäävät. Esimerkiksi Battlefield 2142:ssa olleet Discovery Channelin Future Weapons –ohjelman futuristiset aseet ja sotavarusteet sopivat pelin teemana kuin nappi silmään.

Lue lisää: When In-Game Ads Go Bad.

Lisää aiheesta

EA ja Massive pitkään sopimukseen pelien sisäisestä mainonnasta

EA: pelien sisäinen mainonta ei tule laskemaan hintoja

Lisää mainoksia peleihin – kansa hurraa

Sony ja Activision epäileväisiä pelien sisäisestä markkinoinnista

Lue lisää eDomesta

Arvostelu: Assassin’s Creed Director’s Cut (PC)

Arvostelu: Condemned 2 (PS3, 360)

Aurinko nousi, GTA4 warezina

Nintendon kevätjulkaisut, Wiiware saapuu toukokuussa

Osallistu Assassin’s Creed -kilpailuun – palkintona peli, huppari ja figuuri!

Pelisensuuri: EU:n viestintäkomissaari hakotiellä

Pornotähti himoitsee kovaa GTA-tykkiä

Retrokolikkopelien ääressä: Tetris

Sony bundlaa GTA4:n ja PS3:n

Koetko pelien sisäiset mainokset häiritsevinä?

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat