Uusimmat

Roolipelaajat! Obsidianin uusi rpg Pillars of Eternity julkaistiin!

27.03.2015 13:00 Jukka O. Kauppinen

Eihän teillä vain ollut mitään kalenterissa seuraavan muutaman viikon aikana? Roolipelilegenda Obsidian näet julkaisi uusimman teoksensa, Pillars of Eternity –roolipelin. Ja tiemmä luvassa on jokseenkin upean hurjaa ja koukuttavaa pelattavaa.

Varhaisempaa ennakkoamme lainatakseni:

Pillars of Eternity on parin vuoden takaisen Kickstarter-boomin menestyjiä. Miltei neljä miljoonaa taalaa kerännyt peli lupaa olla kuin 90-luvun klassiset Baldur’s Gatet ja Icewind Dalet konsanaan. Eikä lupaus tuntunut epärealistiselta, sillä kehitystiimi on täynnä miekkosia, jotka aikanaan tekivät juuri nämä pelit.

Toisin kuin Obsidianin ja Black Islen aiemmat, legendaariset pelit, Pillars of Eternity ei enää käytä Dungeons & Dragons –lisenssiä tai sen sääntöjä. Niiden tilalle on tehty oma maailma ja sääntöjärjestelmä, joissa kyllä tuntuu D&D:n henki, mutta myös oma luomisen ilo. Tämä näkyy ja tuntuu jo hahmoa luodessa, jolloin saa normaalien rotujen ja hahmoluokkien ohella valita itselleen kulttuuritaustaa ja ties mitä muita yksityiskohtia, joita kaikkia säestetään runsaalla taustamateriaalilla.

Pieni fantasiakylä sitä ympäröivine metsäalueineen ja luolastoineen toi heti mieleen D&D-pelit ja etenkin ne Baldur’s Gatet. Hyvällä tavalla. Questien ja hahmojen suunnittelu on perinteistä ja olo tuntuu heti kotoisalta, kuin olisi pitkän tauon jälkeen palannut suosikkipelin tai –kirjan pariin. Tämä ei toki yllätä, sillä tekijät osaavat kyllä hommansa, mitä tarinankerrontaan tulee.

Tykkäsin suuresti myös siitä, että hahmon ominaisuudet ja piirteet vaikuttavat keskusteluihin. Vähän väliä niissä pääsee Falloutin tai Baldur’s Gatejen tyyliin käyttämään dialogivaihtoehtoja, jotka aukeavat vain jos on tarpeeksi fiksu, karismaattinen, charmikas tai vaikka maagi. Hyvä homma, lisää tätä!

Pillars on myös siitä hieno ja tärkeä peli, että ilman sitä Obsidiania ei luultavasti olisi enää edes olemassa.

Kun huono onni kasaantuu, käy yrittäminen vaikeaksi. Vuonna 2012 South Park: The Stick of Truth viivästyi kerta toisensa jälkeen. Obsidianilla oli samanaikaisesti työn alla toinenkin iso peliprojekti, joka peruttiin. Tilanne näytti niin synkältä, että Obsidian Entertainment jouduttiin melkein sulkemaan.

Itse asiassa sulkemispäivä oltiin jo päätetty, mutta Pillars of Eternity -roolipelin Kickstarter-menestys käänsi kelkan. Projekti sai rahoituksen ja Obsidian vältti sulkemistuomion. Hyvä näin, sillä Obsidian Entertainmentin pelit ovat lähes järjestään timantteja, joskin usein hyvin, hyvin hiomattomia sellaisia.

Pelin joukkorahoitukseen osallistuneet saavat pelinsä tänään PC/Mac/Linux-alustoille. Muut voivat suunnata verkkokauppaan 42 euron kera. Höystetympi Royal Edition –painos maksaa lisäherkkuineen vaatimattomat 83 euroa.

Eternity on jo arvostelussa ja testaajamme Pekka Leinonen ehätti jo äimistelemään, että ”atm hottii shottii.”

Lisätietoja: http://eternity.obsidian.net/

 
Lisää aiheesta

Kickstarter pelasti roolipelitalo Obsidianin katastrofilta

Kickstarter-hitti Pillars of Eternity löysi julkaisijan, tukijat voivat huokaista helpotuksesta 

Obsidian käynnistää keväällä Kickstarter-projektin 

Obsidianin eeppinen roolipeli Pillars of Eternity saapuu maaliskuussa