Uusimmat

Velvet Sundown on monen pelaajan alati muuttuva seikkailupeli

09.09.2014 10:00 Jukka O. Kauppinen

JOK piipahti äskettäin ensimmäisen suurelle yleisölle tarkoitetun pelinsä julkaisseen Tribe Studiosin luona jutustelemassa, että minkäslainen tuo erikoiselta kuulostava monen pelaajan nettiseikkailu nyt oikein onkaan. Ja mikä se draamapeli oikein on?

Velvet Sundownin idea on sinänsä simppeli. Rakennetaan pieni pelimiljöö. Tällä hetkellä se on paratiisimerellä seilaava luksusjahti. Luodaan erilaisia skenaarioita, kuin tehtäviä tai erillisiä tarinoita, jotka kestävät noin tunnin. Heitetään laivaan joukko hahmoja, joista osaa ohjaavat ihmispelaajat. Katsotaan mitä tapahtuu.

Skenaariot on käsikirjoitettu ennalta seikkailu- ja mysteeripelien perinteiden mukaisesti, mutta ero perinteiseen on siinä, että jokainen skenaario on täynnä vaihtelevia tavoitteita ja valintoja. Kun skenaarioon liittyneet vähintään neljä ihmispelaajaa keskustelevat tarinan edetessä ja suorittavat hahmolleen määräytyviä tehtäviä, rakentuu kustakin pelikokemuksesta hyvin erilainen. Millaisia muita ihmisiä samaan peliin tulee mukaan? Miten he eläytyvät tapahtumiin ja kuinka hyvin he näyttelevät rooliaan? Mitä valintoja eri hahmot tekevät ja mille polulle se vie tarinaa?

Ville-Kalle Arponen avaa osaltaan polveilevan tarinankerronnan haasteita. Kun tarina ei ole yhden pelaajan yksi lineaarinen putki, vaatii se hurjasti sekä käsikirjoittajilta että tekniikalta. Tarinakokonaisuutta ja haarautuvia tarinapolkuja ei enää rakenneta post it -lapuilla seinälle, sillä jo viiden minuutin pelaamisen jälkeen erilaisia toisiinsa vaikuttavia muuttujia on jo kymmeniä. Pian satoja ja tuhansia. Kuka tekee mitä, missä vaiheessa ja miten se vaikuttaa ja mihin?

Lue koko artikkeli: Velvet Sundown -nettiseikkailu panostaa pelaajien väliseen draamaan

Lisää aiheesta

Final Fantasy XIV A Realm Reborn (PC, PS3, PS4)

Mr. WoWin testamentti

The Elder Scrolls Online (Mac, PC)

The Ship Online – ei ihan Titanic

Wiikon wanha: Normality

Wildstar (PC)