Virtuaalitodellisuus vaatii rutosti tilaa
Jos yksi asia on käynyt tähän mennessä selväksi, se on se, että virtuaalitodellisuuteen pääseminen maksaa aika paljon rahaa. Tämä ei kuitenkaan riitä, sillä lisäksi uusi teknologia vaatii paljon tilaa. Verkkoon päätyneet PlayStation VR -dokumentit kertovat, mitä Sonyn virtuaalitodellisuusratkaisu vaatii huoneelta.
Sonyn ohjeiden mukaan PlayStation VR -lasien käyttäjän on syytä varata vapaaksi raivattua pelitilaa 1,9 metriä leveä ja 3 metriä pitkä alue. Etäisyyttä PlayStation-kameraan puolestaan on syytä olla vähintään 0,6 metriä. Vaadittava alue on melko suuri, kun otetaan huomioon se, että PlayStation VR -laseja on tarkoitus käyttää pääosin istualtaan tai seisten, ei liikkuen.
Pelitilavaatimusta voidaan verrata HTC Viveen, joka vaatii vapaata tilaa parhaimmillaan vielä enemmän. Pelaajan liikkuessa vapaasti Vive-pelitilavaatimus voi nousta jopa 4,5 * 4,5 metriin. Istualtaan Vivea voi kuitenkin käyttää, vaikka tilaa olisi vain 2 * 1,5 metriä. Joka tapauksessa näyttää siltä, että virtuaalitodellisuus törmää samaan ongelmaan kuin aikanaan Kinect-kamera: pelitilaa tarvitaan enemmän kuin moni kykenee olohuoneeseensa pienellä vaivalla järjestämään.
Lähde: The Market for Computer and Video Games
Lisätietoja: www.playstation.com/fi-fi/explore/playstation-vr
Lisää aiheesta
Samsungilla on miljoona virtuaalitodellista käyttäjää