Uusimmat

Double Fine hylkää perinteisen kustantaja-julkaisumallin ja lähtee fanien kelkkaan

13.08.2012 12:45 Miikka Lehtonen

Tim Schaferin ja Double Finen keväinen Kickstarter-menestys on saanut jo aikaan suuria aaltoja. Kymmenet muut peliprojektit säntäsivät heidän vanavedessään keräämään palvelusta rahoitustaan, mutta merkittävämmin se muutti koko Double Finen kulttuurin. Hyvästi alihankintatyö, eläköön vuorovaikutus fanien kanssa!

Vaikka Double Fine on aina tehnyt erinomaisia pelejä, firmalla on ollut taloudellisesti vaikeaa. Niinpä he ovat tehneet sitä, mitä useimmat pelifirmat joutuvat tekemään: alihankintana pelejä muille huonoilla ehdoilla ja yleensä sellaisilla aiheilla, jotka eivät kamalasti kiinnostaisi. Mutta ei enää. Kerättyään yli kolme miljoonaa taalaa seikkailupelilleen Tim Schafer tajusi, että asiat voi tehdä myös paremmin.

Firman varatoimari tosin toteaa, että prosessi on ollut käynnissä jo kauemmin. ”Olemme vaihtamassa konsolipohjaisista tilausprojekteista suoraan asiakkaidemme kanssa tehtäviin peleihin ja free to play -projekteihin”, Justin Bailey kertoi. Tim Schaferin mukaan kehitys taas on luonnollista.

”Yritämme olla bisnesmallimme kanssa yhtä luovia kuin olemme peliemme kanssa. Etsimme aina uusia tapoja rahoittaa pelejämme, joten aina kun näemme uusia tapoja hankkia varoja, olivat ne sitten sijoittajaenkeleitä, Kickstarter tai jotain muuta, olemme todella kiinnostuneita. Vaikka mallit sitten vaikuttaisivatkin uusilta ja riskialttiilta. Sillä jos ollaan rehellisiä, mikä tahansa hakkaa pelien perinteisen rahoitusmallin. Se on kuin laina kamalalalla korkoprosentilla. Et näe penniäkään voittoja ennen kuin olet maksanut lainasummasi takaisin moneen kertaan ja joudut vielä yleensä vääntämään pelisi IP-oikeuksistakin.”

Kehitys sai alkunsa kun Steve Dengler, yksi näistä sijoittajaenkeleistä, hyppäsi kelkkaan männävuonna ja rahoitti Psychonautsin päivitykset ja Mac-version miljoonalla taalalla.

”Olen fani jolla on rahaa”, Dengler selitti. ”Siinä se suunnilleen onkin. Olen ollut Double Finen fani jo vuosikausia ja nyt voin auttaa heitä tekemään uusia pelejä heidän omilla ehdoillaan. Perinteisesti kehittäjä tarvitsee julkaisijan saadakseen pelinsä pelaajien käsiin ja perinteisesti se malli on aika yksipuolinen. Mutta yhdessä voimme muuttaa tämän. Minä haluan auttaa heitä tekemään heidän faneilleen mahtavia pelejä, koska minä olen yksi niistä faneista. Ja se on todella tyydyttävää.”

Onnea matkaan Timille ja Double Finelle!

Lähde: GamesIndustry.biz

Lisää aiheesta

Double Fine lähestyy 2,5 miljoonaa, Tim Schafer hölmöilee kameran edessä

Double Fine omistaa nyt kaikki Psychonauts-oikeudet

Huikeus! Psychonauts sai Achievement-päivityksen ja Mac-version

Lue myös

Mitä ihmettä, Half-Lifen G-Man Team Fortressissa?

Diablo 3:n päivitys kannustaa yhteistyöhön

7 Wonders (lautapeli)

Muropaketin uusimmat