Arvostelu: The Elder Scrolls Online: Morrowind on hieno paluu rakkaan fantasian maisemiin

11.07.2017 20:45 | Miikka Lehtonen | 1525

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Kun The Elder Scrolls Online julkaistiin muutama vuosi sitten, tulos oli ainakin minulle karvas pettymys. Peli oli selvästi keskeneräinen ja hyvin ongelmallinen tapaus. Useat päivitykset ja Morrowind-aiheinen lisälevy ovat kuitenkin tuottaneet vihdoin MMO:n, jota pelaa ilokseen.


Julkaisupäivä: Julkaistu / Tekijä: Zenimax Online Studios  / Julkaisija: Bethesda Softworks / Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox One / Testattu: PC / Laitevaatimukset: PC Windows XP tai uudempi, Core 2 Duo E4400, 2 Gt muistia, DirectX 9.0 -yhteensopiva näytönohjain, internet-yhteys  / Pelaajia: tuhansia / Muuta: Laajennus, vaatii alkuperäisen The Elder Scrolls Onlinen / Ikäraja: 18


Elder Scrolls Onlinen alkutaival oli kaikkea muuta kuin helppo. Julkaisukunnossaan peli tuntui Muropaketin arvostelun sanoja mukaillen betalta, joka ei ollut lähelläkään julkaisukuntoa. Kun raakileesta pyydettiin täyttä hintaa ja vielä kuukausimaksua päälle, suosio ei ollut kummoinen. Nostan Bethesdalle hattua siitä, että pelin ei annettu kuolla, vaan se on saanut vuosien varrella useita päivityksiä, suotuisamman rahoitusmallin ja nyt täysimittaisen lisälevyn.

Niiden tuloksena Elder Scrolls Online on muuttunut totaalisesta pettymyksestä ihan asialliseksi MMO:ksi.

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Jättihyönteisiä!

Morrowind-lisälevyn suurin myyntivaltti on tietenkin itse Morrowindin maa-alue, johon seikkailu pelaajat vie. Morrowindissä seikkailtiin alkujaan The Elder Scrolls -roolipelisarjan kolmannessa osassa, ja vaikka sen julkaisusta onkin kulunut pitkä tovi, on Morrowind on yhä monille se kaikkein rakkain Elder Scrolls.  Etenkin Elderien hardcore-faneille Morrowindillä on aivan erityistä merkitystä. Ei siis mikään ihme, että lisälevy tuntuu tarkoituksenmukaiselta nostalgiatripiltä. Ei kuitenkaan kyynisessä ”rahat pois faneilta” -mielessä, vaan pikemminkin niin, että kehitystiimi jakaa pelaajien rakkauden Morrowindiä kohtaan.

Lisälevyn suuri tarina pyörii Lord Vivecin, legendaarisen runoilijasoturin, ympärillä. Vivec oli yksi Morrowindin kolmesta kuolemattomasta jumalkuninkaasta, mutta äskettäin asiat ovat muuttuneet. Vivec nimittäin on kuolemassa. Jos Vivec kuolee, kyseessä ei ole vain uskonnollinen kriisi, vaan totaalinen katastrofi. Hänen voimansa kun suojelevat Morrowindin kansaa turmiolta. Niinpä pelaajan – tai pelaajien – vastuulle jää yrittää etsiä parannuskeinoja Viveciä vaivaavaan vitsaukseen.

Siinä sivussa koetaan tietenkin kamalasti muitakin tarinoita, joiden aikana pelaajat pääsevät kokemaan Morrowind-pelistä tuttuja paikkoja ja henkilöitä eri perspektiivistä. Tarinat eivät toki ole mitään pelikäsikirjoituksen parasta A-luokkaa, mutta MMO-mätöksi ihan viihdyttäviä. Välillä ratkotaan dekadenttien aatelisperheiden ongelmia, toisinaan selvitetään miksei paikallisesta kaivoksesta ole kuultu mitään pitkään aikaan.

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Positiivisesti vaihtelevat tarinat tarkoittavat myös vaihtelevaa pelattavuutta, jotka pyrkivät matkimaan niiden oikeiden Elder Scrolls -pelien mahdollisuuksia. Harvassa muussa MMO-pelissä esimerkiksi kirjaimellisesti hiiviskellään taskuvarkaana pitkin kaupunkia. Vaihtelu on kivaa, mutta usein tehtävistä tulee hieman viimeistelemätön olo. Jos tehtävän suorittaminen vaikka vaatii sitä, että pelaaja tiirikoi lukkoja ja ovia, olisi ihan kiva, jos tehtävää varten myös annettaisiin tiirikoita. Oli hieman rasittavaa ravata pitkin uutta ja tuntematonta pelialuetta etsimässä niitä myyvää kauppiasta, jotta pelissä pääsisi eteenpäin.

Morrowind-lisälevystä irtoaa pelattavaa noin 30 tunniksi, minkä jälkeen tarjolla on vielä uusi supervaikeaksi kehuttu raid-luolasto, sekä kokonaan uusi PVP-pelitila. Battlegroundsit ovat aiempia PVP-tiloja tiiviimpiä ja pelimäisempiä kokonaisuuksia, joissa vangitaan lippuja, harrastetaan deathmatchia ja kisataan kontrollipisteistä. Tiimit ovat pienempiä ja matsit ovat lyhyitä, kestoltaan noin 10-15 minuuttia. Tästä siis peukkua, sillä on todella kiva, että tarjolla on nopeampia ja helppotajuisempia PVP-pelitiloja kuin pääpelin eeppinen sotatila.

Ei siinä toki vielä kaikki, sillä mitäpä olisi MMO-lisälevy ilman uutta hahmoluokkaa?

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Luonnon puolesta!

Eräs Morrowindin ikimuistoisimpia juttuja oli sen todella outo ja erikoinen ympäristö. Taivaalla pyörivät (ja helvetin ärsyttävät) Cliff Racerit, jättisienet, järvissä seisovat kivitalon kokoiset hyönteisbussit ja muut oudot jutut muistetaan yhä, vaikka Morrowindistä ei olisi paljon muuta mieleen jäänytkään. Niinpä on ihan soveliasta, että pelin uusi hahmoluokka, Warden, on hieman kuin Dungeons & Dragonsin druidit. Harmoniassa luonnon kanssa elävät hiipparit pystyvät kutsumaan avukseen Morrowindin rikasta eläinkuntaa ja näin kokemaan ”Cliff Racer syöksyy taivaltaa naamalle” -kauhukokemuksen toisesta perspektiivistä.

Perinteiseen tyyliin Wardeneille on tarjolla kolme kykypuuta. Yksi keskittyy kanavoimaan jään voimia pelaajan puolustamiseen ja soveltuu näin tankkaamiseen. Toinen parantaa pelaajaa ja tämän liittolaisia luonnon voimilla, kolmas taas manaa avuksi villiä luontoa ja tekee kivasti vahinkoa. Perinteiseen tyyliin kolmen hahmoluokkakohtaisen kykypuun ohella Wardenit voivat hyödyntää ase- ja kiltakohtaisia kykypuita oman kykypalettinsa viimeistelemiseen.

Pelailin itse Wardeniani lähinnä DPS-henkisesti ja kokemus oli enimmäkseen kiva. Hahmoluokka noin yleisesti on hyvin suunniteltu ja sisältää paljon hauskoja ideoita, kuten mahdollisuuden valita, skaalautuvatko kyvyt magian vai staminan mukaan. Tämä nimenomainen idea on mahtava, sillä olisihan se nyt ikävää, jos muuten staminaa ja vaikka jousipyssyä varten rakennettu Warden ei voisi käyttää juuri lainkaan DPS-kykyjään, koska ne skaalautuisivat magia-ominaisuuden mukaan.

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Tasapaino tuntuu myös olevan kohtalaisen hyvin hallussa. Ennen Morrowind-lisärin julkaisua netti täyttyi porusta, jonka mukaan Wardenit oltaisiin betan aikana nerffattu pelikelvottomiksi, mutta ainakaan itse en moista huomannut. Yhdessä karhujeni ja muiden elukoideni kanssa pystyin seikkailemaan ilman ongelmia, joskaan en tietenkään mitään raideja tai muuta huippuluokan sisältöä lähtenyt kokeilemaan. Voi siis olla, että kun yksittäiset prosenttiyksiköt ratkaisevat, Wardenit eivät ole vaaditulla tasolla. Kasuaalimmin pelattuna ongelmia ei kuitenkaan ole, vaan Wardenit tuntuvat hauskalta ja tervetulleelta lisältä Elder Scrolls Onlinen hahmovalikoimaan.

Kolikon kääntöpuoli on, että uuden Wardenin aloittaminen vaatii aika eeppisesti grindausta. Suositut ja tehokkaat buildit vaativat nimittäin paljon kykyjä monesta eri kykypuusta. Ei riitä, että levelöi vain valitsemaansa Wardenin kolmesta kykypuusta ja siinä sivussa haluamiaan aseita, vaan on käytännössä pakko myös edetä killoissa ja tehdä paljon muuta sellaista sisältöä, jonka peliä enemmän pelanneet ovat todennäköisesti tehneet jo useaan kertaan.

Tätähän se Elder Scrolls Onlinen pelaaminen toki on. Moneen muuhun MMO:hon verrattuna pelin fokus ei ole niinkään siinä että juostaan tukka putkella level capiin ja sitten ajetaan raideja, vaan rauhallisessa ja seikkailuhenkisessä matkassa läpi Morrowindin outojen maisemien.

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Tätähän jo ihan pelaa!

Morrowind-testijaksoni suurin yllätys ei liittynyt varsinaisesti itse lisälevyyn, vaan Elder Scrolls Onlinen nykykuntoon. Päivitykset ja tuunaukset ovat parantaneet pelikokemusta siinä määrin, että se tuntuu jo ihan asialliselta. Ero julkaisukuntoon on oikeasti valtava.

Kesän 2017 Elder Scrolls Online onkin jo kypsän tuntuinen ja positiivisen erilainen MMO, jossa tarkoituksena ja ideana olisi ottaa rauhallisesti, kokea seikkailuita ja fiilistellä Morrowindin oudoissa maisemissa. Mielestäni MMO-pelien maailmassa tällaiselle kokemukselle on selvästi tilaa, joten peukkua pelin kehitystiimille tästä.

Alussa mainitsemani uusi rahoitusmalli – ei kuukausimaksua – tarkoittaa, että peli pitää rahoittaa jotenkin muuten, tässä tapauksessa pelin sisäisillä ostoksilla. Jos haluaa sukeltaa syvemmälle varkaiden tai salamurhaajien killan käänteisiin tai kokea monia niistä pelin kehutuimmista jutuista, ne pitää ostaa erikseen ja vieläpä kohtalaiseen hintaan. Siitä tosin nostan peukkua taas kehitystiimille, että kuukausimaksua pulittaville pelaajille ainakin suuri osa pelillisestä lisäsisällöstä on ilmaista.

Ongelmiakin riittää ja osa niistä on aika perustavanlaatuisia. Mielestäni pelin tosiaikainen pelattavuus ei vieläkään ole kovin hyvä idea MMO-pelissä. Taistelussa pelaajat heiluttelevat aseitaan kuin Elder Scrolls -peleissä konsanaan ja voivat keskeyttää ja torjua vihollisten iskuja. Suuret AOE-hyökkäykset taas pitäisi väistää tosiaikaisilla pyörähdyksillä. Koska nettipelit ja lagi, käytännössä hahmoni sai turpaansa vähän väliä, kun omalla ruudulla oikea-aikainen blokki tai väistö ei pelin mielestä mennytkään nappiin.

Taistelu tuntuu muutenkin todella pliisulta, koska esimerkiksi iskuissa ei ole minkäänlaista voiman tuntua. Molemmat vain heiluvat kuin heinämiehet pellolla ja kestopalkit laskevat miltei kuin omaa tahtiaan. Kyvyissä osuman tuntua onkin jo enemmän ja niiden käyttö on kivaa, mutta kokonaisuutena Elder Scrolls Onlinen taistelu on aika mälsää puuhaa. Harmi, koska sitä tietenkin MMO-pelissä riittää aika tavalla.

Killat ovat myös todella suuressa roolissa pelissä. Itse pelailin julkaisun yhteydessä suuressa ja aktiivisessa killassa, joka oli viimeisen kolmen vuoden aikana kutistunut kolmeen kasuaalipelaajaan. Tämä aiheutti melkoisia ongelmia, sillä pelissä ei ole esimerkiksi mitään NPC-vetoisia varustekauppoja tai edes mitään huutokauppaa, josta ostaa serverinlaajuisesti muiden pelaajien tekemiä varusteita. Killan jäsenet voivat myydä toisilleen tavaraa, joten jos ei halua itse craftailla kaikkia varusteitaan – tai luottaa sattuman pudottavan sellaisia hirviön ruumiista – olisi vähän pakko olla suuressa ja aktiivisessa killassa.

Elder Scrolls Online ei siis vieläkään ole peli kaikille, eikä se rehellisesti sanoen ole myöskään peli minulle. Aikani ei vain riitä siihen valtavaan työhön, joka peliin pitäisi panostaa, jotta siitä saisi mitään irti. Se ei kuitenkaan ole niinkään pelin vika, sillä se tekee omaa juttuaan, joka ei vain satu olemaan minun juttuni. Kesän 2017 Elder Scrolls Online tietää, mitä se haluaa olla ja tietää, kenelle se on suunnattu. Vuosien aikana julkaisut päivitykset ja tuunaukset, sekä kaikin puolin laadukas ja laaja Morrowind-lisäri ovat muuttaneet sen asialliseksi ja pelaamisen arvoiseksi MMO:ksi, josta moni voi saada paljon irti.

Kukapa olisi kolme vuotta sitten uskonut?

 

THE ELDER SCROLLS ONLINE: MORROWIND

”Paluu Morrowindin maailmaan kunnioittaa hienosti alkuperäistä Elder Scrolls III -seikkailua, mutta tuo muassaan myös herkullista uutta seikkailtavaa ja sisältöä.”