Uusimmat

Earth 2160 (pc)

21.09.2005 00:00 Jukka O. Kauppinen

Puolalaisen Reality Pumpin Earth-pelisarja on nauttinut suosiosta Keski-Euroopassa, vaikka se ei ole yltänytkään maailmalla listojen kärkeen. Earth 2140 ja Earth 2150 ovat kuitenkin olleet kelvollisia, joskaan ei niin mielikuvituksellisia taktiikkanaksuttelujen edustajia. Kolmas osa tähtää kuitenkin tosissaan listakärkeen.

Earthien tarina on yhtenäinen, peli peliltä edennyt kertomus, jossa seurattiin ensin ihmiskunnan tuhoisia sotia maapallolla, pakoa tuhoutuvalta planeetalta ja kuun asutusta lapio toisessa, pyssy toisessa kädessä. 2160:ssa ihmiskunta ei enää kiiku välittömän tuhon partaalla, vaan matkaa pitkin avaruutta. Suhteet eri ihmisryhmien välillä eivät ole kuitenkaan parantuneet, vaan faktiot yrittävät yhä nitistää toisensa hinnasta välittämättä.

Pohjimmiltaan Earth 2160 on perinteinen reaaliaikastrategia, joka pyörii jopa kliseisesti resurssien keräämisen sekä tukikohtien ja yksikköjen rakentamisen ympärillä. Sen suurempia taktiikoita ei taaskaan yleensä tarvita, vaan homma toimii isommissa tappeluissa tuttuun höyryjyrä-malliin. Tosin tätä rajoitetaan joukkojen maksimimäärillä. Kentät ovat toki kolmiulotteisia, mutta korkeuseroista ei tunnu olevan kummoista hyötyä, mitä nyt pelaajan kulkureitit saadaan kanavoitua pelintekijän mieleiseksi ylittämättömillä harjanteilla. Tekoäly ja skriptaus on tyypilliset – viholliset ja omat reagoivat minimaalisesti ja liikkuvat skriptien mukaan. Kamikaze-henkinen päätön syöksyminen vihollistuleen on täysin normaalia käytöstä joukoille.

Pelissä on kuitenkin myös siinä määrin virkistävämpää toimivuutta, että sitä ei kannata kipata ”mälsä klooni” -koriin. Resurssien keräämiseen ei tarvitse kiinnittää sen kummempaa huomiota, kunhan keräimet käskee kerran hommiinsa. Tukikohtien rakentaminen on kuin modulaarisen avaruusaseman virittelyä – kaiken täytyy olla liitoksissa toisiinsa, eikä vain jonnekin lämäistynä. Tehtävissäkin on sopivasti vaihtelua – välillä soditaan puhdashenkisesti, välillä taas vähän tutkitaan, etsiskellään ja seikkaillaankin.

Sotiminen on perustasoisen sujuvaa, mutta se saa teknisen tutkimuksen myötä hyvää lisämaustetta. Pelaaja määrittelee mitä tutkimuslaitokset milloinkin säätävät ja lykkää sotakoneisiinsa uusia asetekniikoita, panssareita, suojakenttiä ja muita vimpaimia. Tämä tekee pelaamisesta heti pykälää mielenkiintoisempaa, kun tulokset näkyvät nopeasti sotajoukon koostumuksessa.

Earth 2160 on kaikkineen visuaalisesti näyttävä, pikkunäppärä naksustrategia, joka parantaa selvästi edellisosistaan. Se ei edelleenkään mullista genreä ja pelaaminen on korostetusti sitä samaa kuin genren muissakin peleissä, mutta toteutus on kokonaisuutena hiottu ja toimiva. Pelattavaakin riittää yllin kyllin eri faktioiden näkökulmista kulkevissa kampanjoissa.

Tekijä: Reality Pump
Julkaisija: Zuzzex
Testattu: pc
Saatavilla: pc
Pelaajia: 1
Laitevaatimukset: P4 1500 MHz, 512 Mt, 256 Mt 3d-näytönohjain
Pelin kotisivu: earth2160.com