Uusimmat

DeepMindin AlphaStar tekoäly murskasi maailman parhaita StarCraft II -pelaajia erin 10-0

25.01.2019 16:18 Muropaketin toimitus

Googlen alla toimiva DeepMind esitteli eilen neuroverkkoja hyödyntävää AlphaStar-nimistä StarCraft II -tekoälyä suorassa lähetyksessä. Tekoäly onnistui peittoamaan sekä Team Liquidia edustavan Grzegorz ”MaNa” Kominczin että tämän joukkuetoveri Dario “TLO” Wünschin.

StarCraft 2 -otteluita pelattiin täysin normaaleilla säännöillä CatalystLE-kartassa siten, että sekä AlphaStar että vastustaja valitsivat Protossit. AlphaStarin reaktioaika oli rajoitettu 280 millisekuntiin, mutta tämä hallitsi peliä syöttämällä ja lukemalla suoraan StarCraft 2:n otteludataa, eikä tämän tarvinnut siksi liikuttaa karttaa lainkaan.

AlphaStar hyödynsi otteluissa täysin uudenlaisia strategioita, joita on nähty hyvin harvoin ihmisten välisissä peleissä. Varsinkin tekoälyn hyödyntämä 50 Stalkerin taktiikka oli äärimmäisen tehokas, joskin lähinnä siksi että tekoäly pystyi mikromanageroimaan joukkojaan täydellisesti. AlphaStar onnistuikin peittoamaan sekä MaNan että TLO:n erin 5-0.

Tekoäly oli harjoitellut otteluita varten 14 päivän ajan pelaamalla itseään vastaan. Tekoäly ehti kuitenkin oppia 14 päivän aikana noin 200 ihmisvuoden edestä StarCraftia. Lopuksi AlphaStarista testattiin myös helpompaa versiota, joka oli harjoitellut vain seitsemän päivän ajan ja joka joutui siirtelemään myös pelikarttaa ihmispelaajien tavoin. MaNa onnistui peittoamaan helpomman tekoälyn.

AlphaStarin kehitykseen ja tekniseen toimintaan voi tutustu Googlen julkaiseman kattavan analyysin muodossa, joka löytyy täältä.