Uusimmat

Ohjaajan visio Metal Gear Solid -elokuvasta on hämärä ja uhkarohkea – ottaa mukaan koko pelisarjan?

07.08.2018 15:45 Muropaketin toimitus

Kong: Skull Islandin ohjaaja Jordan Vogt-Roberts on valmistellut Metal Gear Solid -pelisarjaan perustuvaa elokuvaa jo viisi vuotta. Nyt hän on kertonut tarkemmin visiostaan ja paljastanut myös alustavia kuvituksia.

Metal Gear -pelisarja on yksi pelihistorian pisimpiä ja tarinaltaan monimutkaisimpia luomuksia. Useille vuosikymmenille sijoittuvassa pelisarjassa on kymmenittäin keskeisiä hahmoja, uskomattomia juonenkäänteitä ja lukemattomia ikonisia kohtauksia. Jo tämän vuoksi Metal Geariin perustuva elokuva kuulostaa haastavalta, ellei jopa mahdottomalta toteuttaa.

Kong: Skull Island -elokuvan ohjaaja Jordan Vogt-Roberts on kuitenkin valmistellut Metal Gear -peleihin perustuvaa elokuvaa jo viisi vuotta. Hänen projektinsa kansaa nimeä Metal Gear Solid, mutta kaikesta päätellen hän laskee mukaan kaikki Metal Gear -kaanoniin kuuluvat pelit.

Tuoreessa haastattelussa Vogt-Roberts paljastaakin, että hänellä ja käsikirjoittaja Derek Connollylla on yllättävä lähestymistapa Metal Gear Solid -elokuvaan. Yksityiskohtiin menemättä Vogt-Roberts kertoo, ettei elokuva perustu vain yhteen peliin tai tiettyyn tarinan aikakauteen, vaan se ottaa huomioon koko pelien fiktiivisen historian.

”Kaikki pelien aikajanat ovat oikeastaan olemassa, koska ne osoittavat sodan toistumisen ajan kuluessa”, Vogt-Roberts kuvailee. ”Joten nyt on jo oikeastaan mahdotonta kertoa vain yhtä tarinaa. Tarvitaan mukaan koko pääjuonne, josta pelissä on kysymys.”

On siis epäselvää, mille aikakausille elokuva tulee sijoittumaan ja mitä hahmoja se tulee sisältämään. Vogt-Roberts on kuitenkin vahvistanut, että Big Boss ja Solid Snake olisivat molemmat mukana tarinassa, kuin myös ensimmäisestä MGS-pelistä tuttu Cyrborg Ninja ja tietysti sarjan nimikkolaite, jaloilla kulkeva Metal Gear -tankki.

Vogt-Robertsin mukaan Jurassic World: Kaatunut valtakunta -elokuvasta tunnetun Connollyn käsikirjoituksessa on myös ”erilainen lähestymistapa peliin perustuvaan elokuvaan” ja jopa ”erilainen lähestymistapa elokuvien kolminäytösrakenteeseen”.

Vogt-Roberts ei myöskään aio vältellä Metal Gear -pelien kahjoja puolia. Hideo Kojiman luomassa pelisarjassa on aina kulkenut vakavien teemojen rinnalla hassuttelua ja äkkiväärää huumoria, ja kaikki tämä outous pyritään tuomaan myös elokuvaan.

”Luulen, että on olemassa tapa tukeutua Metal Gearin kummallisuuksiin, oikkuihin ja erityispiirteisiin – ja ihmisethän unohtavat, että Metal Gear on huvittava”, Vogt-Robert kuvailee.

Metal Gear Solidin elokuvaoikeudet omistaa Sony, jonka kerrotaan nähneen Connollyn tuoreimman käsikirjoituksen ja antaneen siitä palautetta. Lopullisesti elokuvan tulevaisuutta ei ole kuitenkin vielä varmistettu.

Alla olevalla Colliderin haastatteluvideolla Vogt-Robert kertoo perusteellisesti ajatuksistaan projektin suhteen ja esittelee myös tilaamiaan alustavia kuvituksia elokuvaa varten.