Uusimmat

Alan Wake – pimeyden uhka

16.02.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Suomalainen Remedy-pelitalo työstää kaikessa hiljaisuudessa tulevaa Alan Wake -toimintaseikkailuaan. Pelistä ei ole tähän mennessä nähty julkisuudessa paljoakaan. Viime vuoden E3-messuilla Remedy demosi noin kymmenen minuutin mittaisella demollaan uutta grafiikkateknologiaansa, mutta siinä samalla demo oli myös myös vakuuttava osoitus Alan Waken potentiaalista.

Varsinaista pelaamista ei pelistä ole tosin nähty vieläkään, mutta luulisi ettei firman tarvitse etsiä tuotokselleen kustantajaa. Päinvastoin, halukkaita saa varmaankin käännyttää ovelta pois.

Remedy näyttäisi nyt kulkevan enemmän seikkailu- kuin toimintapelin suuntaan, sillä uutukaista voi kuvailla Grand Theft Auton, Silent Hillin ja Twin Peaksin risteytykseksi. Alan Wakea pelataan kolmannesta persoonasta.

Wake on kirjailija, jonka ongelmat alkavat kihlatun muusan kadotessa. Silloin Wake lakkaa näkemästä painajaisia, joihin hänen menestyskirjansa pohjautuivat. Wake lähtee rentoutumaan Pride Fallsin pikkukaupunkiin, mutta siellä vasta käykin huonosti. Alan makaa kihlattuaan muistuttavan naisen kanssa, alkaa jälleen nähdä painajaisia ja ryhtyy jälleen kirjoittamaan. Ongelmaksi nousee se, että kauhuvisiot alkavat käydä toteen.

Remedy on kehittänyt peliä varten uskomatonta tekniikkaa, jolla Pride Fallsin kaupunki herätetään henkiin. Valaistus on täysin dynaaminen, ja päivän ja yön kiertokulku oli varjoineen kaikkineen mahtava. Pimeys on Wakelle uhka, sillä pimeydessä mystiset hahmot uhkaavat kirjailijan henkeä, joten on ensisijaisen tärkeää löytää valonlähteitä ja pysyä niiden lähellä.

Kokonaisuutena Alan Wake jäi vielä hyvin mystiseksi, mutta siltä uskaltaa varmasti odottaa seuraamme pelin kehitystä mielenkiinnolla.

Thomas Puha

Haastattelussa Alan Waken pelisuunnittelija Petri Järvilehto

Oliko tämä projekti mielessänne, kun kehititte Max Payne 2:ta?

Ei missään nimessä. Siinä vaiheessa, kun Max Payne 2 saatiin valmiiksi, käytimme aika paljon aikaa parhaan mahdollisen konseptin etsimiseen. Teimme hyvin paljon tuotantoa edeltävää valmistelutyötä. Halusimme löytää sellaisen konseptin, josta saadaan hyvä peli ja josta myös itse sytymme, jotta löytäisimme oman intohimon tekemiseen. Max Paynen jälkeen takki oli sen verran tyhjä, että siinä meni oma hetkensä.

Max Paynessa oli paljon toimintaa ja vähemmän seikkailua, mutta Alan Wake näyttää olevan sen vastakohta?

Selkeästi nyt ei puhuta toiminnasta samalla tavalla kuin Maxissa, jossa oli lähes pelkästään räiskintää. Nyt tarinapohjainen toimintapelaaminen on paljon voimakkaammassa osassa. Samalla intensiivinen ja elokuvamainen toiminta on selkeästi yksi niistä jutuista, joiden tekemisestä me todella pidämme. Alan Wake tulee sisältämään hyvin intensiivistä toimintaa, mutta ei pelkästään sitä.

Alan Wake näyttää kerrankin sellaiselta peliltä, jossa loistava tekniikka edesauttaa pelattavuutta ja tunnelmaa?

Kyllä. On hyvä fiilis, kun pystymme tekemään itse kaiken tarvittavan teknologian. Saamme siten teknologian suoraan kiinni pelattavuuteen ja pelattavuudesta kaiken irti. Emme tee pelkästään ruudulle nättejä kuvia, vaan pystymme teknologian avulla rakentamaan dynaamista toimintaa.

Minkälaisia inspiraationlähteitä Alan Wakella on?

Ehdottomasti Twin Peaks ja muut samantyyppiset tv-sarjat sekä Stephen Kingin kirjat.

Kingin tarinat sijoittuvat aina pieniin idyllisiin amerikkalaisiin kaupunkeihin…

Joo [naurua], klassinen, idyllinen periamerikkalainen pikkukaupunki on aika voimakas asetelma, se on kaikille välittömästi tuttu. Pelipuolella sitä ei ole käytetty kunnolla oikeastaan koskaan. Se tuntuu omalla tavallaan tuoreelta, mutta kuitenkin tutulta.

When is it done?

Emme vielä kerro julkaisupäivämäärää.

Alan Wake
Tekijä: Remedy
Versiot: Pc ja seuraavan sukupolven konsolit
Julkaisu: tiedättehän… kun se on valmis