Uusimmat

Army of Two –haastattelu – räiskintää kahden pelaajan voimin

27.03.2008 16:38 Markus Muhin

EA:n Army of Two saapui kauppojen hyllyille hetki sitten. Enimmäkseen suotuisan vastaanoton saanut toimintapeli painottuu poikkeuksellisen paljon nimenomaan kahden pelaajan co-op-meininkiin.

Saimme haastateltavaksemme Army of Twon avustajan tuottajan Matt Turnerin, joka kertoo meille tämän PS3:lle ja Xbox 360:lle julkaistun pelin saloista.

Voisitko kertoa Army of Twossa grafiikkamoottorista? Mitä sillä on tarjottavanaan?

Kyseessä on Unreal Tournament 3 -moottori. Se on mahtava työkalu sillä se on monipuolinen ja helposti muokkailtavissa. Se toimii todella hyvin.

Pelin päähenkilöt Salem ja Rios pitävät naamareita kaikissa trailereissa ja ennakkokuvissa. Miksi pelissä ylipäätään on naamarit? Voiko pelaaja poistaa tai muokata niitä? Oletteko huolestuneita miten hyvin pelaajat voivat samaistua naamioituihin hahmoihin?

Naamarit näyttävät hienoilta ja pelottavilta. Pelin aikana voi ostaa erilaisia naamareita, mutta niitä ei voi ottaa kokonaan pois. Hahmojen kasvot kyllä nähdään pelin välianimaatioissa.

Aikaisemmissa haastatteluissa olette maininneet, että pelin ympäristö ei ole tuhottavissa, sillä halusitte keskittyä tekoälyn ohjaamiin vihollisiin. Millaisia vaikutuksia tällä on pelattavuuteen ja miten aiotte välttää kilpailijoittenne tekemiä virheitä, kuten valtavien vihollislaumojen toistuvasti lähettäminen pelaajaa vastaan epätodellisista paikoista?

Älykkäämmillä vihollisilla, joita on vaikeampi tappaa ja jotka eivät pelkästään nojaa suuriin joukkoihin. Pelaajan täytyy käyttää taktiikkaa vihollisten nujertamiseen, joten pelkkä ampuminen ja juokseminen ei riitä. Tällainen systeemi tarjoaa paremman pelikokemuksen, sillä pelaajan pitää harkita tekemisiään ja tekoäly tarjoaa haastavan vastuksen sen sijaan, että pelissä olisi pelkkiä hienoja räjähdyksiä ja kaatuilevia puita.

EA julkaisi vastikään Army of Two -sarjakuvan – mitä yhteyksiä pelin ja sarjakuvan tarinoiden välillä on? Tarjoaako sarjakuva enemmän tietoa hahmoista ja SSC organisaatiosta?

Tarinat ovat suoraan yhteydessä toisiinsa. Sarjakuvasta lukija oppii enemmän hahmoista ja SSC:stä. Kyseessä on hieno teos.

Army of Twota saatetaan pitää pelkästään yhtenä uutena kolmannen persoonan räiskintänä. Mikä todella erottaa Army of Twon kilpailijoista?

AO2 on rakennettu alusta alkaen yhteistyö-peliä ajatellen. Muissa peleissä yhteistyömoodi voi olla yhtenä lisäominaisuutena mutta AO2 on yhteistyötä. Yhteistyö on pelin keskeinen ominaisuus.

Varhaiset videot antoivat sen käsityksen että pelissä olisi vahva komediallinen puoli. Onko tämä edelleen totta? Miten komedia sovittuu tämän tyyppiseen toimintapeliin?

Muistele klassisia kyttä-kaveri elokuvia. Samalla tavalla kaksi päähenkilöä suhtautuvat toisiinsa. Se toimii todella hyvin.

Millaista ladattavaa sisältöä peliin on tulossa?

En voi kertoa mutta paljon on tulossa!

Miten PAI-moodi varmistaa, että pelin tekoäly, erityisesti tiimikaverin teköäly, välttää kömpelöt virheet kuten päin seiniä kävelemisen?

Käytämme monimutkaisia avoimen maaston navigaatiojärjestelmiä sekä ohjelmointia.

Pelin videoilla näkyy vain harvoja vihollisia samalla ruudulla. Onko pelissä myös suurempia taisteluja isompien vihollisarmeijojen kanssa?

Kyllä.

Miten aggrometer-mittari toimii?Punainen hehku ja yhtäkkinen läpinäkyvyys tuntuvat hieman sopimattomilta pelin muuten realistiseen ulkoasuun.

Jos pelaaja saa vihollisen huomion kiinnitettyä itseensä, hahmo alkaa hehkua punaisena. Hehku lisääntyy sen mukaan mitä enemmän aggressiivisuutta kerää. Tämän vastakohta on se, jos partneri kerää aggressiivisuutta ja vihollinen ei kiinnitä toiseen pelaajaan huomiota. Tällöin pelaajan hahmo muuttuu läpinäkyvämmäksi. Tämä osoittaa, että hahmon huomaamattomuus kasvaa. Käytämme tätä ominaisuutta työkaluna, joka kertoo pelaajalle milloin tämä kerää tai välttää vihollisten huomiota.

Mukana on paljon erilaisia kykyjä ja taitoja. Minkälaisia kykyjä pelistä löytyy ja miten saatte ne pidettyä intuitiivisina ja helppoina käyttää?

Pelaajalle opetetaan liikkeitä tarkasti ja annetaan liikkeistä pelin aikana muistutuksia. Loppua kohden pelaaja ei edes tajua käyttävänsä niitä…

Viime aikoina monet pelitalot ovat hylänneet perinteisen moninpelin mahdollisuuden kokonaan ja keskittyneet teoksissaan kokonaan verkkopeliin. Mistä luulette tämän johtuvan? Onko Army of Twossa mahdollisuus pelata kaverin kanssa samalla konsolilla?

Ao2:ssa voi pelata jaetun ruudun moninpeliä. Syy verkkomoninpelin suosioon on sen yleistyvä käytännöllisyys ja luotettavuus. Verkkopeli myös tarjoaa paremman pelikokemuksen.

Onko mukana muita uusia lisäyksiä kuin verkkomoninpeli uudelleenpeluuarvoa lisäämässä?

Versus-moodi tarjoaa uutta sisältöä ja peli itsessään on hyvin pitkäikäinen.

Monien peliharrastajien mielestä uuden sukupolven konsoleilla ei ole ollut tarpeeksi yhteistyöhön nojaavia pelejä. Aikooko EA kehittää lisää tällaisia pelejä Army of Twon jälkeen?

Siitä on ollut keskustelua, mutta varmaa tietoa ei kuitenkaan vielä ole.

Kuinka pitkä kampanja on?

Noin 8-10 tuntia.

Miksi moninpelissä voi olla vain neljä pelaajaa? Voisitko hieman kertoa, miten tämä toimii? Mitä muita moodeja moninpelistä löytyy yhteistyön lisäksi?

Kaikki moninpelin moodit ovat kaksi vastaan kaksi –tyyppisiä. Pelaajille asetetaan tavoitteita, joista kaksi tiimiä kilpailevat ansaitakseen rahaa. He voivat tappaa toisensa kuin myös ei-pelattavia hahmoja joita tulee vastaan. Tiimi, jolla on aikarajan loppuessa eniten rahaa, voittaa.

Millaisia muutoksia tai lisäyksiä Army of Twohon tehtiin julkaisun lykkäännyttyä?

Paljon pikkujuttuja. Hahmon terveysmittaria kehiteltiin, pelattavuutta paranneltiin, valaistusta hiottiin ja muutama juttu myös poistettiin.

Army of Twon aseita voi muokata monilla eri tavoilla, ovatko nämä mahdollisuudet lähinnä kosmeettisia vai myös käytännöllisiä (kuten tarkkuuden parantaminen)? Ovatko myös moninpelin aseet muokattavissa?

Moninpelin aseita ei voi muokata, mutta kaikki kampanjan päivitykset ovat käytettävissä. Piippu lisää aseen voimaa, lipas ammuksia ja niin edelleen. Jopa tuunaus voi tehdä aseesta tehokkaamman.

Kuinka monta erilaista asetta pelissä on?

30.

Tullaanko peli edelleen julkaisemaan Saksassa ja tuleeko se olemaan sensuroitu versio?

Peliä ei julkaista Saksassa ollenkaan.

Kiitämme XCN-verkostoa yhteistyöstä haastattelun toteutuksessa.

 

Army of Two
Tekijä: EA
Julkaisija: EA
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivu: http://www.suomi.ea.com/games/9222/

 

 

 

Lue lisää eDomesta

Army of Two (PS3, 360)

Army of Two –ennakko (PS3, 360)

EA lupaa historiansa värikkäintä pelivuotta

Myös Army of Two –räiskintä ilmestyy sarjakuvana

Lost: Via Domus (PC, PS3, 360)

Nostradamus: The Last Prophecy (PC)

Pokémon Battle Revolution (Wii)

Professor Layton and the Curious Village (DS)

Viva Piñata (PC)