Uusimmat

Godfather – Kummisetä on yhä hyvissä voimissaan

21.03.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Godfather on yksi kevään suurimmista pelijulkaisuista. Pelistä on kohkattu ja sitä on odotettu. Siihen on liitetty kuuluisia nimiä Marlon Brandosta Francis Coppolaan. Mutta mitä on täsmälleen ottaen luvassa?

Alussa pelaaja löytää itsensä tulimeren keskeltä räjäytetyn ravintolan jäänteiden seasta. Paikalle saapuu pari kilpailevaa mafiosoa viimeistelemään hommat. Peli opettaa alkuun perustoiminnot, minkä jälkeen tarina alkaa. Pelin kantavana idea on doniksi pääsemisen ohella isän murhan kostaminen.

Pikaisen ensikokeilun pohjalta Godfatherin ohjaus tuntuu napakalta ja toimivalta jalan liikuttaessa. Ajaminen tuntuu sen sijaan heikolta. Hommasta on selvästi haluttu tehdä kaikille pelaajille todella helppoa, mikä tuntuu virheeltä.

Godfather antaa pelaajille suppean liikevalikoiman, ja muutenkin pelissä tuntuu olevan reippaasti vähemmän elämää kuin GTA:ssa, mutta vähempi tarjonta on teknisesti hyvin toteutettua. Tämä tuntuu etenkin hahmon käskyttämisessä.

Tappeluissa on helppoa lukittua haluttuun kohteeseen ja ottaa tästä kiinni painamalla molemmat olkanapit pohjaan. Painamalla tällöin oikeaa analogitikkua ylös voi suorittaa nyrkiniskuja. Kohdetta voi retuuttaa painamalla tikkua oikealle tai vasemmalle. Jos kohde on polvillaan, hänet nostetaan takaisin jaloilleen painamalla vasenta tikkua ylös. Ohjaus toimii hyvin myös tulitaisteluissa. Toisaalta päähahmo ei pysty hyppimään tai kiipeämään, joten pystysuunnassa ei Godfatherin maailmassa liikuta.

Vuoden 1945 New York ei ole yhtä tyhjä kuin aikaisissa demoissa. Grafiikka on tosin kaksipiippuinen juttu – hahmot ovat saaneet osakseen selvästi enemmän yksityiskohtia kuin taustat. Sisätilojen kuvitus ei ole kummoista, tiet ovat omituisen leveitä eivätkä rakennukset ole kovin yksityiskohtaisia. Hahmot sen sijaan ovat etenkin lähikuvissa todella elävän oloisia ja uskollisia elokuvalle. Pätevä ääninäyttely vahvistaa tätä. Kontrasti taustojen ja hahmojen välillä on PS2-versiossa kuitenkin suuri.

Godfather tuntuu kuitenkin pelaajan tiukasti otteessaan, eikä se anna sellaista vapautta kuin ehkä toivoisi. Ratkaisu on kuitenkin perusteltu, jos tarinan toimivuus sitä edellyttää. Ja kyllähän Corleonen pappa naruja vetelee vaikka haudasta…

Mario Puzon kirjoihin perustuva Kummisetä-trilogia on yksi elokuvahistorian suurista teoksista. Trilogiassa käsitellään Corleonen mafiaperhettä sekä sotkuisia suhteita ja mafian omalaatuista arvomaailmaa.

Francis Ford Coppolan ohjaama ja käsikirjoittama ensimmäinen Kummisetä valmistui kovien paineiden alla. Studio ei pitänyt Coppolan näyttelijävalinnoista, mutta Robert Duvallista, Al Pacinosta ja James Caanista tuli elokuvan ilmestymisen jälkeen supertähtiä. Parhaiten elokuva muistetaan sen upeiden kohtauksien ohella Marlon Brandon huikeasta suorituksesta kummisetänä.

eDome palaa pian aiheeseen täysimittaisen arvostelun merkeissä.

Thomas Puha

Lisää kummisetää

Tekijä: Electronics Arts LA
Julkaisija: Electronics Arts
Tulossa: PS2 ja Xbox (testattu), Xbox 360, PSP, pc – 23.3.2006
Pelin kotisivu: Godfather