Uusimmat

The Babylon Project

01.08.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Vuosi on 1999. Sierran Babylon 5 – Into the Fire Space Combat Simulator oli hyvää vauhtia tulemassa valmiiksi, kunnes syyskuun lopulla kaikki tiedonkulku fanien ja tekijöiden välillä päättyi. Syyskuun 21. päivä Sierra ilmoitti peruuttaneensa Babylon 5 – Into the Fire, Desert Fighters sekä Orcs: Revenge of the Ancient -pelien kehityksen. Suurimman kohun aiheutti kuitenkin Babylon 5-pelin peruutus, josta alkoi suuri pelaajien kansannousu. Vihaisia kirjeitä tulvi Sierralle ja sähköpostia lähetettiin lukemattomille julkaisijoille.

Virallinen pelin pelastusyritys alkoi, mutta muutamat fanit päättivät samalla aloittaa omat peliprojektinsa. Particle Systemsin Independence War -pelin pohjalle aloitettiin ”Buda 5” -pelin tekeminen, kun taas Volition Incorporatedin FreeSpace 2 -pelin päälle rakennettiin uutta Babylon 5 -peliä nimeltään ”The Babylon Project”.

The Babylon Projectin suunnittelu alkoi 1999 lokakuussa Andy ”Reaperman” Poulastidesin johdolla. Aluksi projektin ympärille valmistui erinäisiä aluksia vailla päämäärää sekä tehtäväkokeiluja, joita ei tulla koskaan näkemään varsinaisessa pelissä.

Aikaa kului ja projekti löysi hiljakseen reitin satamaansa…

Ennusmerkkejä

The Babylon Project perustuu Joe Michael Straczynskin luomaan Babylon 5 -maailmaan ja on pohjimmiltaan avaruusräiskintä X-Wing / Wing Commander hengessä. Newtonmaista lentomallinnusta TBP:stä on turha etsiä, vaan sitä etsivien täytyy turvautua toisiin Babylon 5 -peleihin, kuten Buda 5 ja Babylon 5: I’ve Found Her.

The Babylon Project on rakennettu Volitionin Freespace 2 -pelimooottorin pohjalle, jota on myöhemmin paranneltu vuonna 2002 julkaistun pelimoottorin sekä tehtäväeditorin lähdekoodin avulla. Tällä hetkellä projektia työstää 29 enemmän tai vähemmän ahkeraa henkilöä. Henkilöstö on jaettu alusten mallintajiin, teksturoijiin, äänisuunnittelijoihin, käsikirjoittajiin, ohjelmoijiin sekä tehtäväsuunnittelijoihin.

Mallintajat tekevät työnsä pääasiassa Caligarin Truespacella sekä 3DSMAXilla. Aikaisemmin 3DSMAXin 3d-mallit piti kääntää monen mutkan ja ongelman kautta ensin Truespacen .cob formaattiin ja vasta sitten Freespace-sarjan käyttämään .pof-muotoon. Uuden kääntöohjelman ansiosta 3d-mallien luonti on kuitenkin nykyään paljon helpompaa.

Teksturoijat ja muut 2D-taiteilijat hallitsevat Photoshopin ja muiden kuvankäsittelyohjelmien käytön. Lähes kaikki tekstuurit, efektit ja taustagrafiikat on tehty alusta asti itse.

Yogi ’Black Sheep’ Loeschner on tehnyt suurimman osan työstä äänisuunnittelun saralla, johon kuuluvat niin ääniefektit kuin myös tehtävien aikana kuultavan puheen prosessointi. Nykyään Yogi työskentelee ammattimaisena äänisuunnittelijana, mutta antaa ajoittain apua myös vanhalle peliprojektilleenkin. Kunniamaininta menee myös Ian Andrewsille ja Mauri Majanojalle, jotka vastaavat koko uusimman Raider Warsin julkaisun ääninäyttelyn organisoinnista ja toteutuksesta.

Tehtäväsuunnittelijat työstävät tehtävät FreeSpace 2:sen mukana tulleella FRED2-ohjelmalla, joka on erittäin helppokäyttöinen ja monipuolinen työkalu. Erilaisten muuttujien ja syy-seuraus ketjujen ansiosta tehtäväsuunnittelijoilla on erittäin vapaat kädet. Suurin osa ajasta kuluu tosin bugien metsästämiseen ja vaikeusasteen hiomiseen.

Päättymätön sota

Projektin ensimmäinen julkaisu tapahtui vuoden 2001 lokakuussa lyhyen Maa-Minbari demokampanjan muodossa, jonka päämääränä oli periaatteessa tuoda The Babylon Project suuren yleisön tietoisuuteen. Jo tällöin useat ylistivät pelin tasoa ja Babylon 5 -tunnelmaa, vaikka lentomallinnus ei ollut uskollinen JMS:n scifi-maailmalle. Maa-Minbari sota oli periaatteessa ns. ’teknologiademo’, joka näytti tiimi oli saanut aikaan. Pelattavaa oli vain viiden tehtävän verran.

23.5.2003 julkaistiin pelin toinen versio. Julkaisun päätarkoituksena oli antaa yhteisölle uusia aluksia ja muuta leikittävää. Monet projektista riippumattomat alkoivat työstää omia fanitehtäviään, jotkut jopa käänsivät muista B5-modeista uusia aluksia Babylon Projectiin. FreeSpace 2:n lähdekoodin muokkaus ja käyttö alkoi näkyä projektin edetessä.

Kolmannen julkaisun suurin uudistus mahdollisti pelaamisen ilman FreeSpace 2:sta, kiitos lähdekoodia työstävän Source Code Projectin. Muutos on suuri, sillä nyt peliprojekti oli lopultakin kaikkien halukkaiden ulottuvilla. Muutaman sadan megatavun imurointi tarjoaa pelattavaa kymmenien tuntien edestä.

Myös grafiikat saivat suuren kasvojenkohotuksen lähdekoodimuokkauksien avulla. Vanha pelimoottori on viritetty yliteholle ja pärjää nyt vertailussa uudempien tulokkaiden kanssa.

Myös pelattavaa tuli kolmosversiossa rutkasti lisää Raider Wars -kampanjan muodossa. Raider Warsissa Altair-järjestelmässä kärsitään ongelmista kaappareiden kanssa, mitä pelaaja lähtee selvittämään apujoukkojen kera. Kampanjaa on moitittu vaikeaksi, mutta vaikeusaste on jätetty tarkoituksella haastavaksi. Pääsuunnittelija Ian Andrews haluaa pelaajien ajattelevan muutakin kuin lähimmän vihollisaluksen tuhoamista. Onko järkevämpää keskittyä perässä roikkuvan hävittäjän vai suojeltavan rahtialuksen kimpussa pyörivän piraatin tuhoamiseen? Haastetta ei silti kannata pelästyä, viisi eri vaikeusastetta takaavat että kaikki pelaajat voivat nauttia kampanjasta.

Tulevaisuuden suunnitelmissa on julkaista kaikki Babylon 5-alukset yhteisölle, korjata ilmaantuneita bugeja ja kohentaa grafiikkaa. Parannukset eivät silti tule rajoittumaan yksinomaan grafiikkaan.

Tekeillä on myös yli 40 tehtävän Maan Allianssin sisällissota-kampanja, joka tulee olemaan projektin pääkampanja. Babylon 5 -sarjaa seuranneille on luvassa monta tuttua tapahtumaa, yllätyksiä, uusia ystäviä ja pettureita. Sille ei kuitenkaan anneta vielä valmistumisajankohtaa, tehtävien ja puheroolien paljouden vuoksi. Työ on vielä pahasti alkutekijöissään.

Sotaan mukaan?

The Babylon Project tarjoaa pelaajille kiivastempoista, räjähdystäytteistä ja kaoottista avaruusräiskintää. Ilotikku on lähes ehdoton, mutta pelata voi myös näppäimistön ja hiiren avulla. Jos olet vielä innokas tarinankertoja ja kiinnostunut omien tehtävien ja taistelujen luonnista, niin pelin FRED2_Open-editori on helppo oppia ja käyttää. Eli kuka tahansa voi tehdä peliin lisää tehtäviä ja jakaa niitä muille pelaajille. Vielä toistaiseksi FRED2_Open ei ole laatunsa osalta aivan FS2_Openin tasolla, sillä ongelmia löytyy enemmän tai vähemmän vielä jokaisesta julkaistusta versiosta. Molemmat kuitenkin kehittyvät nopeaa tahtia. Kuka tietää mitä uutta seuraavat kuukaudet tuovat mukanaan.

The Babylon Projectista nauttimiseksi pelaajan ei tarvitse olla Babylon 5 -fani, vaan peli tarjoaa paljon kelle tahansa, joka on kiinnostunut rennosta avaruusräimeestä. Sen mukana tulee eeppisiä taisteluita, karkkia silmille, Christopher Franken musiikkia, mahdollisuus luoda omia taisteluja ja lupaus tulevista päivityksistä ja lisäosista.

”The Babylon Project was our last best hope for peace. A self-contained world five miles long, located in neutral territory. A place of commerce and diplomacy for a quarter of a million humans and aliens. A shining beacon in space, all alone in the night. It was the dawn of the third age of mankind, the year the great war came upon us all. This is the story of the last of the Babylon stations. The year is 2259, the name of the place is Babylon 5.”

Mauri ”Darkblade” Majanoja

Tehtäväsuunnittelija, ääninäyttelijä ja puheprosessoija – The Babylon Project

Kiitokset myös Juho ”Mr. Fury” Lehdolle ja Tuomas ”Lt. Cannonfodder” Kankolalle lisätiedoista.

The Babylon Project