Arvostelu: Game Dev Tycoon on hauska, mutta liiankin yksinkertainen simuseikkailu videopelibisneksessä

26.02.2018 20:30 | Ilari Hauhia

Monet nuoret haaveilevat nykypäivänä oman pelistudion perustamisesta. Nyt pelien parissa työskentelyä voi harjoitella mobiililaitteille käännetyn Game Dev Tycoonin voimin, joka tarjoaa helpon ja hauskan laskeutumisen pelibisneksen maailmaan.


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: Greenheart Games / Julkaisija: Greenheart Games / Saatavilla: Android, iOS, PC, Linux & Mac / Testattu: Android – Samsung Galaxy Note 5 / Pelaajia: 1 / Peliä pelattu arvostelua varten: neljä tuntia


Pelialalla ei ole helppoa ja uuden nuudelibudjetilla elävän tulokkaan tulee ponnistaa pohjalta sekä kaukaa historiasta.

Game Dev Tycoon alkaa suoraan pelihistorian alkuajoista, Commodore 64:n sekä PC:n valtakausilta, joille aloittelevan pelidevaajan tulee kehittää alkeellisia tekstiseikkailuita. Ensimmäiset videopelit myyvät korkeintaan tuhansia kappaleita eikä ahkerankaan kehittäjän palkkakuitti huimaa päätä.

Pelikehittäjän onneksi videopelien suosio kasvaa ajan kuluessa, ja pian markkinoille alkaa virrata Ninvento TES:in sekä Vonnyn PlaySystemin kaltaisia konsoleita. Konsoleille kehitetyt pelit tekevät paremmin kauppansa, ja kohta yhden miehen koodiluola muuttuukin liikevaihdon kasvaessa parin pelinkehittäjän ministudioksi.

Reilusti Kairosoftin vuonna 2010 julkaisemaa Game Dev Storyä muistuttavan Game Dev Tycoonin tapauksessa pelihistorian tuntemuksesta on selkeää hyötyä. Eri konsoleiden menestys korreloi vahvasti tosielämän vastineiden kanssa, jolloin esimerkiksi Ninvento TES menestyy paljon Venan Master V:tä paremmin.

Pelien kehittäminen itsessään on hyvin helppoa. Tulevalle teokselle valitaan alustan lisäksi sopiva nimi, aihealue ja genre. Pelistudion kasvaessa ja tekniikan kehittyessä kehitettävälle pelille voi valita myös kohderyhmän.

Pelien suunnitteleminen vaatii maalaisjärjen käyttämistä.

Zombieräiskinnät kannattaa kohdentaa aikuiselle yleisölle, kun taas aakkosten opettelua edistävä opetuspeli toimii paremmin lapsille. Kun aihealueeksi valitaan maailmanloppu, sopii sen genreksi roolipeli tai seikkailu, ei kasuaalipeli. Roolipeleissä tärkeää on tasojen suunnittelu sekä tarina, siinä missä urheilupelissä kannattaa keskittyä erityisesti toimiviin pelimekaniikkoihin.

Pelkän pelien suunnittelun lisäksi pelaaja joutuu ohjaamaan pelistudion kasvamista. Vanhoja ja alisuoriutuvia työntekijöitä voi joutua potkimaan pihalle uusien ja innokkaiden kokelaiden tieltä. Myös työtehtävät kannattaa jakaa eri kehittäjien kesken tasaisesti, eikä taitavaa graafikkoa kannata pakottaa koodaamaan pelimoottoria.

Lisäksi pelistudion johtajan tulee vastata markkinoinnista, tiedottamisesta sekä fanien miellyttämisestä. Fanit saattavat esimerkiksi pyytää käyttöönsä vanhentuneen pelimoottorin lähdekoodia. Antamalla pelimoottorin modaajien käyttöön pelistudio saa osakseen myönteistä PR:ää, mutta toisaalta vanhan pelimoottorin voisi myös myydä eteenpäin muille studioille rahaa vastaan.

Pelaajan tulee ohjata myös teknologian kehitystä. Koodaajien taitojen karttuessa tarjolle saapuvat muun muassa kehittyneempi tekoäly, paremmat ääniefektit ja dynaaminen pelimaailma.

Game Dev Tycoonin vahvuus sekä suurin heikkous on sen yksinkertaisuus. Game Dev Tycoon tarjoaa mobiilipelille myönteistä helppoa pelattavuutta, sillä managerointia voi harjoittaa lyhyissäkin erissä. Oman pelistudion kasvamisen seuraaminen tuntuu mukavalta ja pelikriitikoiden päät räjäyttävän pelihitin luominen saa oikeasti hymyn huulille.

Toisaalta Game Dev Tycoon saattaa olla joidenkin mielestä myös aivan liian helppo. Pelistudiota on hyvin vaikea saada konkurssiin, sillä vaikka pankkitili menisi miinukselle, annetaan pelaajalle uusi mahdollisuus vielä moneen otteeseen erilaisten hätälainojen muodossa.

Vaikeustasoa voi tosin halutessaan nostaa niin sanotulla ”piraattipelimuodolla”, jossa pelipiratismi syö reippaasti pelistudion katetta. Piraattipelimuoto luotiinkin alun perin näpäyttämään Game Dev Tycoonia laittomasti ladanneita piraatteja.

Pelistudiolle kertyy loppua kohden helposti ylenpalttiset määrät rahaa, jolle ei ole järkevää sijoituskohdetta. Parin miljoonan mainoskampanjat eivät paljon kutita, kun rahaa on satoja miljoonia, jokaisen pelin tahkotessa muutaman kymmentä miljoonaa lisää.

Kuten tosielämässä, ei isoihin rahoihin tähtäävän pelistudion johtajan kannata ottaa turhia riskejä. Helpoin tie menestykseen löytyy muutamasta varmasta aihe/genre-yhdistelmästä ja luottoalustasta. PC:lle julkaistu, aikuiseen makuun kehitetty zombie-toimintaseikkailu on lähes varma hitti, josta voi työstää lukemattoman määrän jatko-osia. Tämän vuoksi suuri osa konsoleista sekä aiheiden ja genrejen yhdistelmistä voi helposti jäädä kokonaan kokematta.

5,49 euroa maksavaa Game Dev Tycoonia voi kuitenkin suositella rentoa ja helppoa managerointipeliä kaipaavalle mobiilipelaajalle. Korkeampaa vaikeustasoa etsivät peliyrittäjät voivat puolestaan haastaa itsensä esimerkiksi perustamalla itsenäisen pelistudion tosielämässä.

GAME DEV TYCOON

4

Game Dev Tycoon on hauska, joskin helppo, pelialaa käsittelevä managerointipeli, jota voi hyvillä mielin suositella bussimatkojen ajanvietteeksi.”