UUSIMMAT

Ensituntumat: Mortal Kombat 11:n betan perusteella luvassa on hyvin verinen ja hyvin onnistunut tappelupeli

01.04.2019 20:30 | Skye Borg

Mortal Kombat 11:n viime viikolla järjestetty betatesti antoi hyvin rajatun kurkistuksen huhtikuun lopussa julkaistavaan peliin. Tutut palikat ovat paikallaan, ja mättösarja jatkaa uskollisesti 2D-tyylin linjallaan. Kaikki tuntuu hyvin tutulta, mutta harvat uudistukset ovat viimeisteltyjä ja tervetulleita.

Mortal Kombat 11:n betatestissä ei päästy rajattomasti rellestämään eri moodeissa, eikä varsinaisessa julkaisussa olevaa tarinamoodia nähty vielä lainkaan. Tarjolla oli ainoastaan online-matseja sekä pelisarjalle tuttu Tower Mode, joka tarjoaa yksinpelaajalle tekoälyn ohjaamia vastustajia.

On vielä hieman epäselvää, kuinka taisteluparien mätsäys Mortal Kombat 11:n verkkopelissä tapahtuu, mutta betatesti viittaa samantasoisten pelaajien yhdistämisen tapahtuvan pelissä voittoputken pituuden perusteella.

Aloitushahmoja tulee Moral Kombat 11:ssa olemaan 25, mutta betassa tarjolla oli näistä vain viisi: Scorpion, Baraka, Skarlet, Kabal ja Jade. Viidellä hahmolla pelaamaan lähteminen tuntui alkuun hyvin rajatulta, mutta jo pelkästään näin pieneen rosteriin saa valtavasti vaihtelua hahmojen personointiin tarkoitetuissa valikoissa. Jokaiselle hahmolle on luonnollisesti tarjolla useita skinejä, joita on uudistettu tyylikkäästi yksityiskohtia lisäten. Pelin edetessä pelaajan valittavaksi avautuu enemmän asuja. Myös maskeja sekä päähineitä voi muutella halutun tyylin mukaiseksi. Asusteiden lisäksi jokaiselle hahmolle voi valita mielensä mukaan käyttöön jonkin useista aseista. Niiden merkitys tuntui olevan lähinnä kosmeettinen, mutta yhtä kaikki huomasin valitsevani aseita hartaudella.

Jokaisella taistelijalla on valikoissa tarjolla etukäteen rakennettuja perussettejä, jotka sisältävät yhdistelmän erilaisia liikkeitä. Pelaaja pystyy muuttamaan ja muokkaamaan näitä kykyjä. Taitoja ja liikkeitä voi lisätä ja poistaa oman halunsa mukaan. Näin omasta suosikkihahmostaan voi rakentaa enemmän omaan pelityyliin sopivan taistelijan.

Pelaajalla on mahdollisuus kehittyä yhden hahmon todelliseksi taituriksi ja silti käyttää samaa hahmoa usealla eri tavalla. Harmillista on, että alussa kykyjä eli liikkeitä voi asettaa jokaisella hahmolle vain kolme kappaletta. Hahmoille voi kuitenkin tallentaa monta erillistä settiä ja vaihdella niitä esimerkiksi vastustajan tai mielialan mukaan. Pienellä viilauksella saman taistelijan voi rakentaa sekä lähitaistelijaksi että kauempaa enemmän torjuvaa taistelutyyliä käyttäväksi ja taktisemmaksi ottelijaksi.

Entä sitten se tärkein eli taistelu?

Koska Mortal Kombat 11 jatkaa perinteisellä 2D-linjallaan, monesta nykyisestä taistelusarjasta poiketen, on tuloksena astetta yksinkertaisemman tuntuinen kokonaisuus. Tämä ei tarkoita sitä, että pelaaminen olisi helppoa tai että vauhtiin pääsisi ilman pientä kompuroimista. Mortal Kombat tuntuu edelleen pelisarjalta, joka on parhaimmillaan veteraanin käsissä, mutta joka myös antaa aloittelijalle runsaasti tilaa vain temmeltää ja huitoa.

Mortal Kombat 11 panostaa peruselementteihin ja hioo nyt taistelumekaniikkaansa täydellisyyteen asti.

Hauskaksi pelaamisen tekee se, että kentälle voi rynnätä ilman treenaamista ja kombojen opettelemista. Hakkaamalla hulluna nappeja, kuten itse tein, pärjää melko pitkälle ja menosta nauttii vaikka tulisi turpaan. Hahmojen introt sekä voittotuuletukset (joissa on myös valinnanvaraa) ovat näyttäviä, ja samalla ne tuovat dramaattisuutta itse hakkaamisen keskelle. Kombot, iskut, väistöt ja hypyt sulautuvat toisiinsa saumattomasti – peruselementteihin ei ole tullut juurikaan muutoksia.

Toisinaan Mortal Kombat 11 tuntui jostain syystä hieman raskaalta, ikään kuin tyrmäyksen jälkeinen nouseminen, eteneminen ja jopa torjuminen olisi tehty tahallisen tahmaiseksi.

Taktisempaa pelaamista kaipaavat päätyvät pian opettelemaan hahmolle asetetut erikoisliikkeet, ja näissä Mortal Kombat 11 onkin parhaimmillaan. Oikein ajoitettu isku tai erikoistorjunta voi aiheuttaa suurta vahinkoa vastustajassa. Hahmot tuovat mukanaan mitä erilaisimpia kykyjä, ja jokainen pelaaja löytää melko pian omat suosikkinsa. Henkilökohtaisesti kovimmin kolahti pelisarjassa vain kertaalleen aiemmin nähty Skarlet, joka pystyy manipuloimaan verivirtoja taisteluiden aikana. Viiltävien terien lisäksi nainen pystyy muodostamaan verestä heitettäviä palloja, teleporttaamaan itsensä vastustajan taakse sekä manipuloimaan vastustajan omaa verta tämän kukistamiseksi.

Pelinäyttöön on lisätty hahmojen elinjanaa kuvaavan viivan lisäksi kaksi muuta erillistä mittaria. Niistä ensimmäinen kertoo erikoishyökkäysten käytössä olevasta tehosta, ja toinen mittaa pelaajan mahdollisuuksia torjua hyökkäyksiä. Nähtäväksi jää, haittaavatko kolme erillistä mittaria näytöllä pidemmän päälle pelikokemusta vai sulautuvatko ne kokemuksen karttuessa osaksi peliä.

Mittareiden uudistumisen lisäksi peliin on tuotu nk. Fatal Blow.

Hyvin tehokas hyökkäys pystyy aiheuttamaan järkyttävää tuhoa vastustajassa – ja mikä parasta, se voi tasoittaa taistelua huomattavasti. Fatal Blow on parhaimmillaan, kun pelaajan oma happi on hyvin vähissä. Pöydän saa käännettyä hyvin ajoitetulla käskyllä, jota seuraa näyttävä animaatio brutaalista iskusarjasta.

Brutaali on hyvä sana kuvaamaan koko peliä, sillä verta ja lähikuvia ei todellakaan ole säästelty. Yksityiskohdat heräävät eloon ruudulla irvokkaalla tavalla, kun viikate lävistää vastustajan kallon, mutta mikään näytöllä nähty ei tietenkään tule yllätyksenä Mortal Kombat-sarjan faneille. Kaiken sitoo yhteen rajoitettu 2D-tila, joka pistää keskittymään ydintekemiseen eli taisteluihin.

Vaikka rajoitettu beta antoi vain pienen maistiaisen tulevasta, on luotto Mortal Kombat 11 -peliin kova. Pienet uudistukset on tehty pelaajia silmällä pitäen, eikä pelisarjaa ole uudistettu vain huvin vuoksi.

Mortal Kombat 11 julkaistaan PlayStation 4:lle, Xbox Onelle, Nintendo Switchille ja PC:lle 23. huhtikuuta.