Uusimmat

Hornet Leader (PC)

27.10.2008 16:44 Jukka O. Kauppinen

Pitkän linjan strategiaharrastajana on surullista nähdä, että lupaava sotapelin idea sählätään surkealla toteutuksella. Ei niin, että strategiapelit olisivat olleet juuri koskaan teknisiä mestariteoksia, mutta F/A-18 Hornet -hävittäjäpommittajalaivueen uraa kuvaava strategia ei yksinkertaisesti lämmitä sitten yhtään.

Lupausta toki olisi. Ajatus hävittäjäpommittajalaivueen taistelujohtajan asemasta on viehättävä. Valitaan tehtävään sopivat koneet, lentäjät ja varusteet, sitten ohjataan ryhmä voitokkaasti tehtävän läpi.

Sääli ettei lupaus vain toteudu. Peli on ruma ja epäselvä. Käyttöliittymä on surkea ja hidas. Tehtävät toistavat samaa kaavaa ja yksinkertaisesti tylsistyttävät.

Toki yritystä löytyy. Tarjolla on neljä kampanjaa, joissa rökitetään niin Libyaa vuonna 1986 kuin Pohjois-Koreaa tänään. Kampanjat ovat tosin käytännössä aivan samanlaisia, mitä nyt vastuksen taso vähän vaihtelee. Pelaaja katselee maalikarttaa, valitsee sieltä sopivaksi katsomansa kohteen, varustaa laivueen lennolle ja lähettää miehensä surman suuhun.

Käytännössä pelaaja lähettää tehtävään ryhmän F/A-18-koneita, joiden on tuhottava joukko maa- ja ilmamaaleja. Vastassa on poikkeuksetta ylivoimainen rykelmä vihollishävittäjiä, jotka suojaavat kohdetta yhdessä erilaisten IT-ohjusasemien kanssa. Pelin hupi syntyykin siitä, kun yrität ensin valita koneille sopivan aselastin ja sitten raivaat pommittajille reitin täsmä- tai rautapommin pudotusetäisyydelle. Ja yrität saada jonkun kavereistasi takaisin kotiinkin.

Käytännössä tämä oli helpoimmillakin vaikeustasoilla käsittämättömän vaikeaa. Alivoimalla sekaan ja kuolemaan, näin se toimii.

Oikeastaan peli on pohjimmiltaan muutamalla neliöllä pelattava korttipeli, jossa hyökkääjä ja puolustaja siirtävät lentokoneita vuorotellen, sitten laukovat ohjuksia ja leikkivät kurvatappelua, kun mustalla pelilaudalla kuvatut lentokoneet eksyvät samalle ruudulle.

Hornet Leaderin voisi melkein tiivistää niin, että peli kiinnostaa alkuvaiheen resurssihallinnan ja alustavien päätösten ajan, mutta varsinaisen taistelun alkaessa se lerpahtaa hetkessä. Ruma, epäselvä ja takkuava toteutus yhdistyy kaupan päälle omituisiin bugeihin ja jopa pelin kaatuiluun. Vaikka idea on hyvä, toteutus takkuaa niin pahoin että jouduin lopulta yksinkertaisesti pakottamaan itseni Hornet Leaderin ääreen varmistuakseni, etten ole ymmärtänyt jotain aivan väärin. En ollut . Tämä vain on yksinkertaisesti huonosti tehty strategiapeli. Se ei ole ehkä ihan Vältä-peukun arvoinen täyskatastrofi, mutta kyllä melkoinen puritaani saa olla että tätä jaksaisi vääntää.

 

Tekijä: Dan Verssen Games, Storm Cloud Creations
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows XP, Athlon 64 X2 3800+, 2 Gt muistia, GeForce 7900GT
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows 98/NT4/ME/2000/XP/Vista, Pentium 400 MHz, 128 Mt muistia
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: Hornet Leader

Lue myös

City Life 2008 (PC) 

Close Combat: Modern Tactics (PC) 

Crusaders: Thy Kingdom Come (PC)

Democracy (PC) 

Gary Grigsby’s War Between The States (PC)

Multiwinia (PC)

Sid Meier’s Civilization Revolution (PS3, 360)