UUSIMMAT

Icewind Dale (PC)

24.08.2000 00:22 Jukka O. Kauppinen

Kun Diablo II ryski markkinoille ovet paukkuen saivat muut roolipelit väistyä. Niinpä Interplay lykkäsi Icewind Dalen julkaisua Euroopassa noin kuukaudella, jotta pölyn laskeutuessa markkinoille mahtuisi muitakin. Päätöstä voi luonnehtia varsin fiksuksi, sillä Icewind on siitä lähtien roikkunut tasaisesti top-listoilla ja tarjonnut Diablo II:lle hyvän vaihtoehdon. Siinä missä iso D on lähinnä yksinkertainen mätkintäpeli, johon on puhallettu seikkailuhenkeä, on Icewind Dale jatkoa lähes puolentoista vuosikymmenen ajan eläneelle roolipelisaagalle kotimikroilla. Taustalta löytyy muun muassa Fallouteista tuttu Black Isle Studios.

Pikkukartasta näkee helposti mitä on jo tutkittu. Seikkailun edetessä aukenee pelaajalle yhä uusia alueita tutkittavaksi. Tarinan tärkeät vaiheet kuvataan visuaalisesti näyttävillä kuvasarjoilla.

Icewind Dale sijoittuu Advanced Dungeons & Dragons –roolipelijärjestelmän synnyttämään Forgotten Realms-maailmaan, jossa suuri määrä eri rotuja elää harmonian ja jatkuvan konfliktin eri välimuotojen merkeissä. Peli käyttää AD&D:n toisen laitoksen sääntöjä mikä on toisaalta hyvä, toisaalta varsin negatiivinenkin seikka. Toisaalta tuttuihin sääntöihin turvauduttaessa on tarjolla valmis pelimaailma hahmoineen, rotuineen ja toimintakaavoineen. Mutta yksi AD&D:n ärsyttävimmistä ominaisuuksista on myös kaavamaisuus, joka estää eri hahmoluokkia käyttämästä milloin mitäkin asetta tai varustetta. Kerran seppä aina seppä – kumma kun taikuri ei pysty edes pitämään kädessään miekkaa tai kypärää päässä, vaikka miten vaikeaa sen heiluttelu olisikin.

Alussa pelaaja luo kuusi hahmoa käsikassaroikseen seikkailuun. Kunkin hahmon tärkeimmät ominaisuudet voi valita kuudesta rodusta (ihminen, haltia, kääpiö jne), kahdeksasta ammatista (joita voi myös yhdistellä, esimerkiksi soturi/varas tai soturi/druidi) ja suuntautuminen hyvään tahi pahaan. Hahmon perusluonteen tultua selväksi valitaan muutama aloituskyky useista kymmenistä taidoista ja taioista. Kuvien esimerkkihahmojen lisäksi kuvista näkyy Icewind Dalen erittäin selkeäs ja käytännöllinen inventaariojärjestelmä. Esineitä varustetaan tai annetaan toisille yksinkertaisesti raahaamalla ne haluttuun paikkaan.

AD&D:n säännöistä valittamisen jälkeen Icewindistä kuitenkin paljastuu erittäin hyvä roolipeli, jota monet ovat pitäneet kesän parhaana seikkailujulkaisuna. Peli käyttää Baldur’s Gatesta ja Planescape: Tormentista tuttua pelirunkoa, jota on sittemmin kehitetty hieman eteenpäin.

Seikkailun runko ja ympäristö ovat näin ollen taatun tuttua tavaraa. Eikä sisällössäkään ole valittamista. Saman tekijätiimin laajan ja erityisesti pitkäjänteisyyttä vaatineen Planescapen jälkeen Icewindissä on kuitenkin lähdetty kokeellisemmalle linjalle. Hengeltään melkeinpä ainutlaatuisen Planescapen jälkeen Icewind on kevyempi räminä. Sen voi jopa luokitella roolipelihenkiseksi hack’n’slash-mäiskeeksi. Seikkailua ja tehtäviä toki riittää mutta meininki painottuu varsin pitkälle toimintaan ja taisteluun.

Eikä haittaa, meininki on näet hyvää. Peli on toteutettu taidolla ja antaumuksella. Kaunis ulkoasu ja kohtuullinen animointi täydentyy onnistuneella äänimaailmalla. Taustamusiikit vaihtuvat toisinaan tilanteen mukaan, ja äkillisesti vaihtuva musiikki voi hyvinkin hyppäyttää pelaajaa kun kulman takaa rynnistää kasa vihollisotuksia. Äänet antavatkin seikkailun tunnelmalle melkoisen bonuksen. Myös pelattavuus on suurimmaksi osaksi hyvin hallussa. Pelijärjestelmä on monipuolinen ja erilaisia aseita, varusteita ja taikoja riittää ylenmäärin. Käyttöliittymää sopiikin kehua sillä se tiivistää kaiken esille kerrassaan poikkeuksellisen selkeästi. Erityisen toimintojen fiksu sijoittaminen pikanäppäinten taa miellyttää. Hahmosta riippuen saa 2-4 asetta, taikaa ja esinettä hiirellä toimiviin pikavalikoihin, joihin pelaaja voi halutessaan määrittää sopivat näppäinoikotiet. Itse asiassa lähes kaikkiin toimintoihin voi määritellä pikanäppäimen, joten pelin saa kustomoitua vaivattomasti juuri itselleen mieluisaksi. Niinpä pelattavuuskin on todella hyvä.

Vuoren solassa käydään julmaa kamppailua. Onnistuneesti hiipimistaitoaan käyttänyt varkaamme on löytänyt ryhmän edestä koko lauman örkkejä.

Esittelyssä Icewind Dale (sivu 2)    24.08.2000


Kryptassa joukko valmiiksi hengettömiä hirviöitä taistelee olemassaolostaan.


Yksi AD&D:n päättömistä ominaisuuksista: epärealistisen pitkät lepotauot. Ei kukaan huomaa vaikka levättäisiinkin viikko luolaston eteisessä, eihän?

Koska kyse on erityisen runsasta miekanheiluttelua tarjoavasta seikkailusta täytyy taistelujärjestelmään paneutua tarkoin. Henkilökohtaisesti vanha kunnon vuoropohjainen järjestelmä (ah ne SSI:n kultalaatikkoiset AD&D:t) on pysyvä suosikkini. Taisteleminen oli strategiapelimäistä, taktikointi monipuolisempaa ja tekemisiin pystyi keskittymään rauhassa. Nykyinen reaaliaikahössötys tuottaa hieman ongelmia, mutta ratkaisu on onneksi löytynyt. Tapahtumat voi pysäyttää välilyönnillä käskytyksen ajaksi ja pysäytyksen voi määrätä automaattiseksi tiettyjen asioiden tapahtuessa. Näin pelaaja voi näprätä rauhassa taikojen ja esineiden parissa, määrätä kohteet ja seurata taistelun kulkua kunnes tapahtumiin puuttuminen tulee ajankohtaiseksi.

Omien äijien tekoäly tosin ei ole kovin kummoinen sillä vihollismörkin kuoltua tyypit saattavat jäädä seisoskelemaan paikallaan. Mahdollisuudet tuntuvat olevan välillä 50:50 uuden kohteen valinnan tai huilaustuokion välillä. Lisäksi tekoälyn ja reaaliajan yhdistelmä tuottaa ylimääräisen ongelman, kun äijät yrittävät päästä valitun kohteen kimppuun kierrellen ja kaarrellen ympäriinsä. Onneksi tietokoneen ohjaamat vihollisotukset ovat yhtäläisen pölkkyjä. Taistelut ovat silti hauskoja kokemuksia, ainakin jos ei tule turpaan. Vastustajia on paljon ja montaa sorttia, ja ahkeran tallentelun myötä pelaaja voi kehittää omalle poppoolleen sopivia taktiikoita. Jouset ja muut pitkän kantaman aseet ovat perussuosikkeja, mutta varusteista ja vastuksesta riippuen myös lähitaisteluaseilla on runsaasti käyttöä. Osa pelaajista harrastaa myös mielenkiintoisia taikojen yhdistelmiä. Taistelut eivät ole mitenkään kaavamaisia, vaan eri tilanteisiin vaaditaan hyvinkin monenlaisia selviytymistaktiikoita.

Seikkailun vaikeustaso on varsin hyvin kohdallaan. Puzzlet eivät ole kovinkaan vaikeita kunhan vain jaksaa koluta ja jututtaa ihmisiä. Ja hiukkasen miettiä päälle. Uusia pelimaailmaa asuttavia mörköjä tulee vastaan sopivan tasaisesti joten myös jännitys ”mitäs tuossa luolastossa mahtaa vaania” säilyy, eikä uuteen käytävään koskaan uskalla rymistää suinpäin

Paikoittain pelaajalle tarjotaan huikeita visuaalisia efektejä.

Icewind Dale osoittautuikin erinomaiseksi kevyempään kastiin kuuluvaksi toiminta-roolipeliksi. Peli kallistuu hitusen Diablo-tyyppiseen mätkeeseen, mutta tarjoaa myös kunnollisen juonen, tunnelman sekä erittäin kattavan AD&D-pelimaailman. Peluu ei ole pelkkää käytävissä könyämistä ja vastaantulevien hirviöiden listimistä, vaan taustalla on myös muita motiiveja. Juonta en kuitenkaan paljasta, kerrottakoon vain että yllättäviäkin käänteitä tapahtuu ja kuusihenkisen ryhmän harteilla on varsin raskas taakka. Pelaaja itse on kuitenkin varsin pihalla suurimman osan pelistä. Pahaa tapahtuu ja ihmisiä pelottaa – mutta mikä oikein on pielessä, siinä kysymys. Juonen haarat solmitaan yhteen vasta aivan loppuvaiheessa. Lineaarisuudestaan huolimatta tarinaan jääkin koukkuun, mitä edesauttaa myös hyvin ajoitettujen ja tasapainotettujen tapahtumien virta.

Nykypäivän standardien mukaan pelistä löytyy myös moninpeli, joka toimii sekä paikallisverkossa että Internetin yli. Satunnaiset moninpelituttavuudet löytyvät MPlayer-palvelun kautta. Moninpeliä en testannut mutta raporttien mukaan peli on usean pelurin voimin erinomaista ja mukaansatempaavaa hupia. Pelin sisältö ei varsinaisesti muutu vaan mukana olevat 2-6 pelaajaa hallitsevat yhtä tai useampaa hahmoista. Näin yhdellä pelaajalla ei ole yhtä suurta taakkaa esimerkiksi taisteluissa.

Icewind Dalea voi kuvata ehkäpä parhaiten todella hauskaksi kokemukseksi. Sen parissa viihtyy hyvin jatkuvan toiminnan, tapahtumien etenemisen ja hyvän tasapainon ansiosta.

 

Icewind Dale

Black Isle Studios/Interplay

PC

 

Kiitämme Sanuraa hyvästä yhteistyöstä Icewind Dalen parissa.