Metal Gear Solid 2 -ennakko (PS2)

11.03.2001 15:49 | Muropaketin toimitus | 339

E3-messuilla näytetty MGS2:n esittelyvideo sai mielestään jo kaiken nähneet pelitoimittajat vaahtoamaan kuin uskonnollisen kokemuksen jäljiltä. Ehtivätpä monet mediat jo julistaa MGS2:n kaikkien aikojen parhaaksi peliksi, pelkästään kyseisen videon perusteella! Eipä siis ihme, että parissakymmenessä minuutissa läpi pelattava Trial Edition sai tämänkin, pelialalla rutinoituneen toimittajan kädet hikoamaan.

Uskomaton introsekvenssi

Näyttävä intro uhkuu tunnelmaa Snaken kävellessä pitkin sateen piiskaamaa George Washington -siltaa. Will Smithin tähdittämän Enemy of the State -elokuvan säveltäneen Harry Gregson-Williamsin erittäin mahtipontisen musiikin ryydittämänä Snake intoutuu hurjaan spurttiin, nakaten sadetakkinsa viiman vietäväksi ja loikkaa sillan kaiteen yli. Valoa taittavan suojapuvun ansiosta lähes näkymätön Snake laskeutuu huomaamattomasti siltaa alittavan laivan kannelle benjiköyden jarruttamana. Jossain laivan uumenissa majailee aivan uudenlainen Metal Gear, jonka matkan YK:n erikoisjoukot haluavat pysäyttää. Snaken ensimmäinen tehtävä on päästä laivan komentosillalle ja selvittää laivan määränpää. Kun tämä on tehty, päättyy Trial Edition kaksintaisteluun venäläiskomentajan taidokasta tytärtä vastaan.

Vielä hämmentävämmäksi intron tekee se, että koko hoito on tehty pelin omalla grafiikkamoottorilla. Kun peli lopulta alkaa, ei grafiikka muutu intron tasosta yhtikäs mihinkään. Piiskaava sade ja aaltojen pärskeet jatkavat kosteaa toimintaansa, ja pelaajan ”linssiin” osuvat vesipisarat viipyvät paikalla hetken ennen pyyhkiytymistään pois tuulen mukana. Suoraan kohti viimaa katsominen täyttää ”linssin” pisaroilla hetkessä. Sade ropisee ennennäkemättömän realistisesti laivan kannelle ja Snaken hartioille. Vartijoiden askeleet roiskivat vettä lätäköistä. MGS2:n keinotodellisuuden ihailuun saa kulutettua helposti kymmeniä minuutteja, eikä allekirjoittanut muista aiemmin nähneensä yhtä todentuntuista pelimaailmaa.

Entäpä itse peli?

PS2:n peliohjaimen kaikki nappulat ovat käytössä tavalla tai toisella. Useimmilla nappuloilla on tilanteen mukaan useampikin merkitys, eikä ihme, että pari ensimmäistä testipeliä menevät plörinäksi nappuloiden toimintojen unohtamisen takia. Peli käyttää hyväkseen myös ohjaimen analogisuutta. Päätynapeilla kurkistetaan kulman taakse, ja mitä kovempaa nappulaa painaa, sitä pidemmälle kulman taakse Snake kurkottaa. Käsikranaattien lentorata määräytyy myös painallusvoimakkuuden mukaan.

Metal Gear Solid -tyylisesti turhaa meteliä ja yhteenottoja pitää välttää mahdollisuuksien mukaan, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että Snake olisi täysin puolustuskyvytön. Äänenvaimentimella varustettu 9mm Beretta on muutettu ampumaan nukutusnuolia, jotka vaikuttavat sekunneissa, riippuen hieman siitä mihin kohtaan kohteen ruumista nuoli osuu. Osuminen päähän tipauttaa vahdin välittömästi unten maille. Tähtäämistä helpottaa laserin tuottama piskuinen punainen täplä. Snake osaa myös itämaisia lähitaistelulajeja ja vartijan vaimentaminen pysyvästi hoituu nopeasti vääntämällä tämän niskat nurin. Pelistä löytää myös vaimentamattomia tuliaseita, mutta niiden käytöstä rankaistaan armotta. Laukausten aiheuttaman metelin hälyttämät vahdit kerääntyvät joukolla Snaken kimppuun, apunaan luodinkestävä suojakilpi. Tarkka pelaaja voi yrittää tähdätä kilven yli tai ali, ja osuma sääreen pudottaa vihulaisen lattiaan.

Laivan sisätiloista löytyy miehistön lounge, joka on pelattavassa demossa esittelemässä MGS2:n pelimaailman realistisuutta. Baaritiskillä olevan jääkulhon voi ampua nurin ja tiskille levinneet jääpalat todella sulavat, jos jaksaa odotella. Seinällä olevan baarikaapin kaikki pullot ja lasit voi ampua säpäleiksi. Lehtitelineessä olevat lehdet voi ampua aivan silpuksi ja eräässä Konamin esitteluvideossa näytetään, miten lehteä voi pitää ilmassa kieppumassa konepistoolin sarjatulen avulla. Luodinkestävä lasiseinäkin menee pirstoiksi, kun sitä tarpeeksi ”pehmittää”.

Pelisessio riitti vahvistamaan epäilykset siitä, että MGS2 on viimeistään se peli, jonka takia PlayStation 2 kannattaa hankkia. Viimeistään siksi, että peli tulee näillä näkymin Suomessa myyntiin vasta helmikuussa 2002, eikä ole epäilystäkään etteikö konsolin ostamiseen pakottavia pelejä ilmestyisi jo muutaman kuukauden sisällä – Zone of the Enders ja Gran Turismo 3 ovat vahvoja ehdokkaita.